MØN Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Case: Du har en venn som forteller deg at faren ofte slår han, når han er hjemme. Vennen din betror seg til deg, men sier at du for alt i verden ikke må fortelle det videre, for dette er noe som ingen andre må få vite om. Hva gjør du ut i fra konsekvensetisk og pliktetisk tankegang ? Takk! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Jeg holder det for meg selv. Og så ber jeg han vurdere å prøve å få hjelp, samt tilbyr meg å fungere som en mellommann for å skaffe den hjelpen. Hadde jeg f.eks. gått bak ryggen hans og kontaktet barnevernet hadde jeg risikert å miste en venn i tillegg til at han kanskje hadde nektet for det når utenforstående kom inn i bildet. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Enig med L4r5, hadde holdt det for meg selv med mindre jeg fikk beskjed om noe annet. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Henvender meg til politiet uten å nevne navn i første omgang. De er rutinerte og klarer å få til en inngripen uten at det oppstår mistanke rundt din innblanding. Hvis jeg blir konfrontert med valget senere, forklarer jeg at jo, dette måtte jeg si ifra om - offerets dømmekraft i sånne saker er såpass svekket av lojalitet til faren at han ikke kan forventes å ta valg til sitt eget beste. At han kanskje blir litt sur på meg i første omgang får jeg heller finne meg i. Han vil nok takke meg senere, og uansett gjorde jeg mitt beste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå