Gå til innhold

Intel HTPC m/ gaming-kapasitet

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hørt rykter om at det vanker noen folk med rimelig solid PC-kunnskap her i gården og tenkte derfor at jeg skulle legge denne ut her for å høste kommentarer og feedback.

Driver for tiden å setter opp en PC som skal kombinere HTPC og spille-PC. Trenger ikke noe top-of-the-line-saker, da det stort sett er snakk om Civ5, Starcraft 2 og Settlers 7, og RPG-spill som Mass Effect. Den skal være

a) Liten og så stillegående som mulig

b) Fremtidsrettet

c) Mulig å spille på

Jeg har et kabinett som skal brukes i utgangspunktet, før jeg etterhvert oppgraderer til et high-class mATX-kabinett av noe slag. Det blir nok også implementert vannkjøling til CPU og grafikkort i denne overgangen, da grafikkortet uten tvil kommer til å lage mye mer støy enn jeg ønsker.

PSU: Cooler Master Silent Pro 500W

Minne: Corsair DDR3-1333, 3GB

CPU: Intel Core i3 540

Hovedkort: Gigabyte GA-H55M-USB3

Harddisk: Western Digital Caviar Green 1.5TB/64MB cache ELLER Intel X25-V (40GB SSD)

Grafikk: Sapphire Radeon HD 5770

Satt opp på Prisguiden til Hardware.no HER

Sier ikke så mye mer enn dette, og håper på god feedback på mulige optimiseringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje ikke aktuelt hvis du vet 100% at du skal ha vannkjøling for grafikkortet, men her er et vifteløst HD5770 lansert. Tror ikke jeg kan finne så mye bedre deler enn det du har plukket ut, ev. bare alternativer.

Og her er den første testen - kortet gjør det bra...

http://www.funkykit.com/reviews/2991-review-gigabyte-radeon-hd-5770-silent-cell-1gb.html?start=7

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen! Nå har det vært endel frem og tilbake, og abbo.no viste seg å være noen skikkelige klovner, så jeg kansellerte bestillingen der og la inn på MPX.no istedet:

• AMD Athlon II X3 445 Triple Core, 3.1Ghz

• Cooler Master Hyper 212 Plus CPU Kjøler

• Cooler Master Silent Pro M500 500W PSU

• Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB SATA 6 Gb/s

• Gigabyte GA-880GMA-UD2H, 880G, S-AM3 AMD 880G+SB850, DDR3, Sata 6Gb/s, USB3.0, m-ATX, HDMI, DVI, 2xPCI-Ex(2.0)x16

• HIS Radeon HD 5750 1GB GDDR5 iCooler

• Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 Kit w/two matched ValueRAM 2GB DDR3

• Lite-On DVD±RW burner IHAS124-19 SuperAllWrite, 24x8x16DVD+RW, SATA, Black

Link rett til MPX - med bilder!

Vi ser to store forskjeller fra forrige build. Ene er skrittet fra 5770 til 5750. Den er litt kjøligere og stillere, og også endel billigere, og det kommer til å være mer enn nok til mitt bruk. Den har også en rå kjøler på seg.

Mer dramatisk er valget å gå fra Phenom II X4 til Athlon II X3. Det ble gjort av samme grunn som skrittet fra 5750 - mye billigere, og nærmere research viser at denne 3-kjerners-prosessoren er rå på et nivå helt ute av balanse ift prisen man betaler. Det kan dere sjekke selv her.

Ideen er at jeg da bruker penger på en SSD, en rock solid PSU og 4GB minne, pluss at hovedkortet jeg har valgt sparker alvorlig rumpe ift oppgraderingsmuligheter. Som nevnt tidligere i tråden er det ikke tydelig om AMD skal forlate AM3, men dette hovedkortet kan om nødvendig kjøre 6-kjerners Phenom II-prosessorer som vil være fullstendig overkill for mitt bruk. På sikt vil jeg oppgradere prosessoren, kabinettet og lagringskapasiteten med en stillegående mekanisk harddisk, og kjølingen. Oppgradering av prosessoren vil føre til bedre ytelse i spill, og jeg kan til og med kjøpe et til 5750 og få Crossfire med 90% ytelse (16x PCIe og 4x PCIe) om ønskelig.

På denne måten oppfyller maskinen alle krav jeg stiller til den:

- oppgraderbar: 10 av 10 mulige poeng innen priskategorien. Det eneste bedre hadde vært socket 1366, men da dette blir automatisk 2500kr ekstra minimum er ikke det så aktuelt.

- lite og stillegående: 5 av 10 mulige poeng - trenger bedre kjøling på CPU, og et bedre kabinett. Dette skal oppgraderes til 8 av 10 mulige med et godt Lian Li-kabinett, en skikkelig Scythe-kjøler og gode kabinettvifter. Over det blir det vannkjøling. Ang størrelse: Valgte mATX over mITX pga oppgraderbarhet, og fleksibilitet. Dette blir muligens kabinettet mitt til slutt. Må finne et databutikk hvor jeg kan fikle med litt forskjellige modeller. PSUen er modulær og vil bidra til mye bedre luftfly. Smått nok blir det uansett :-)

- spillbar: 8 av 10 poeng innen priskategorien. Hadde vært bedre med en 5770, det er sikkert og visst, for ikke å snakke om GTX460 som kan fås for ca 1600kr. Geforce-kortet støyer mye mer, dog. 5770 ble valgt bort for å spare noen hundrelapper, men siden 5750 fyller mine behov og mer til, og jeg kan oppgradere meget lett, har jeg ikke så mye å klage over.

Alt i alt føler jeg meg meget fornøyd med dette komponentutvalget. Jeg skal definitivt sjekke denne 5770 silent cell-saken.

Lenke til kommentar

Amd skal forlate am3 til fordel for am3+ når bulldozer arkitekturen blir lansert en gang i andre kvartal neste år.Kilder

Det var dumt. Ja, ja. Får håpe de forandrer mening. Uansett får man mye mer utav hovedkortet (SATA 6 og USB3 bl.a.), og kan oppgradere til 6kjerner om ønskelig.

Jeg leste den reviewen på passiv kjølt 5770 og den gir ikke temperaturer under load, som gjør reviewen litt ubrukelig ... men jeg spurte om de kunne legge det ut, så får vi se. Men det ser meget interessant ut!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...