Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Student er blitt saksøkt til tingretten. Hva gjør jeg?

Plecto

Anbefalte innlegg

Hei. For en tid tilbake var jeg ansatt som dørselger i ca. 3 måneder før jeg ble sagt opp pga. lave salgstall. Da jeg fikk oppsigelsen min fikk jeg klar beskjed om at det rett og slett ikke var oppsigelsestid i disse tilfeller. Etter litt mas fra mor og en prat med en advokat skjønte jeg fort at det selvfølgelig var oppsigelsestid. Jeg sendte en mail til arbeidsgiveren min og tilbydde meg å jobbe de to siste dagene av oppsigelsestiden mot at jeg fikk lønn for hele perioden. Dette gikk de med på og jeg møtte opp.

Tiden gikk, men pengene kom aldri på konto. Jeg sendte flere hendvendelser uten å få noe positiv respons så jeg bestemte meg for å sende saken til forliksrådet. Dagen kom og jeg møtte opp, men det gjorde selvfølgelig ikke klagemotparten (noe jeg trodde var deres plan helt fra starten av). Jeg pustet lettet ut og håpet på å få mine 5000kr på konto innen kort tid, men så kom hakesleppet. Det viser seg at de nå skal anke saken til tingretten.

Det de skal prøve seg på nå er rett og slett blank løgn. De påstår at det var jeg som sa opp stillingen og at vi gjorde en felles avtale om at jeg ikke skulle jobbe i oppsigelsestiden. Dette blir jo klart ord mot ord, men at både min sjef samt daglig leder for firmaet er villig til å lyve i tingretten for 5000kr. klarer jeg ikke fatte.

Er det noen som har noen ide om hvordan dette vil gå? Bør jeg møte dem i tingretten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsigelsen sier at jeg har blitt sagt opp fordi det selger teamet jeg var med på var blitt lagt ned. Der står det at jeg har blit sagt opp, men årsaken til det er jo totalt løgn. Jeg tror de gjorde dette så jeg skulle kunne få penger fra NAV med en gang etter oppsigelsen.

Lenke til kommentar

Representerer firmaet seg selv, eller er de representert ved advokat?

Jeg antar at de har stevnet deg, og at det er stevningen du har fått. Har du mulighet til å evt. scanne denne og legge den ut (i anonymisert tilstand)?

Pass på frister! Hold god kontakt med retten du er stevnet inn for, de har plikt til å veilede deg når du representerer deg selv. Du har også mulighet til å be dem hjelpe deg med å sette opp tilsvar og lignende.

Lenke til kommentar

Dagen kom og jeg møtte opp, men det gjorde selvfølgelig ikke klagemotparten (noe jeg trodde var deres plan helt fra starten av). Jeg pustet lettet ut og håpet på å få mine 5000kr på konto innen kort tid, men så kom hakesleppet. Det viser seg at de nå skal anke saken til tingretten.

Akkurat som Krikkert etterspør jeg en representasjon fra motparten, enten personlig eller ved advokat. Ellers så kan motparten være representert ved en representant fra forliksrådet, et hovedstevnevitne, som skal ivareta deres interesser. Hvis ikke motparten var representert så skulle du normalt ha fått en uteblivelsesdom i ditt favør. Dvs. retten skulle lagt til grunn din forklaring. Det finnes frister for å gjenoppfriske saken som motparten kanskje har benyttet seg av, og det vil eventuelt fremkomme av stevningen som Krikkert spør etter.

Virker merkelig at de lager slikt bry for 5000 kroner.

Følg forøvrig de fornuftige rådene som Krikkert har gitt deg.

Lykke til

G :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her har jeg laget en anonym utgave av stevningen ;) I del 2 sensurerte jeg mitt navn med rødt og andre parten med svart.

stevning1.jpg

stevningtiltingretttoav.jpg

Mulig jeg ikke helt henger med. Hva vil en stevning egentlig si?

Hvis det er mer info dere trenger som ikke står i stevningen så spør, her er det mye ord og utrykk jeg ikke er vant til :S

Endret av Plecto
Lenke til kommentar

Antageligvis fordi TS har verneting i Nordre Vestfold, jfr tvisteloven § 4-4 (2).

En stevning er et dokument som "starter" prosessen for domstolene. Stevningen må fylle vilkårene i tvisteloven § 9-2. Det ser ut som om denne gjør det.

Når du har mottatt en stevning må du inngi tilsvar. Tilsvaret må følge reglene i tvisteloven § 9-3. Du kan følge malen de bruker, men jeg vil anbefale å ta kontakt med tingretten for å få veiledning til å inngi muntlig tilsvar.

Selv om jus er et skriftlig svar er det i slike saker (der dokumentasjon er en vesentlig side av saken) veldig vanskelig å gi noen særlig form for inngående råd via forum. Du kan få tilsvar og prosesskrifter skrevet for deg her - noe som er svært uheldig hvis motparten din kommer innom og leser hele strategien din på internett. Å føre en sak via juridisk rådgivning på internett er generelt sett ganske uheldig, fordi du ikke har noen garanti for vår kyndighet.

Det synes som om firmaet har en ansatt jurist som skribler for dem på bakgrunn av språkbruken i stevningen. Du kan vurdere å kontakte advokat - mange advokater tilbyr en halvtime/time med gratis vurdering av saken din.

Pass for øvrig sabla godt på at den anførslen om at dere gjorde det for å få penger fra NAV blir tilbakevist. Den er ikke hyggelig å ha på seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, jeg er klar over at det å dra dette over et forum ikke er det mest heldige, jeg skal ta en prat med jushjelpa i sørnorge (gratis jushjelp for alle i nord og sør-trøndelag så vidt jeg forsto det) til fredag, men jeg følte at det ikke skadet å få noen tips her også, er man utålmodig så er man utålmodig ;)

En anonymisert scanning av den skriftlige oppsigelsen kunne også komme godt med. (Og kanskje evt arbeidsavtale?)

arbeidsavtale1av2sensur.jpg

arbeidsavtale2av2sensur.jpg

oppsigelsesensurert.jpg

Hvor var det jobben foregikk? (Bergen eller Trodheim?)

Den var i porsgrunn. Jeg trodde de holdt til i Trondheim, derfor leverte jeg forliksklagen der. Jeg fikk senere vite at de holdt til i Bergen og Namsvogen i Trondheim sendte den derfor ned dit. Først etter at forlikssaken var over fikk jeg vite at de faktisk har holdt til i Trondheim hele tiden :S Tydelig litt konflikt om hvor de faktisk hører til i landet.

Edit:

Søkte du om dagpenger fra NAV?

Ja, jeg søkte penger fra NAV rett etter at jeg var ferdig på denne jobben (dette var jo midt i finans krisen :S)

EditEdit:

Hvorfor Nordre Vestfold tingrett?

Fordi jeg selv har adresse der. Jeg har meldt flytting til Trondheim, men har fortsatt mor og far i Horten og søker jeg opp mitt eget navn på telefonkatalogen kommer min gamle adresse i Horten opp.

Endret av Plecto
Lenke til kommentar
Pass for øvrig sabla godt på at den anførslen om at dere gjorde det for å få penger fra NAV blir tilbakevist. Den er ikke hyggelig å ha på seg.

Jeg snakket jo generelt rundt finanskrisen og vanskelighetene rundt det å få jobb med mine kolegaer uten at dette var på noen måte jobbrelatert. "Sjefen min" (min såkalte teamleader" var antagelig klar over dette, men jeg hadde ikke på noen måte krevet eller spurt etter noen spesiell behandling ang. dagpenger. Jeg var fult og helt forberedt på å jobbe ut min oppsigelsestid og deretter be NAV om penger. At arbeidsgiveren min kom med dette tilbudet tror jeg heller var for deres del framfor min egen, for å få meg "ut av veien" fort som mulig.

Lenke til kommentar

Jeg sendte en mail til arbeidsgiveren min og tilbydde meg å jobbe de to siste dagene av oppsigelsestiden mot at jeg fikk lønn for hele perioden. Dette gikk de med på og jeg møtte opp.

I stevningen, under sakens historie, står det nevnt at du skulle jobbe i 14 dager, du sier kun de to siste? Kan det være dette dem mener med at du "aldri" møtte opp?

Lenke til kommentar

Det virker som om det kan bli mye juridisk rot her. Krikkert kan ha rett i at du bør kontakte advokat for en gratis vurdering (hvis mulig). Det første jeg ville spurt denne advokaten om ville i så fall være om han trodde du ville vinne og være i stand til å dytte advokatutgifter over på motparten. ("Rot" -> advokater med dollartegn i øynene...)

Noen tanker:

(Jeg er ikke jurist.)

* Jeg vil ikke kalle det dokumentet du la opp en oppsigelse. Det er en avskjedigelse. Den første setningen kan ikke bli klarere. En avskjedigelse er svært forskjellig fra en oppsigelse. http://www.oppsigelse.no/visartikkel.asp?art=281 . For å gjøre ting mer rotete kaller de det en "oppsigelse", og snakker om at du "sies opp" i henhold til avtale. Men arbeidsgiver er den sterke part i denne saken og har skrevet "oppsigelsen" selv, så eventuelle uklarheter bør gå i din favør. Særlig siden du slik jeg forstår det mener at arbeidsgiver også muntlig sa du måtte gå på dagen.

* Det er ikke en lovlig avskjedigelse. Det betyr at du kan kreve erstatning, ikke bare lønn i oppsigelsestid. (Arbeidsmiljøloven § 15-14, 4. Det at du får tilbake stillingen virker lite praktisk for alle parter.)

* Det er heller ikke en korrekt oppsigelse. http://www.oppsigelse.no/visartikkel.asp?art=237 . I følge denne siden gjelder ikke de vanlige fristene for å reise søksmål når formkravene ikke er oppfylt. (Ikke sikker på hva hjemmelen for det er, utover sunn fornuft.) Det kan også gi deg rett til erstatning.

* Jeg er ikke overbevist om at arbeidsavtalen korrekt opplyser om prøvetid. I så fall kan oppsigelse bli 1 måned. (Eller litt mindre, siden man formodentlig ikke får oppsigelse utover slutten på et engasjement.)

* Når det gjelder dette med rett forliksråd (Bergen vs. Trondheim) så virker det som om arbeidsgiver har et poeng. Du bør sjekke vedlegget deres for å bekrefte at de ikke fikk vite om forliksrådets beslutning før lenge etterpå. Om jeg forstår situasjonen rett (?) er dette viktig på grunn av frister - om de fikk melding tidligere kan de ha gått over fristen til å involvere tingretten.

(Skal tro hva som var førte til rotet her...?)

* Det kan muligens være aktuelt med "oppfriskning" av saken i forliksrådet i stedet for å gå til tingretten.

* Som krikkert sa, vær krystallklar på at du ikke har konspirert for å drive (straffbar...) trygdesvindel ovenfor NAV!

* Dette med at du skulle møte opp et par dager og få lønn for hele perioden virker veldig pussig. Har du skriftlig fra arbeidsgiver at dette var avtalen?

Mitt forslag:

Gå "balls out" og forlang mer penger. Påpek at du er ulovlig avskjediget, både i forhold til formkrav og selve avskjedigelsen. ("Oppsigelsen" er som sagt heller ikke korrekt som oppsigelse.) Be om erstatning for beregnet lønn (inkludert bonuser) ut engasjementperioden, rettsgebyrer, tort og svie, samt kompensasjon for arbeid med saken.

Ikke sikker på hvordan ting fungerer med sistnevnte, men det virker urimelig at tidligere arbeidsgiver skal kunne bruke advokat og kanskje dytte regningen over på deg, mens du sliter med saken selv uten kompensasjon uansett utfall.

Husk å spesifikt forlange forsinkelsesrenter på alt.

Få med all tenkelig dokumentasjon.

Ellers kan man så vidt jeg vet komme med flere krav i tilsvaret. Det vil si, "primært ønsker jeg ..., men dersom det ikke aksepteres ønsker jeg sekundært ...". Kan være en mulighet hvis du er redd for å ikke få gjennomslag med et mer ambisiøst krav.

Endret av Ståle Nordlie
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for langt og tydelig svar Ståle.

Dette med at du skulle møte opp et par dager og få lønn for hele perioden virker veldig pussig. Har du skriftlig fra arbeidsgiver at dette var avtalen?

Ja det har jeg, i form av mail. Jeg skrev at jeg tilbydde meg å jobbe den og den datoen mot at jeg fikk betalt for hele oppsigelsestiden. "Da kommer du på jobb snarest og begynner å jobbe i oppsigelsestiden din." var svaret. Dette var to heller slitsomme dager med direkte "utestengelse" fra team leaderen min, det var tydelig at hun hadde fått ordre om å "lage litt helvete" for meg :S Jeg hadde heller ikke her noen mulighet til å få provisjon (jeg brukte bare dagene på å booke møter og var ikke på noen salgsmøter). Jeg orket rett og slett ikke argumentere noe mot dette, ville bare bli ferdig med disse dagene. De prøver jo her å si at jeg egentlig skulle jobbet i 12 dager til etter disse to vi ble enige om, men det er jo fryktelig pussig at ingen ringte meg og spurte hvor jeg ble av den 3. dagen :p Hørte jo aldri noe fra dem ang. disse resterende 12 dagene.

Lenke til kommentar

Hva skjer med en arbeidsgiver som skriver oppsigelse p.g.a. at noen skal få penger av NAV??? Vil tro dette vil bli lagt merke til. Kalles trygdesvindel på norsk.

Inteligensen er vel ikke på topp.

Han har gravd sin egen grav.

Bra at han sendte dette skriftelig til deg.

Hør med NAV om hva som skjer hvis en arbeidsgiver gjør slikt.

Vil tro at de svarer at det er ulovlig.

Har du lyst kan du da bare si i fra om dette, og at hvis pengene ikke er inne på din konto om 48 timer så leverer du kopi av stevning til NAV.

Skriv dette gjerne på mail og vær formell husk Med vennlig hilsen o.l. :)

Lenke til kommentar

Jeg ikke noen juridiske innspill, men ser her at det er snakk om oppløsning av et team. Er det da andre som kanskje sitter i tilsvarende situasjon som deg eller er dette bare en "fabrikkert" formulering ? Hvis dere er flere som har akkurat samme sak, så stiller dere vel gjerne sterkere om det er ord mot ord, evt om de kan bekrefte din side av saken.

Lenke til kommentar

Hør med NAV om hva som skjer hvis en arbeidsgiver gjør slikt.

Vil tro at de svarer at det er ulovlig.

Har du lyst kan du da bare si i fra om dette, og at hvis pengene ikke er inne på din konto om 48 timer så leverer du kopi av stevning til NAV.

Skriv dette gjerne på mail og vær formell husk Med vennlig hilsen o.l. :)

Høres strengt tatt ut som utpressing. Anbefales ikke.

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...