vikingkylling Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 I dag skjedde det igjen. Jeg snakket med en kamerat jeg ikke har møtt på en stund, og naturligvis begynte vi å snakke om spill. Begge to er fans av Starcraft 2, så vi spiller det en del begge to. Han har PS3, jeg har alt annet, så logisk nok småkranglet vi litt om hva som er best. Men da han spurte hva jeg spiller mest sa jeg Dragon Quest IX til DS. Jeg begynte å si litt om hvor bra det er, men han tok meg ikke seriøst fordi det er på DS? Han er slettes ikke den eneste, heller. Det skjer stadig vekk at folk snakker om xbo360 vs PS3 som om de er de eneste "hardcore" konsollene, og Wii er bare for casual spillere. DS og PSP blir oversett totalt. Hvorfor er det blitt slik? jeg har alle konsollene i denne generasjonen (Wii, DS Lite, xbox360 elite, PSP Slim og bra nok PC), men DS'en er og blir favoritten min. Spillene til xbox ser bedre ut, men det er jo sttort sett samme spill med ny drakt hele veien. For å ta et eksempel spilte jeg Singularity en stund før jeg gikk over til Wolfenstein. Jeg ble faktisk overrasket over hvor likt Singularity det er, og når jeg begytne å tenke er selv Gears of War Singularity/Wolfenstein med bedre grafikk. Vi har i bunn og grunn bare to spill på xbox, PC og PS3. FPS og TPS. DS har langt bedre utvalgt, og veldig mange av spillene er langt bedre enn spill på de andre konsollene. Det er begrenset med lagringsplass på disken, så spillene kan naturligvis ikke være like avanserte som på de "voksne" konsollene. Men ta f.eks Dragon Quest IX. Det er et av de suverent største spillene jeg noensinne har spilt, og selv etter sytti timer er jeg slettes ikke lei. Jeg er bare mer interessert i å fullføre alt 100% nå da jeg har kommet på god vei. Det er svært sjelden jeg fullfører spill på de andre konsollene, og selv da jeg gikk gjennom Resident Evil på PS1 trengte jeg en pause. Men da jeg gikk gjennom det på DS restarta jeg på Hard. Da jeg gikk gjennom Castlevania: Portrait of Ruin gikk jeg på nettet og bestile Dawn of Sorrow og Order of Ecclesia med en gang. Poenget er at DS er på mange måter suveren som spillkonsoll, så hvorfor er den stadig ignorert? Er det størrelsen på konsollen? Størrelsen på spillene? Prisen? Ryktet? At den er barnevennlig? (den har både GTA, Mortal Kombat og Resident Evil, for å nevne noe. Ett av launchspillene til 3DS er Resident Evil: Revelations.) Jeg elsker DSen min og kunne aldri ha tenkt meg å gå en hel dag uten den. Om jeg ble sendt til en øde øy (som har strøm) og fikk kun ta med meg en konsoll (av beste merke, mend svært tv osv) hadde jeg valgt DS uten å tenkte meg om. Jeg kan da ikke være den eneste? Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 (endret) DS er jo et spillkonsoll. Har aldri hørt at noen sier den ikke er. Og jeg er enig, jeg også ender alltid opp å spille mer på DS enn de andre. Sikkert fordi jeg liker strategi og Turn Based spill, og her er DS helt overlengen. Den har ufattelig mangen og gode spill! Endret 23. august 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 23. august 2010 Forfatter Del Skrevet 23. august 2010 Den er selvsagt en fullverdig konsoll, men det er likevel alt for mange som ikke tar håndholdte konsoller seriøst, av en eller annen grunn. Men hvorfor? Lenke til kommentar
SanderAKALego Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Er nok rett å slett at folk ikke kan ta DS'en som en seriøs konsoll. Men de kan være at Xbox/PS3 fanboys som utmerker seg mest og mens DS/PSP/Wii ect. fanboys ikke utmerker seg så. (Samme som PC vs Mac, der mac fanboys skriker og hyler mest om hvor bra deres Mac er, dette gjelder selvfølglig ikke alle da) Lenke til kommentar
Slason Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 DS er en fullverdig konsoll, men kan være folk ikke tar den så veldig seriøs siden det er en liten bærbar spillemaskin. Den er kanskje ikke like kraftig som andre spill konsoller, men det er fremdeles en fullverdig konsoll. Men de fleste spill på DS som også er ute til PS3/XBOX360/PC er ofte et bedre spill på PC/PS3/Xbox enn DS. Det er fra min erfaring Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 25. august 2010 Forfatter Del Skrevet 25. august 2010 Multiplattform-spill vil nok som regel være dårligere på DS enn de "voksne" konsollene, men de spillene er bare toppen av isfjellet. Hva med alle de andre spillene? Folk gikk nesten amok da vi hadde E3 uten et Zelda i forfjor, og vi opplevde akkurat samme hysteriet om igjen i år da debare faktisk viste noe fra Zelda Wii. Men samtidig har Spirit Tracks kommet og gått uten at noen bryr seg? Det kan umulig være pga grafikken eller størrelsen på DSen. Stort sett alle jeg kjenner som har prøvd DS elsker den, og de fleste som ikke har prøvd den nekter å ta den seriøst. Den eneste grunnen jeg kan tenke meg er at Gameboy i sin tid bare var sort/hvitt og hadde primitive spill, så folk flest er så naive at de tror det fortsatt er slik. Vi får håpe ting endrer seg når 3DS kommer. Den er ikke like kraftig som xbox360 og PS3, men like kraftig som Gamecube og har ekte 3D uten ekstra utstyr. Om folk fortsatt ikke lærer aner jeg ikke hva man skal gjøre... Btw Spider-man 3 og Kung Fu Panda er langt bedre på DS enn de andre konsollene. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Problemet er at folk trenger å plassere seg i komfortable rekker, dvs definere hva som er "inn" og hva som er "ut". At folk ikke anser DS og Wii som spillkonsoller, forteller mer hvor trangsynt de er enn det definerer konsollene. Mange av problemene står med folk som ikke er helt voksen enda i toppetasjen. De har sterkt behov for å vise seg som "voksen" og dermed må de definere sin enhet som voksen, samtidig som de definerer en annen enhet som barnslig, bare for å få den buffer sonen. Vi som har vokst fra dette tullet derimot er litt mer åpen i synet, ser det ut som. Jeg har hørt mange som definerer X360 og PS3 som "hardcore" konsoller. Personelig mener jeg at et mangfold som DS og Wii er viktig å ha for ikke å stagnere i markedet. Om MS og Sony hadde regjert alene hadde vi hadt et mye mer snevert spillutvalg å velge mellom. Har ikke DS enda, men den står høyt på ønskelisten. Bare synd at vær gang jeg har penger til overs på denne, ender jeg opp med ekstrautgifter på alt annet og planene blir satt på hold Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 26. august 2010 Forfatter Del Skrevet 26. august 2010 Du har nok et bra poeng. Når nye spill kommer er svært ofte spillene med best grafikk som blir diskutert mest. Spill med "dårligere" grafikk blir ganske ofte oversett, selv om de mange ganger har langt bedre gameplay, historie, dialog og så videre. DS er uten tvil den konsollen jeg har spilt flest varierte spill på, og de aller fleste har vært svært bra laget og enutnyttet DSen på en smart måte. Resident Evil: Deadly Silence er for eksempel remake av det første Resi Evil til PS1, så det er ikke støtte for to skjermer i selve spillet. I stedet spiller man på den nederste skjermen og har kartet på den øverste. Det kan virke som en ubetydelig detalj, men i realiteten gjør det spillet mye bedre siden man slipper å hele tiden bla oss gjennom menyer og alt det tullet der for å finne ut hvor vi er og hvor vi har vært. Zelda styres kun med stylusen, noe som gjør selve spillbarheten svært unik i forhold til alle de andre konsollene. Slike ting overser de fleste ungdommene. Jeg har vært interessert i spill lenge og gikk lei bra grafikk for mange år siden. Bra grafikk kan gjøre et bra spill bedre, men må jeg velge tar jeg heller et spill med bra gameplay enn bra grafikk. Nettopp derfor er DSen perfekt. Grafikken er grei nok, men gameplayet er suverent. Lenke til kommentar
ArneMaiden Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Poenget med at "majoriteten" bestemmer hva som er kult og voksent osv. er veldig godt. Jeg var nylig i Japan og der var situasjonen en helt annen. Jeg satt ved siden av en businessmann på vei til Japan, og det samme på vei tilbake. Begge satt og spilte forskjellige JRPG-er på DS-en sin. Det samme var det når jeg tok tog, buss eller hva som helst. At DS-en ikke er en skikkelig konsoll kommer nok helt an på hvem du spør og hvilken verdensdel du befnner deg i. Samtidig er det jo også veldig mange spill som er typisk veldig inspirert av japansk kultur. Dette gjør nok at den apellerer til spesielle grupper. Lenke til kommentar
Kjetil.. Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 (endret) DS er ikke en fullverdig konsoll i mine øyne, dog det er helt sikkert en meget god håndholdt konsoll som for all del kan ha større underholdningsverdi. Som en håndholdt konsoll har den flere fordeler slik som portabiliteten, størrelsen osv.. men en fullverdig konsoll for meg vil fortsatt være en konsoll som er laget for å kunne spilles på av flere samtidig og gjerne på nett også. En annen ting er hva jeg forbinder med en konsoll, jeg forventer at den må kobles til en "større" skjerm og at jeg kan ha handkontrolleren i hånden og spiller med den. Nå ble det litt rotete fremstilt, men i hvert fall så har jeg absolutt ingenting imot DS, PSP eller noen av de håndholdte konsollene.. men som en fullverdig konsoll er de ikke innenfor min definisjon. Jeg søkte raskt på Google for å finne definisjonen på en spillkonsoll og i to av de tre øverste resultatene sto det spesifisert i definisjonen at en spillkonsoll krever en skjerm for kunne brukes. Fra de definisjonene (som for så vidt neppe er noe fasitsvar) kan man trekke to konklusjoner, 1: At spillkonsoller trenger en skjerm for å fungere (altså at DS, PSP og lignende allerede har en skjerm og derfor ikke kommer under den kategorien) 2: At DS (o.l.) har en skjerm og derfor bruker en skjerm for å vise bildet, og dermed regnes som en spillkonsoll. Derimot vil en tredje og mye mer logisk forklaring være at DS, PSP, Gameboy osv. kommer under den egnede kategorien håndholdt spillkonsoll, som er en underkategori til spillkonsoller. Uten at det har noen ting å si på verken opplevelsen, kvalitet eller for så vidt noe som helst om at den ene er bedre enn den andre. Så selv om jeg ikke regner håndholdte spillkonsoller som fullverdige konsoller, betyr ikke det at de ikke er likeverdige. - Hilsen eier av PSP, Gameboy Color (x3), Xbox 360, Playstation 1/2 og ikke minst en datamaskin bygd for å spille Edit: Men regner ikke konsoller som foreksempel PS3 som "hardcore" bare fordi jeg regner de som fullverdige konsoller. Endret 26. august 2010 av Masterfifty Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 27. august 2010 Forfatter Del Skrevet 27. august 2010 Jeg vil igjen påstå at DS helt klart er en fullverdig konsoll, akkurat som PSP. De krever skjerm? DS har to. PSP har bare en, men den kan til gjengjeld kobles til TVen og dermed få en "ekte" skjerm. Godt mulig man kan koble DSen også til en skjerm, men det blir i såfall uoffisielt (antar jeg.) Kobler du PSPen til TVen vil du vel bruke PSPen som kontroller eller "gamepad"? De må kunne spilles av flere, også over nett? Logisk nok er det ikke plass til to stk på en DS, men flere kan spille sammen over nett eller WiFi i mange spill. Hvorfor ikke legge til at en ekte konsoll må kunne brukes til mer enn spill? Tja, jeg har musikk på PSPen, og kan fint legge inn bilder og filmer. Det kan jeg på DSen også om jeg hacker den litt, men tror du kan det på DSi. Det ville overrasket med om man ikke kan det på 3DS. Den igjen kan for øvrig ta bilder i ekte 3D. Hvor mange "ekte" konsoller kan det? Lenke til kommentar
Kjetil.. Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 En "fullverdig" konsoll trenger ikke musikk, filmer, bilder å 3D. Fint at dine håndholdte konsoller har det. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 28. august 2010 Forfatter Del Skrevet 28. august 2010 Ser du liker å understreke at det er en håndholdt konsoll, men det er like fullt en konsoll. Eller er en håndhold PC ikke enn fullverdig PC? Lenke til kommentar
Kjetil.. Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 (endret) Ser du liker å understreke at det er en håndholdt konsoll, men det er like fullt en konsoll. Eller er en håndhold PC ikke enn fullverdig PC? En håndholdt PC er langt ifra en fullverdig PC Håndholdt PCer eller PDA som de egentlig heter regner jeg ikke som en fullverdig PC i det hele tatt. Men som Håndholdt PC/PDA fungerer de utmerket.. edit: skrivefeil Endret 28. august 2010 av Masterfifty Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 28. august 2010 Forfatter Del Skrevet 28. august 2010 PDA? Jeg snakker om mini-PCer. De er mindre enn en vanlig bærbar og fullt brukbar som bærbar. Den kan riktignok ikke pakkes i lommen, men jeg gidder ikke diskutere hva som regnes som bærbar. De er dårlgie til spill, men som PC fungerer de helt utmerket. Lenke til kommentar
zerqs Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Selvsakt er DS en fullverdig konsoll Handholdt er jo oldschool Lenke til kommentar
Kjetil.. Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 PDA? Jeg snakker om mini-PCer. De er mindre enn en vanlig bærbar og fullt brukbar som bærbar. Den kan riktignok ikke pakkes i lommen, men jeg gidder ikke diskutere hva som regnes som bærbar. De er dårlgie til spill, men som PC fungerer de helt utmerket. En håndholdt PC er en PDA, en mini-pc er en helt annen ting. En mini-pc fungerer flott til det de er konstruert til ja? Ser ikke poenget ditt nå. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 30. august 2010 Forfatter Del Skrevet 30. august 2010 Poenget? Kort sagt: Har du DS vil du nok like den. Har du ikke DS aner du ikke hva du går glipp av. 1 Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Du driver å spore av fra emnen ditt. Men ang. mini-PCer så spørs det mye på hvilket type spill du liker. Jeg f.eks, liker turbasert spill, og ofte svært simple i grafikk. En miniPC klarer helt fint å kjør spill, ikke Crysis, men spill likevel. Og en MiniPC ville klart helt fint å kjøre alle DS spill i emulator.... MEN, over til DS. Har nylig begynt på Dragon Quest IX, og der svært overrasket over den. Mye bedre enn jeg trodde. Selv det grafiske er bra! Selvom jeg synes det er litt merklige "monstere" vi sloss mot....eh en agurk okay! lol Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå