Rescue me Skrevet 23. august 2010 Rapporter Del Skrevet 23. august 2010 (endret) Jeg driver nå på med et program på PC uten de vanlig -[P]- og -[N]- blokkene jeg er vant til fra Step 7. I stedet er det noe som heter "one-shot rising" (OSR), men jeg skjønner virkelig ikke hvordan dette fungerer. Slik jeg har forstått det fungerer den ved at den gir en puls hver gang en inngang aktiveres, men jeg får ikke dette til å fungerer. Skjønner blant annet ikke hvilken adresse jeg skal gi til OSR blokken. Her er bilde av programmet: Det er enkelt og greit en motor som startes med I:1/0 og stoppes med I:1/2 og I:1/3, men på I:1/3 kan det kun være en puls. Har lagt en OSR blokk i programmet, men vet ikke helt hvordan den fungerer og hvilken adresse den skal ha. Noen som vet hvordan en slik blokk fungerer? Endret 23. august 2010 av Kun10kr Lenke til kommentar
Dundersalt Skrevet 23. august 2010 Rapporter Del Skrevet 23. august 2010 (endret) Jeg driver nå på med et program på PC uten de vanlig -[P]- og -[N]- blokkene jeg er vant til fra Step 7. I stedet er det noe som heter "one-shot rising" (OSR), men jeg skjønner virkelig ikke hvordan dette fungerer. Slik jeg har forstått det fungerer den ved at den gir en puls hver gang en inngang aktiveres, men jeg får ikke dette til å fungerer. Skjønner blant annet ikke hvilken adresse jeg skal gi til OSR blokken. Her er bilde av programmet: Det er enkelt og greit en motor som startes med I:1/0 og stoppes med I:1/2 og I:1/3, men på I:1/3 kan det kun være en puls. Har lagt en OSR blokk i programmet, men vet ikke helt hvordan den fungerer og hvilken adresse den skal ha. Noen som vet hvordan en slik blokk fungerer? Aldri vært borti noe sånnt.. Er det ikke bare å gi OSR adressen til inputen (og ta vekk kontakten i serie). ---OSR[i: 1/3] ---------- start motor Har du noen help fil? Endret 23. august 2010 av Dundersalt Lenke til kommentar
Dundersalt Skrevet 23. august 2010 Rapporter Del Skrevet 23. august 2010 (endret) dobbelpost... Endret 23. august 2010 av Dundersalt Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 24. august 2010 Rapporter Del Skrevet 24. august 2010 Kan du si noe om hvilken programvare/PLS du bruker?. Har du utklipp fra en hjelp fil eller annen dokumentasjon?. En funksjon som heter OSR kan gjøre forskjellige ting i forskjellige programvarer og kontrollere. Er det meningen at den skal erstatte deteksjon av positiv/negativ flanke?. I så fall virker det Dundersalt skriver, som det mest fornuftige ut i fra hvordan det gjøres i det fleste andre PLSer . Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 25. august 2010 Rapporter Del Skrevet 25. august 2010 http://www.kronotech.com/LadderLogic/Basic/ex-ons.htm Andre treff på google! Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 10. september 2010 Rapporter Del Skrevet 10. september 2010 (endret) Hei. One Shot Rising betyr at denne funksjonen går høy ved positiv flanke på signalet inn. Den ligger da høy i 1 programsyklus (1 scan). Den gir da ikke signal ut før neste gang innsignalet går høyt igjen. Du har også signalet One Shot Falling (OSF) den gir signal i 1 programsyklus ut når inngangen går lav. Dette vil skje så raskt at du ikke vil kunne se det fyskisk ved online monitor eller noen diode som lyser på utgangen til PLSen. Denne funksjonen er ofte brukt til å sette eller resette en "holdefunksjon" eller en RS funksjon. Når du bruker one shot funksjoner må man tenke på syklusen til CPUen. Du får ikke brukt en slik funkjon oppover i laderprogrammet ditt siden den bare ligger et scan. Her er et eksempel. PLS_M har samme funksjon som OSR. Ved signal på S1 setter man Y0 med holdekrets.(nederste nettverk) Neste gang S1 går på (Positiv Flanke) så går signalet _Reset_Y0 på og resetter Y0 i nettverket under. Signalet _Resett_Y0 ligger bare høyt 1 scan. Så om signalet _S1 forblir høyt så fungerer dette. Men signalet _Reset_Y0 må ligge øverst siden det bare er på i 1 scan. I enkelhet : Man trykker på Bryrter S1 utgang Y0 går på. Neste gang man trykker inn S1 går utgang Y0 av. Endret 10. september 2010 av Glavalavala Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå