makingFaces Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Jeg er ferdig med vgs, og har nå søkt på Norsk Frisørskole i Trondheim, med oppstart i januar. Den teller som privatskole og har skolepenger, ca 60k, og det står at den er godkjent for stipend og lån via lånekassen. Skolen tar 5 måneder, altså ett semester. Men, jeg finner ikke ut HVOR MYE stipend og lån man får. Og hvor mye av hver. Om jeg f. eks. får lån til selve skolepengene, og så stipend i den perioden jeg studerer, eller hvordan det er. Planen var egentlig å spare opp til skolepengene nå i høst, men får ikke så mange vakter på jobben som jeg hadde regnet med, og kan ikke ta for gitt at jeg greier å skaffe meg en jobb til i tide til å tjene opp 60 000... burde jo da egentlig hatt full stilling allerede. Det er så dårlig med info rundt dette, så hvis noen her har gått en tilsvarende skole eller bare vet hvordan dette fungerer, hadde jeg satt stor pris på litt mer utfyllende svar enn dem jeg greier å finne på nett selv. Kan dessuten nevne at jeg har tenkt å gå "ordentlig" skole etterpå. Men jeg mener å ha hørt at man kan få stipend og lån til å studere i seks år eller deromkring? For i så fall går det bra, så lenge ikke maxgrensen går ved 5 år. Men det kan den vel ikke, for da kunne jo ingen blitt leger? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Hvor mye du får i hhv. stipend og lån kan du finne ut av her. Disse 8900 kr er beløpet du får til livsopphold per måned. Hele beløpet er i utgangspunktet lån, men dersom du består alle eksamener vil cirka 40% bli omgjort til stipend. I tillegg til beløpet du får i livsopphold kan du få lån til skolepenger. Dette lånet gis på bakgrunn av hvor mye skolen oppgir at de tar i skolepenger, og tilsvarer denne summen. Du kan få støtte i inntil åtte år. Lenke til kommentar
makingFaces Skrevet 24. august 2010 Forfatter Del Skrevet 24. august 2010 Joa, men frisørskolen er jo egentlig vgs., ikke høyere utdanning. Så jeg lurte om noen visste om de samme reglene gjelder der, eller om det er annerledes. Men kanskje det ikke er det da. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Såvidt jeg vet regnes frisørskolen som "Annen utdanning" (altså ikke VGS). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå