Gå til innhold

Hvilken formasjon er dette?

Kani

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan forklare denne formasjonen for meg? De tre sentralt på midten er grei. Det er et anker og to indreløpere som jobber i trekant.

Det er egentlig den bakre fireren som forvirrer noe. Spiller man her med sidebacker, eller er det bare tre bak? I en vanlig 4-formasjon bak er vel de to sentrale backene sidestilt? Hvordan spiller den som ligger foran de andre?

Hvilket defensivt ansvar har kantspillerne? Jeg spør fordi dette er slik vi spiller, og jeg mistenker at det ikke er alle som helt forstår denne formasjonen. Jeg spiller sentralt som anker, så min rolle er grei. Men vi sliter på kantene.

Hvis man spiller med tre bak, så er det vel ofte i en kombinasjon med vingbacker...?

nnKeeper

XnnnXnnnX

nnnnX

nnnnX

XnnXnXnnX

nnnnX

Slik er oppsettet. Ser ut som en 4-5-1-formasjon, men hvordan fungerer dette i praksis?

EDIT: Har rettet oppsettet. Slik skal det være.

Endret av Kani
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som kan forklare denne formasjonen for meg? De tre sentralt på midten er grei. Det er et anker og to indreløpere som jobber i trekant.

Det er egentlig den bakre fireren som forvirrer noe. Spiller man her med sidebacker, eller er det bare tre bak? I en vanlig 4-formasjon bak er vel de to sentrale backene sidestilt? Hvordan spiller den som ligger foran de andre?

Hvilket defensivt ansvar har kantspillerne? Jeg spør fordi dette er slik vi spiller, og jeg mistenker at det ikke er alle som helt forstår denne formasjonen. Jeg spiller sentralt som anker, så min rolle er grei. Men vi sliter på kantene.

Hvis man spiller med tre bak, så er det vel ofte i en kombinasjon med vingbacker...?

nnKeeper

XnnnXnnnX

nnnnX

nnnnX

XnnXnXnnX

nnnnX

Slik er oppsettet. Ser ut som en 4-5-1-formasjon, men hvordan fungerer dette i praksis?

3 bak, med en offensiv stopper, som fungere som en defensiv midt. Hvorfor det er en dyp midt i tillegg skjønner ikke jeg helt, men det er ihvertfall det.

Lenke til kommentar

nnKeeper

XnnnXnnnX

nnnnX

nnnnX

XnnXnXnnX

nnnnX

3 bak, med en offensiv stopper, som fungere som en defensiv midt. Hvorfor det er en dyp midt i tillegg skjønner ikke jeg helt, men det er ihvertfall det.

Jeg tror nok også det, og det er nok en av grunnene til at kantene sliter. Skulle senket den offensive stopperen og spilt med sidebacker i større grad.

Hvis man skal spille slik hadde det kanskje vært en ide uansett og snudd trekanten på midten.

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvor gammel du er, for dette var en meget merkelig formasjon. Ikke rart vi sliter med ungdomsutviklingen i norsk fotball med slike trenere.

Sant nok. Hva ville du gjort med denne formasjonen? Er det ikke rett og slett bare å senke den offensive stopperen slik at det blir en enkel firer bak? Da er jo resten av oppsettet "riktig". Trekanten på midten kan jo snus avhengig av hvordan det går utover i kampen (offensiv hvis man har presset, defensiv hvis man blir presset). Enig?

Lenke til kommentar

Av min erfaring så funker en 3 back linje aldri i barne og ungdomsfotball. Selv i jr alder. Kantene til motstander laget får får mye rom å alt ender i at våre kanter må ned å dekke rommene til forsvarspillerne. Så alt ender i at man spiller med 5 bak og ikke får til noe framover. Dette gjelder egentlig også når man ligger under å må ha et mål, men hvis det er krise så kan det forsåvidt være greit. Men ser ikke vitsen med å spille sånn fra start.

Jeg ville ha lagt den offansive stopperen inn i backlinja å så spilt en helt vanlig 4-5-1 / 4-3-3. Også snudd trekanten alt ettersom kampen er som du sier. Sånn det er nå vil jeg tro laget ditt sliter med at kantene til motstanderen kommer alt for lett til, og den offansive stopperen og ankeret havner i samme rom for ofte. Spiller selv på et lag der ankeret i en 4-3-3 så og si kommer ned til stopperne på egen 20 meter og henter ballen. Og hvis det er noe av det samme hos dere så spiller dere så og si med en mann mindre. Når det skal sies så liker jeg ikke at ankeret kommer så langt ned, men uansett så blir det for mye av de samme rommene på de to spillerne. Hvor offansiv er den offansive stopperen egentlig? Hvor langt opp på banen kan han gå?

Hvis treneren deres er så sta og fortsatt vil spille med en offansiv stopper og en 3 back linje bør han gjøre noen endringer. Kantene deres er vingbacker som har ansvaret for motstanderens kanter. Spiller dere mot 4-4-2 så føler de kantene, er det 4-3-3 dere spiller mot er jeg mer usikker, men da tror jeg det skal gå greit at midtstopperen tar midtspissen, mens venstre og høyre stopper tar kantene. Det kommer da til å bli mye rom bakerst, men den offansive stopperen bør kunne dekke hvis en indreløper gå på løp i mellomrommet eller bakrommet. Du har også 2 indreløpere som har hovedansvaret for indreløperne til motstanderen og vingbackene som kan gjelpe til sentralt. Den andre endringen er at ankeret blir flyttet opp som en offansiv midtbanespiller.Ellers vil dere aldri i verden ha nok folk oppe og den offasnive midtstopperen har nå rommet sitt for seg selv.

Vet ikke akkurat om den den varianten vil funke for det blir egentlig en dimant formasjon med vingbacker og den offansive stopperen vil egentlig fungere som et anker. Men det er det beste jeg kommer på hvis treneren din ønsker å spille med en offansiv stopper.

Et siste alternativ om man skal spille med offansiv stopper er at dere spiller med 4 mann bak, med vanlige sidebacker og med den ene midststopperen er med i angrep enkelte ganger. Noe ala Lucio gjør. Tror det er best også da å snu trekanten på midtbanen slik at dere spiller med en offansiv midtstopper.

Uansett så tror jeg ikke det å spille med en offansiv midtstopper er så veldig lurt. Det at midtstopperen er med i enkelte angrep når det løser seg opp er greit, men tror fort at den offansive midtstopperen bare blir et anker i praksis.

Lenke til kommentar

Hvis dere skal spille med 3 bak ville jeg (hvis jeg var dere) endret til 3-2-3-2 (3-5-2). Laget mitt spilte med den formasjonen i to sesonger og det fungerte greit nok, men 4-4-2 er nok å foretrekke.

Keeper

Stopper - Stopper - Stopper

Def. midt - Def. midt

Kant - Ballfordeler - Kant

Spiss - Spiss

Endret av ΣΙΝΔΡΕ
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I tilleg må dere jo justere dere etter motstanderen. Hvis motstanderen spiller med 3 i angrep (dvs. en spiss og to offensive kantspillere) så er det nesten umulig å ha 3 i forsvar, selv om kantspillerene på ditt lag spiller ganske defensivt.

Vil anbefale denne artikkelen som tar for seg problemet et 3 manns forsvar kan få.

http://www.zonalmarking.net/2010/08/09/three-man-defence-three-man-attack/

Ganske merkelig av treneren deres å la dere spille en slik taktikk, hvis dette er noe han har gjort før slik at det funker så kan det gå bra, men hvis dette er noe han bare plutselig tenkte så ville jeg vært litt kritisk.

Lenke til kommentar

Ikke at jeg har alt for mye peiling,men vårt lag spiller i en 4-5-1 formasjon :hrm: , 2 kanter 2 indreløpere og en defansiv mid og spiss. Jeg selv spiller som regel kant eller indreløper, som kantspiller/ving, blir jeg alltid 5 mann i forsvar vist laget skyver veldig mye til en side. Vet ikke om det er sånn alle gjør men laget vårt har det i hvertfall sånt :yes:

PS: det er ganske tungt synes jeg, siden jeg er ganske offansiv men må være såpass defansiv også :hmm: men jaja, sikkert bare min kondis som ikke er heeeelt i 100% :cool:

Endret av lfceven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...