Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Enkel lyssensor som åpner/lukker krets (til laser)?

Anbefalte innlegg

Jeg har mange idéer, men litt for lite kunnskap om elektronikk. Jeg har en haug med DS10a'er som i praksis kan sende "krets lukket" og "krets åpnet" til hjemmeautomasjonsprogrammet mitt. Slikt kan man ha mye moro med. :D

Så jeg kom over denne videoen:

og kom til å tenke på dette The Big Bang theory klippet. :p

Laser som kjører på en 5V trafo kan jeg få fra dealextreme.com, så det er ikke noe problem. Men hva kan jeg bruke som sensor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan f.eks bruke en phototransistor.

Kretsen i figur 3 i følgende dokument bør f.eks kunne brukes. Du kutter ut R1 og lysdioden da dette i ditt tilfelle kommer fra en ekstern kilde.

http://www.optekinc.com/pdf/App%20Bulletin%20213-Opto%20Assemblies.pdf

Du må sannsynligvis kalibrere størrelsen på motstandene etter valg av phototransistor, ønsket "output", og hvor mye lys som kommer inn :)

Edit: Eller en photodiode som på videoen. Med f.eks et buffer.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Eller du kan bruke en fotomotstand (kalles ofte for LDR (light dependant resistor))

Disse er litt enklere å jobbe med da de har en større overflate som man kan treffe med lyset og de har også en mye større åpningsvinkel og "oppfører seg litt mer analogt". Også kan du f.eks koble den i serie med et potmeter også ta ut spenningsdelingen til en komparator koblet opamp også til en MOSFET eller et halvlederrele hvis du skal drive noe som krever litt mer strømm enn fotoresistoren tåler. Så er det bare å justere potmeteret til så følsom du vil ha lysfølsomheten. (opampen er kansje ikke nødvendig. du kan sikkert koble spenningsdeleren med potmeter og LDR direkte til MOSFET'en)

Slik:

LDR-simpel.jpg

Eller slik:

LDR-opamp.jpg

Du finner dem under fotomotstand på elfa.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Greit at noen vil leke litt med elektronikk, men skal du ha dette hjemme ville jeg kjøpt noe som

virket. Det finnes jo lasersensorer på markedet som både har sender mottaker, refleks, fiberoptikk eller selvreflekterende.

industrial_automation_sensors_pepperl_fuchs.jpg

Vil du bruke "touchbryter" som du kan gjømme eller gjøre litt spesielle løsninger med så er et tips å bruke kapasitiv giver. De føler masse, slik at du kan f.eks. detektere en hånd/finger igjennom en glassplate.

Lenke til kommentar

Men industriløsninger kan ofte være vanskelige å få tak i for privatpersoner, for ikke å si forferdelig dyre. Ofte får man ikke de 40-50% rabatt et firma har.

Samtidig forsvinner jo hele hobbyen også :(

Det blir litt som å si til en som liker å skru på bilen at han heller bør gå til et verksted for å skifte bremser. Eller at vi heller bør kjøpe pc på elkjøp enn å bygge selv.

Det er iallefall slik jeg føler det, men klart dersom man skal lage som virker, spesielt dersom man lager noen fra andre og får betalt er det jo enklere å kjøpe ferdige løsninger. Og gjerne billigere om du regner "timer" på arbeidet du gjør.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Det blir litt som å si til en som liker å skru på bilen at han heller bør gå til et verksted for å skifte bremser.

Men på den annen side ville du ikke anbefal en som ikke vet hva han gjør å skifte bremser heller... ;)

Jeg har lite peiling på kretser. Men jeg skulle ønske jeg hadde. :)

Lenke til kommentar

Vel dye og dyre han hadde vel allerede bestilt hos ELFA de har jo ferdige lasersensorer også, sjekk der.

Du lager vel ikke grafikkortet selv når du bygger egen PC heller da. :new_woot:

Heller ikke klossene når du bytter bremser selv på bilen.

Ser også ut i fra tegningen din at du bruker transistor direkte på last.

Ikke å anbefale på et styresystem. Sett in et rele i mellom for potensialfritt signal så slipper du å brenne innganger på det andre styresystemet.

Tviler sterkt på at dette er rimeligere å bygge selv.

Men vil man ha dette som hobby eller ta en utfordring så er det jo greit å lodde litt selv.

Lenke til kommentar

Ser også ut i fra tegningen din at du bruker transistor direkte på last.

Ikke å anbefale på et styresystem. Sett in et rele i mellom for potensialfritt signal så slipper du å brenne innganger på det andre styresystemet.

Tviler sterkt på at dette er rimeligere å bygge selv.

Men vil man ha dette som hobby eller ta en utfordring så er det jo greit å lodde litt selv.

Å lage det selv er jo noe av morroa, men det er jo klart at det er mye lettere å kjøpe noe ferdig på elfa, RS-online, el.

Det er ikke en vanlig transistor som er brukt, men en MOSFET og disse har som regel koblet inn en diode i paralell for å beskytte den mot spenningstransienter integrert i transistorpakninga (men jeg glemmte å tegne den inn). Symbolet ser vel som regel slik ut:

MOSFET.jpg

Dette blir vel da det samme som et solid state rele som er mye mer pålitelig enn et vanlig rele da det ikke har noe beveglige deler (men har byttet noen utbrennte SSR også noen ganger så de er ikke evigvarende).

Ellers så er det ferdigløsninger med lyssensorer her:

https://www.elfa.se/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=18703&name=automasjon#toc=19130;

Og her:

http://no.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=retrieveTfg&binCount=1137&Ne=4294957992&N=4294964270+4294954437

Og du kan jo også bruke f.eks kapasitive givere hvis du ikke absolutt vil bruke lys. Disse reagerer på nesten allt som kommer i nærheten av dem, om det er fingeren din, noe skit og møkk eller en metallting. Eller du kan bruke induktive givere som kunn reagerer på metall. Og mange av disse to typene givere kan man også stille følsomheten på.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...