ruirai Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Hei, forum, jeg er ny her og begynner umiddelbart med å utnytte den kompetansen som helt sikkert ligger her Jeg skal altså kjøpe en ny bærbar til min far, med budsjett på 15000 som sikkert kan strekkes litt hvis det trengs. Tidligere når jeg har kjøpt bærbare, til meg selv og andre, har jeg vært vant til å kunne konfigurere mye selv - enten hos dell, eller som bedriftskunde (gjennom jobben altså) hos HP. Nå ser det ut som om den muligheten ikke finnes lenger for privatkunder hos dell, så da er spørsmålet, hva skal man gjøre når man har et spesifikt oppsett man ønsker? I den forbindelse har jeg mange spørsmål, som følger: - Er det noen nettbutikker eller leverandører som lar deg, som privatkunde, konfigurere mer enn andre? - Hva skal til for å være bedriftskunde f. eks. hos dell. Holder det å ha et foretaksnummer? Er det i så fall dumt å bruke mitt enkeltmannsforetak når pcen i virkeligheten er til min far? Og så over til de spesifikasjonene jeg ønsker, og mer tekniske spørsmål: Jeg ønsker: 15 tommer skjerm (14 kan også gå greit) SSD, gjerne 128 gig minst 4 gig minne win 7 64 bit, eller ikke noe windows (han kan sikkert få gjennom jobben) For eksempel Intel Core i5-520M (2.4 GHz) prosessor Relativt lav oppløsning (f. eks. 1366 x 768) Grafikk er ikke av stor betydning Godt tastatur 1. Det største problemet når det gjelder de pcene jeg finner på nettbutikkene er dette med SSD - jeg har ikke greid å finne en eneste pc med skjerm større en 14" som også har SSD. Hva er egentlig sammenhengen her? 2. Er det like greit å kjøpe en pc med vanlig disk og så bytte den med en SSD man kjøper utenom? I så fall må grensesnittet være SATA2 (300). Ofte står det bare oppgitt SATA i spesifikasjonene, kan man da regne med at dette er gammeldags SATA1 (150)? 3. Har sett litt på HP EliteBook, som har mange maskiner i denne prisklassen. Generelt har HP ikke et alt for godt rykte på seg (bortsett fra HP Compaq), men det kan vel tenkes at de dyreste maskinene likevel er mer driftssikre enn de i 5-6000 kronersklassen de fleste har. Noen som har erfaringer her? Det ble alt for mange spørsmål Om du kan svare på bare ett av dem, setter jeg stor pris på det! På forhånd takk Lenke til kommentar
Marius5051 Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Ang. SSD er det billigere å kjøpe separat og sette inn en selv. Det er svært få 14" med SSD, iallfall i den prisklassen. Vit at du da må legge inn Windows selv, og det er ikke alle leverandører som gir deg OS-DVD'n (noe jeg nylig fikk oppleve). Du sier ingenting om bruksområdet, så det blir vanskelig å si noe om hvorvidt budsjettet må strekkes eller ikke. Multicom lar deg konfigurere i stor grad, og de har gode priser. Ellers kan man konfigurere hos HD og Dell også, men ofte i mindre grad og til en høyere pris (kan ikke si det for sikkert, men det er min erfaring så langt) Lenke til kommentar
Poks Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Jeg vil også anbefale Multicom. De er gode når det kommer til nettopp dette med å kunne konfigurere selv. Multicom.no Lenke til kommentar
ruirai Skrevet 23. august 2010 Forfatter Del Skrevet 23. august 2010 Takk for tips om multicom! Sant at det er lite konfigurering du kan gjøre hos dell som privatkunde, men om du velger "små og mellomstore bedrifter" får du plutselig mye større frihet. Lurer fremdeles på om dette kan la seg gjøre uten å faktisk være bedrift. Når det gjelder bruk er det mye vanlige greier- internett, tekstbehandling, en del jobbrelaterte ting som muligens kan trenge mye tallknusing. Ikke noe spill, men den vil være mye i bruk. Jeg innser jo at man normalt sett kunne brukt mindre penger på den slags, men mannen har penger. Dessuten er det min erfaring at en dyr pc varer mye lenger, og gir langt mindre frustrasjon enn en billig. En pc til 5-6 tusen kan kanskje vare i fire år, men da med konstant banning de to siste. Det med SSD er i grunnen bare en liten hangup jeg har fått, men jeg vil ikke gi meg på det før det viser seg umulig Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Det er mye som fortsatt kan konfigureres på sidene til dell, men om det er noe spesielt du vil ha så gjør de gjerne det for deg men da kreves det at du bestiller over tlf. Lenke til kommentar
ruirai Skrevet 23. august 2010 Forfatter Del Skrevet 23. august 2010 Ikke helt enig i at det er mye du kan konfigurere hos dell hvis du er under kategorien privatkunde... Det vil si, du kan klikke på alle mulige kategorier (skjermkort, minne, etc), men du har nesten aldri mer enn ett valg (kan det kalles et valg da?). Når det gjelder å måtte innstallere Windows selv er det ikke noe problem. Når du ikke får med DVD, får du vel stort sett med programvare som gjør det mulig å skrive ut den DVDen, ellers er det mulig å laste den ned fra andre steder, det er vel uansett bare serienummeret som er unikt. Ser på multicom, det er forsåvidt akkurat det jeg er ute etter. Men jeg er litt skeptisk til å kjøpe pc av "ukjent merke", siden en kompis kjøpte fra whitebox.no for noen år siden (de finnes vel ikke lenger) og bare hadde problemer. Noen som har erfaringer med multicom-pcene? Hvordan er det med driftssikkerhet, tastatur, pekeflate, generell brukeropplevelse? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Multicom sine maskiner lages av compal, som også lager maskiner for andre produsenter som dell og hp osv. Disse maskinene er i utgangspunktet standardmodeller som selges overalt med multicom logo påklistret. http://www.compal.com/index_En.htm Lenke til kommentar
ruirai Skrevet 23. august 2010 Forfatter Del Skrevet 23. august 2010 Ok, takk for info. Et par spørsmål til: Noen som har noen formening om tokjerners vs. firekjerners prosessor? Ser multicomene stort sett kommer med firekjerners, og jeg må si jeg ikke skjønner helt vitsen. Så vidt meg bekjent kan de aller fleste programmer likevel bare kjøres på en, og operativsystemet må så fordele programmer mellom kjernene. Dermed er det et poeng å ha to, siden et program kan kjøre på maks men resten kan likevel være responsivt og bra. Men hvorfor skal man ha fire, når hver av de fire atpåtil er treigere enn hver av de to? Er jeg på jordet? Og angående oppløsning: Jeg har en forestilling om at en mann som begynner å bli oppi årene helst bør ha litt lav oppløsning, ellers blir alt på skjermen for lite. Er dette bare tull? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Du kan justere DPI-en i windows 7 manuelt så du trenger ikke tenke så mye på oppløsning. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Lav oppløsning er billigere, så om det ikke er nødvendig så trenger du ikke å ha høy oppløsning. (Har selv 1920x1200 på min 15,4 bærbare) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå