sigrh Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Hei Jeg har en Asus EEE 900 med 16 gb SSD, 1 gb ram som kjører XP. Den blir kun brukt til internett, MSN , Spotify osv, lagrer ingen ting på den. Har noen tips til bytte av SSD slik at den blir kjappere? Skal bytte minne til 2 gb ram, men det er SSD som er flaskehalsen. Den er nesten ikke brukt og ser helt ny ut, så for ille å ikke fixe den. Hvilken størrelse er det på SSD jeg eventuelt skal kjøpe og er det andre forhådregler jeg bør være klar over? Har lest en del om SSD, men er fortsatt usikker, så takknemlig for gode tips/oppskrifter.Send meg e-post Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Hvorfor mener du at SSDen er flaskehalsen? Burde vel være grei nok den... jeg tror du får mye mer ut av minneoppgraderinga til 2gb som du hadde planlagt og sette deg inn i noen register tweeks i XP som er en folkesport nå til dags, ikke noe hokkus pokkus. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 SSDen er nok definitivt flaskehalsen. Den har en skriveytelse som er fullstendig patetisk. Jeg byttet ut min med en slik : RunCore 16GB SATA (riktignok samme størrelse som den gamle, men de har større også), og maskinen føles MYE kjappere enn den gjorde før. Hadde først oppgradert minnet til 2GB, som ikke ga meg noe som helst egentlig. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Hva er statsa på disken da, sitter selv med en 901 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 (endret) Husker ikke stats på den, men den som satt i min hadde ihvertfall under 500kB/sec på random write. Tror det var mye lavere enn det også. Gjorde f.eks Firefox umulig å bruke, med hyppige pauser på 5-6 sekunder. Løste det midlertidig ved å legge brukerprofilen til Firefox på en RAM-disk, men når jeg fikk den nye SSDen var det som å få en ny maskin. Endret 23. august 2010 av Sokkalf™ Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Spesielt... jeg har bare oppgradert til 2gb ram på min 901 men hdden er vel kanskje ikke den samme i utgangspunktet... Lenke til kommentar
sigrh Skrevet 25. august 2010 Forfatter Del Skrevet 25. august 2010 SSDen er nok definitivt flaskehalsen. Den har en skriveytelse som er fullstendig patetisk. Jeg byttet ut min med en slik : RunCore 16GB SATA (riktignok samme størrelse som den gamle, men de har større også), og maskinen føles MYE kjappere enn den gjorde før. Hadde først oppgradert minnet til 2GB, som ikke ga meg noe som helst egentlig. Takk for tipset da har jeg tenkt å bestille en 32 GB Run Core SATA II og RAM er på vei i fra Komplett.no. Kansje jeg skulle gå for Windows 7 i samme slengen eller Ubuntu? Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Før du bytter, hvor lang tid bruker maskina på å starte opp? DVS fra du trykker på knappen til du kan kjøre firefox/opera/ie/whatever? gjerne post data post-install av ny disk å! Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Oppstartstiden er ikke noe særlig godt mål på ytelsen. Foregår lite skriving under oppstart. Maskinen min startet raskt både med ny og gammel SSD, men det var under generell bruk man merket den vanvittige forskjellen. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Oppstartstiden er ikke noe særlig godt mål på ytelsen. Foregår lite skriving under oppstart. Maskinen min startet raskt både med ny og gammel SSD, men det var under generell bruk man merket den vanvittige forskjellen. Jeg har omtrent samme erfaring. Jeg har 901 med 4+16 GB SSD, og hadde en periode Ubuntu på 4 GB og XP på 16 GB. XP gikk katastrofalt treigt og hakkete med én gang man måtte skrive noe som helst til disken (og XP skriver plenty med dritt, selv under oppstarten). Jeg målte sekvensiell ytelse til 30/7 MB/s les/skriv, og det skulle ikke overraske meg om random ytelse ville blitt 0,5 MB. Nå har jeg Super Talent SATA Mini 2 PCIe 64 GB, og maskinen er kjapp og fin i både Ubuntu og XP. I hvert fall i den grad en Atom N270 kan være kjapp. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 "hmm".... jeg har 901 og kan ikke si jeg opplever noe av det dere beskriver. Eneste jeg har gjort er å installere på nytt igjen fra en stund tilbake og så avinstallert EN MASSE. serr... hehe, maskina klager på et par exe filer under oppstart (at han ikke finner de). prøvde å nlite eee install cden men fikk det ikke til. noen her inne som har prøvd å nlite og fjerne skrot på den måten? Lenke til kommentar
sigrh Skrevet 19. november 2010 Forfatter Del Skrevet 19. november 2010 Byttet til en Run Core 32 mb, kloning gikk fint, innstallerte den nye og startet opp, og PC var som ny. Kjapp og imponerendes mye bedre. Da jeg slo på Pcen i dag, for første gang etter skiftet finner den ikke den nye disken i BIOS. Monterte den gamle tilbake og den finner den. Sjekket at den nye disken inneholder det som ble klonet og alt er der. I BIOS under boot ligger den som et andre valg, men under disk ligger det ingen? Må jeg klone og gjøre alt på nytt? Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 (endret) Hva mener du med at "under boot ligger den som andrevalg, men under disk ligger det ingen"? Om den ligger som andrevalg ser jo bios disken fint. BIOS bør ikke være problemet siden den finket første gang, men du kan jo prøve å oppdatere BIOS (det kan man vel gjøre fra USB-penn på EEE?) og resette alle instillinger. red: SJekk aller først at den erriktig satt i og at det er god kontakt, og at det ikke er noe skjit og bøss på kontaktene. Endret 19. november 2010 av NgZ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå