Kasp0me Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Har tenkt en del på akkurat dette. Hva burde man prioritere? Når man er i et seriøst forhold feks. så er det lett å bli for sammensveisa med kjæresten å miste mange venner. Går det an å kombinere på en måte så forholdet har det bra? Er jo viktig å få tid for seg selv enn bare å sitte inne med kjæresten dag ut og dag inn. På en annen side er det jo også viktig å prioritere forholdet for å få et godt forhold. Bor man sammen får som regel forhold mer enn nok av det. Men hva med dem som kun ser hverandre få ganger? Hvordan blir det da med prioriteringer? Hva synes dere? Kjæreste 50% Venner 50%? Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Spørs hva du meiner i et "seriøst" forhold? Regner med dere har vært sammen lenge da? I starten er det helt naturlig at du fokuserer på kjæresten. Så begynner dere å henge ut sammen med venner osv. Tror aldri du vil klare et 50/50 deling her. Tror at 80/20 er mer realistisk, f.eks henge med venner/kammerater hver annen helg eller noe. Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Det er jo veldig opp til paret og hva de føler er mest riktig. Her er vi hverandres bestevenner i tillegg til at vi er kjærester, ergo er det veldig naturlig at vi tilbringer mye tid sammen. Vil tippe at vi bruker omkring 5-10 % tid til vennene og 90-95% tid sammen. Ikke har vi mistet noen venner heller, faktisk har jeg fått flere venner i denne tiden. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 jeg vil si enen 60/40 eller 70/30. viktig å prioritere venner av og til! venner varer for evig men det gjør ikke damer alltid 1 Lenke til kommentar
Kasp0me Skrevet 23. august 2010 Forfatter Del Skrevet 23. august 2010 Spørs hva du meiner i et "seriøst" forhold? Regner med dere har vært sammen lenge da? I starten er det helt naturlig at du fokuserer på kjæresten. Så begynner dere å henge ut sammen med venner osv. Tror aldri du vil klare et 50/50 deling her. Tror at 80/20 er mer realistisk, f.eks henge med venner/kammerater hver annen helg eller noe. Handler ikke om meg personlig. Bare tanker som har slått meg Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Man må pleie vennskap og, og de blir FAKTISK mer care til dere når dere viser dem at "kjæresten min betyr sååå mye mer enn dere nå altså" selv om dere selv ikke merker det i deres rosenrøde kjærestetilværelse...og når dere er single så sitter dere der med venner som har blitt care fordi dere har satt dem som andrevalg. Lenke til kommentar
Kasp0me Skrevet 23. august 2010 Forfatter Del Skrevet 23. august 2010 Man må pleie vennskap og, og de blir FAKTISK mer care til dere når dere viser dem at "kjæresten min betyr sååå mye mer enn dere nå altså" selv om dere selv ikke merker det i deres rosenrøde kjærestetilværelse...og når dere er single så sitter dere der med venner som har blitt care fordi dere har satt dem som andrevalg. Akkurat det! Så mange som går i en "viss felle" når det kommer til den situasjonen Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Prioriter vennene dine, så kjæresten din. Det spørs jo helt hva du vil. Bare pass å ikke miste vennene dine Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 60/40, vil si det at å være litt vekke ifra kjærsten er bare bra og vil hjelpe forholdet på en måte. Velger man å prioritere damen framfor alt, 70/20 eller 80/10 så er det vel en sjangse for at dere går lei hverandre litt raskt eller noe slikt. Lenke til kommentar
toth Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Bor man sammen får som regel forhold mer enn nok av det. Men hva med dem som kun ser hverandre få ganger? Hvordan blir det da med prioriteringer? Logisk brist her. Om du bare ser kjæresten en gang imellom, si f.eks grunnet avstand - så er det masse tid til vennene, uten at det går ut over partneren. Hvis du likevel ikke skulle til bergen og besøke henne idag, er det jo fritt frem for å prioritere venner. Når det er sagt, har jeg andre tanker angående "vanlige" forhold hvor man bor nært eller sammen - man trenger ikke bortprioritere den ene for å prioritere den andre. For meg er det helt naturlig å ta med fruen når jeg skal treffe vennene mine, og det er like naturlig for både henne og kameratene. Et ytterst fåtall av anledninger er jo forbeholdt "gutta", men i all hovedsak er det vi som par som inviterer/blir invitert. Problemet er dermed ikke-eksisterende i et seriøst forhold, da man i et seriøst forhold ønsker at kamerater og damer også skal være venner. Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 (endret) En regel som har fungert for meg: Man ditcher ikke kjæresten for vennene, og man ditcher ikke vennene for kjæresten. Men det kommer også an på situasjonen og vennene/kjæresten. Jeg er av den oppfatning at om noen av delene ikke takler at jeg prioriterer de avtalene jeg gjorde først, er ikke de gode venner/kjærester. Endret 26. august 2010 av Arinomi 1 Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Jeg signerer toth. Og Arinomi. I tillegg burde en kunne få lov til å ha en periode i kjæreste-bobla når alt er nytt og spennende. Sier ikke at den perioden skal være på et halvt år, men en liten periode må være lov. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Jenter kommer og går, gode kompiser har du hele livet. Var sammen med dama i et og et halvt år, og prioriterte kompiser kanskje 10-20% mer til tider, og for to uker siden slo hun opp. Greit det, har i hvertfall ikke mistet kompiser... Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 (endret) Jenter kommer og går, gode kompiser har du hele livet. Var sammen med dama i et og et halvt år, og prioriterte kompiser kanskje 10-20% mer til tider, og for to uker siden slo hun opp. Greit det, har i hvertfall ikke mistet kompiser... Da skjønner jeg godt hun slo opp. Uansett, jeg er uenig jeg da, jeg kommer alltid til å prioritere kjæresten først. Han er den jeg skal dele livet mitt med, skulle tatt seg ut om jeg skulle prioritert vennene mine over han. Derimot så forstår vennene mine meg godt, de gjør det samme selv, og så lenge vi har en felles forståelse vil vi heller ikke miste hverandre. Jeg trenger heller ikke å være sammen med min bestevenninne, som jeg har vært venn med siden jeg var tre år, til enhver tid heller, fordi forståelsen oss i mellom er så sterk, vårt vennskapsbånd er så robust at det skal ganske mye til for at vi ikke er venner lenger. Nå møtes vi et par ganger i året da jeg bor på sørlandet og hun på østlandet, men allikevel overlever vårt sterke vennskap. Uansett har kjæresten min blitt min aller beste venn, så for meg blir det også rart å ikke prioritere ting sammen med han. Endret 28. august 2010 av yvonne2 Lenke til kommentar
dkny Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 (endret) Jenter kommer og går, gode kompiser har du hele livet. Var sammen med dama i et og et halvt år, og prioriterte kompiser kanskje 10-20% mer til tider, og for to uker siden slo hun opp. Greit det, har i hvertfall ikke mistet kompiser... Jeg synes det er veldig bra at du gjorde det. Jeg liker en gutt som prioriterer kamerater fordi det er en sunn interesse og det er fint at han har et sterkt bånd til dem og ikke er avhengig av meg. Gutter jeg har vært med har alltid fått være med kamerater fordi jeg liker at de er det. Og fordi jeg synes kameratene hans er bra folk såklart. Hørt og sett altfor mange jenter som skal bure typen inne, og ikke lar ham få gå på byen eller engang se fotballkamper med kameratene. Det har hendt i en av gjengene jeg er i og, "nei, jeg får ikke gå på filmkveldbursdagen, dama (samboer) sier hun ikke vil sitte alene søndagskvelden og vil ikke bli med". Det høres fælt ut. Single folk sitter dessuten alene heftig mange søndagskvelder og alle andre kvelder og. For en dame... Høh. Endret 28. august 2010 av