Gå til innhold

Seagate 160gb disk, kortslutning i 12v, mulig å fikse?


J@9

Anbefalte innlegg

Hei.

En venn av meg lurte på om jeg kunne se på en ekstern disk han har brukt som backup..

Problemet er at han skulle legge inn windows på nytt, la alle viktige filer over på disken, og formaterte den interne disken.

 

Da han skulle kopiere filene tilbake fra den, så bare sto den å blinka, uten at den ville koble seg til.

Så han tok den ut av det eksterne kabinettet og kobla den rett i pc'n..

Da ville ikke maskina starte i det heletatt..

 

Så jeg sa meg villig til å se på den, og se om jeg kunne få ordna den, eller ihvertfall redde ut filene.

Tok frem multimeteret og begynte å måle strøm kontakta på den, og det viser seg at 12V går rett til jord (fant det ut ved å måle ohm).

Ser ut som om det sitter en utladnings kondensator eller noe sånt mellom 12V og jord, kan det være denne som er feilen??

 

Fant forøvrig en nesten lik disk, som jeg har lånt kretskortet fra, så jeg har fått tilgang til filene.

Men tenkte jeg kunne prøve å få liv i det andre kretskortet også, men veit ikke helt hvor jeg skal begynne?

 

(kan alltids ta et bilde av kortet og legge ut, om noen vil se det, om det er til hjelp).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir litt vanskelig nå, siden jeg har levert den tilbake, klarte å hente ut alt med det andre printkortet, også fikk han lånt seg en annen ekstern disk, så han får ihvertfall tilbake alle filene sine :)

 

Ellers kunne jeg prøvd ;)

La også merke til at det var en annen komponent litt lengre opp på kortet, som så litt annerledes ut (noe missfarga), så kan jo alltids være den også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...