Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan "sjefen" fagorganisere seg?

Svinks

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på et spørsmål jeg antar hører inn under jussen, men skikk og bruk og uskreven praksis kan også være relevant. Flytt gjerne tråden om den passer bedre annet sted på forumet.

Spørsmålet er: Kan en sjef organisere seg i samme fagforening som sine underordnede?

Jeg ser det som urimelig at øverste leder i en bedrift, som vil være motpart til de menige ansatte i saker angående lønn, arbeidsforhold, ansettelser etc. står organisert i samme forening og samme klubb på arbeidsplassen som "gutta på gølvet". Men om en fagorganisert klatrer i gradene og går helt til topps, eller starter eget firma og ansetter arbeidere, bør han da melde seg ut av fagforening?

Hva om man ansettes som en mellomleder, arbeidsleder/driftsleder/prosjektleder som er nærmeste foresatte for de ansatte under en? Da er man mellom barken og veden - på den ene side representerer man ledelsen overfor de "menige", men på den annen side står man sammen med dem mot øverste ledelse og opplever samme problemer som dem dersom det skulle oppstå en arbeidskonflikt. Kan en mellomleder da være organisert og la seg representere av en fagforening overfor øverste ledelse?

Jeg antar det juridiske spørsmålet her er: Hvem kan fagorganisere seg - reguleres dette av noen lover og forskrifter, eller kun av fagforeningenes vedtekter? Finnes det klare regler som trekker grensene mellom arbeidsgivere og arbeidstakere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv vært fagorganisert avdelingsleder, og jeg så ikke på dette som noe problem - ikke mer enn det er et problem å være leder ellers. Noen ganger har man felles interesser med de man har personalansvar for, andre ganger ikke.

Det er fagforeningene som bestemmer hvem som kan organisere seg i dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...