FnoFFen Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Mitt gamle videokamera ser ut til å gå dukken. Så da har jeg vært litt på utkikk etter et nytt. Jeg vil ha litt kvalitet, så jeg har f.eks. tittet litt på Sony HDR-CX305E til 6-7000. MEN så har det seg slik at jeg er eier av et Canon 40D-speilrefleks, og hvis jeg likevel skal legge 6-7 lapper på et videokamera, så kan jeg jo liksågodt kutte ut dette og heller oppgradere til Canon 7D som jo har video inkludert. Da får jeg jo en god oppgradering på stillbildesiden også, selv om jeg egentlig er ganske så fornøyd med 40D'en. Spørsmålet er da: hva vil jeg tape (om noe) på å filme med speilrefleks fremfor et videokamera nettopp dedikert til videofilming? Jeg ønsker også å redigere litt film. Takker for svar. Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Spørsmålet er da: hva vil jeg tape (om noe) på å filme med speilrefleks fremfor et videokamera nettopp dedikert til videofilming? Jeg ønsker også å redigere litt film. dersom du vil holde deg i Canon verdenen kan det være lurt å drøye innkjøpet noen uker, ryktes at en video optimized 60d er på vei. uansett, med en 7d vil du tape rask autofokus mens du filmer(60d har kanskje dette), ergonomien til videokamera er også mer tilpasset filming enn slr - med 7d må du titte på skjermen bak, dvs kameraet må ut fra kroppen og opp, og det er ustødig. en slr er ei heller beregnet for non stop filming og kan bli overopphetet. dette vil avhenge av temperaturen og er muligens ikke et problem utendørs i Norge... lydmessig vil du kunne tape noe, da de fleste videokamera av den ikke aller rimeligste typen har mulighet til å justere lydnivå på mic, det har meg bekjent ikke 7d. den innebygde mic'en på 7d er mono, og plukker visstnok opp litt mer lyd fra kamera enn ønskelig, feks af. når det er sagt så vil en slr også gi deg noe - med en lyssterk linse vil video i lite lys se bedre ut med slr enn videokamera. du har også en skog av objektiv å velge mellom og kan få mye mer "film look" (liten dybdeskarphet) enn et forbrukervideokamera kan gi deg. og er du av typen som er lei av å drasse på utstyr får du jo 2 i 1 med video på slr... men skal du få gode resultater er nok slr filming mer krevende enn med et videokamera. men egentlig er ikke det en issue heller. man møter alltid på begrensninger man må jobbe seg rundt med forbrukerutstyr. Lenke til kommentar
pixl Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Halla. 7D`en lager veldig gode bilder under film, det eneste som er litt humbug kontra et dedikert videokamera er at det ikke er autofokus under filming (Etter som jeg har forstått da jeg har fiklet på kompisen min sitt utstyr). Han benytter stort sett filming med 7D når han har stativ og kan fokusere uten at det ser så klønete ut. Skal nevnes at han har dedikert videokamera som han benytter mest til filming. Fant en tråd der du kan lese litt om samme issuet her. Lykke til Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 24. august 2010 Forfatter Del Skrevet 24. august 2010 Takker for klare svar. Blir nok videokamera på meg da. 7D blir det sikkert også en dag, men ikke nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå