Gå til innhold

Etisk spørsmål!

Anbefalte innlegg

Case: Du har en venn som forteller deg at faren ofte slår han, når han er hjemme. Vennen din betror seg til deg, men sier at du for alt i verden ikke må fortelle det videre, for dette er noe som ingen andre må få vite om.

Hva gjør du ut i fra konsekvensetisk og pliktetisk tankegang ?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg holder det for meg selv. Og så ber jeg han vurdere å prøve å få hjelp, samt tilbyr meg å fungere som en mellommann for å skaffe den hjelpen.

Hadde jeg f.eks. gått bak ryggen hans og kontaktet barnevernet hadde jeg risikert å miste en venn i tillegg til at han kanskje hadde nektet for det når utenforstående kom inn i bildet.

Lenke til kommentar

Henvender meg til politiet uten å nevne navn i første omgang. De er rutinerte og klarer å få til en inngripen uten at det oppstår mistanke rundt din innblanding.

Hvis jeg blir konfrontert med valget senere, forklarer jeg at jo, dette måtte jeg si ifra om - offerets dømmekraft i sånne saker er såpass svekket av lojalitet til faren at han ikke kan forventes å ta valg til sitt eget beste. At han kanskje blir litt sur på meg i første omgang får jeg heller finne meg i. Han vil nok takke meg senere, og uansett gjorde jeg mitt beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...