Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Spørsmål om spenning på jord, konsekvens for PSU?

Anbefalte innlegg

Heisann!

De siste 3 ukene har 4 PSU'er dødd i huset her, 2 av de døde samme dag på 2 forskjellige maskiner(samme kurs) og 2 andre døde kort tid etter at de ble anskaffet. (Disse ble testet på annen kurs.)

Tilkalte elektrikker som målte og fant ingenting unormalt med unntak av spenning på jord i huset. Hvis jeg husker rett ble det målt 180-230V. ( Senere avgjort at det er feil på nettet og ikke lokalt. )

Kan noe slikt drepe strømforsyninger ? Begge eletrikkere som har vært innom mener at det ikke er årsaken, men jeg klarer ikke se noen annen grunn. Hvis ja, kan jeg kreve erstatning fra Hafslund ?

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jordfeil av den typen du beskriver er ikke uvanlige og bør ikke ha noen betydning. (I 400V nettt er forøvrig dette på sett og vis det normale.) Du skriver ingenting om hva slags PSU-er det er tale om, men dreier det seg f.eks om primærswitchede typer er det grunn til å mistenke at årsaken kan finnes i transienter på nettet (tordenvær). Uten å ha kjennskap til lokale forhold er det vanskelig å si noe mer. Fortsetter PSU problemene?

(Jeg forstår at det sannsynligvis dreier seg om PC-er som har primærswitchede PSUer.)

Endret av compus
Lenke til kommentar

PSU'ene det gjelder er: Tagan 450W, Corsair HX620W (Disse 2 døde først), Corsair TX650W og Corsair HX1000W. HX1000W startet aldri engang, mens TX650W levde i et par timer før Pwrgood forsvant.

Det hadde ikke vært noe tordenvær som jeg kan huske hvertfall en uke før dette skjedde.

Det kan jeg ikke svare på, akuratt nå kjøres en PSU stabilt med UPS. Jeg kommer ikke til å koble den til uten før jeg har foretatt målinger selv.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...