dkny 1 Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 (endret) Jenter kommer og går, gode kompiser har du hele livet. Var sammen med dama i et og et halvt år, og prioriterte kompiser kanskje 10-20% mer til tider, og for to uker siden slo hun opp. Greit det, har i hvertfall ikke mistet kompiser... Jeg synes det er veldig bra at du gjorde det. Jeg liker en gutt som prioriterer kamerater fordi det er en sunn interesse og det er fint at han har et sterkt bånd til dem og ikke er avhengig av meg. Gutter jeg har vært med har alltid fått være med kamerater fordi jeg liker at de er det. Og fordi jeg synes kameratene hans er bra folk såklart. Hørt og sett altfor mange jenter som skal bure typen inne, og ikke lar ham få gå på byen eller engang se fotballkamper med kameratene. Det har hendt i en av gjengene jeg er i og, "nei, jeg får ikke gå på filmkveldbursdagen, dama (samboer) sier hun ikke vil sitte alene søndagskvelden og vil ikke bli med". Det høres fælt ut. Single folk sitter dessuten alene heftig mange søndagskvelder og alle andre kvelder og. For en dame... Høh. Nå er det vel ingen her som skriver at man ikke skal prioritere sine venner. Men det handler om hvordan man gjør det. Hadde jeg som kjæreste blitt nedprioritert til stadighet til fordel for vennene til kjæresten min så hadde jeg reagert, ja. Og når disse gutta sier at de ikke kunne være med pga dama, så vet vel du strengt tatt ikke alt om bakgrunnen? Kanskje fyren har prioritert vennene sine til stadighet og at dama ønsker å bli prioritert hun også? En sak har flere sider, synd det er vanskelig å se dem bestandig. Endret 28. august 2010 av yvonne2 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Hallo! Bros before hoes! Venner er utrolig viktige å ta vare på. Ikke bare er de en utrolig verdifull del av livet ditt, de er også alltid der. Kjæresten din vil sannsynligvis ikke alltid være der, og hva gjør man da når man ikke har noen venner igjen? Og hva gjør man når forholdet faktisk varer og dere har vært sammen i 15 år og du har ingen å være sammen med annet enn kjæresten/kona? Hvis det er kanskje ett råd som har virket sterkest fra eldre, gifte folk når det gjelder forhold, så er det "behold vennene dine". Spør du meg, så er det bare et spørsmål. en kjæreste, ingen venner; eller venner, ingen kjæreste? Dessuten blir det ikke riktig å finne riktig tidsmengde å forvalte her. Man må finne en måte å for all del kunne pleie vennskapene dine, og samtidig gi plass for kjæresten. Man må jo ikke glemme at det er sunt å være fra hverandre også. Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Greia er jo at en må aldri velge. Det er ikke enten eller. Og vil man ha et fungerende forhold til en kjæreste, må vedkommende prioriteres innimellom. Det samme gjelder for venner. Både venner og kjæreste må godta å ikke være førsteprioritet hver eneste gang, hvis ikke er ingen av de verdt å ta vare på. 2 Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Greia er jo at en må aldri velge. Det er ikke enten eller. Og vil man ha et fungerende forhold til en kjæreste, må vedkommende prioriteres innimellom. Det samme gjelder for venner. Både venner og kjæreste må godta å ikke være førsteprioritet hver eneste gang, hvis ikke er ingen av de verdt å ta vare på. Så sant, så sant. Lenke til kommentar
Gjest gutt19 Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Gjest, grunnet jeg kjenner personer her Morsomt denne kommer opp. Jeg har en kamerat som jeg kan si er i denne situasjonen. For litt over et halvt år siden var han alltid med på fylla i helger, og vi hang innimellom i ukedagene også. Nå har han fått dame, og vi(vennegjengen) ser'n maks én gang i måneden i tillegg til skoledager. Om slikt varer for lenge så gir kameratene opp å mase om personen vil være med ut i helgene, finne på noe etc. da svaret nesten alltid er "nei, dama". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå