Gå til innhold

Drøfting av sansksjoner knyttet til normer

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg lurer på om det er noen som har meninger om følgende spørsmål:

Må det være sanksjoner knyttet til normer for at de skal være effektive?

Personlig mener jeg at det i veldig mange tilfeller må være konsekvenser, men er det noen som har gode argumenter for at det ikke trenger å være?

Finnes det interessante ideologier og lærer om temaet, eller er det noe samfunnsaktuelt eller historisk som kan knyttet til emnet?

Takk for hjelpen! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En del av dette er tatt opp i strafferettsteorien, særlig med tanke på den allmennpreventive og individprevente betydningen av straff.

For å sette eksempelet i kontekst: Ville du og jeg begynt å drepe fritt hvis drap ble legalisert i morgen? Nei, selvfølgelig ikke - det ligger ikke i de fleste mennesker å ville ta liv. Og for den som er så syk at han ikke ser verdien i et menneskeliv vil straff ha liten betydning for å tvinge gjennom vår norm. Så straff for drap har mer å si for vår følelse av gjengjeldelse mot gjerningsmannen enn for å sørge for at normen har sin effekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når en norm har påvirket et individs samvittighet sies det at normen er internalisert.

Eksempelvis - du kaster ikke boss på gaten om dagen, fordi da ser andre mennesker at du bryter med en norm.

Dersom du befinner deg på den samme gaten på kveldstid og ingen ser deg, så vil man som regel ikke kaste boss på gaten til tross for fraværet av potensielle negative sanksjoner.

Da er holdningen "ikke kast boss på gaten" en internalisert norm.

Dette viser at sanksjoner ikke må være knyttet til normer for at de skal være effektive.

Lenke til kommentar

Det var jo i grunn det, noe som skaper spørsmålet - kan en norm internaliseres uten sanksjoner?

Kan man si at Jesus "tilgi din fiende" og "snu det andre kinn" holdninger var internaliserte normer uten sanksjoner? Han hadde vel ingen garanti om verken straff eller belønning, men han hadde likevel klare holdninger.

Et annet spørsmål blir da om en norm kan gjelde for et enkelt individ.

Lenke til kommentar

Hvis normen er veldig viktig, så bør vi heller lage en lov.

Men jeg synes man skal være svært forsiktig med å kriminalisere normer. Vi er frie individer og bør i størst mulig grad gjøre hva man vil. Vi bør styre unna å kriminalisere handlinger som ikke har en offer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...