Taters Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Hei, Er dette er reelt problem? Det er noe jeg har begynt å lure på når jeg har tenkt å kjøpe meg nytt teleoptikk opp i mot 400/500mm. Bruker for tiden en 450d, men skal oppgradere til 7d snart. Har til nå vært strålende fornøyd med Canons L serie 70-200, som har levert skarpe bilder hver gang. Og etter å ha blitt vant til å få skarphet ved 100% med dette objektivet, har jeg blitt skuffet ved forsøk med både sigmas 150-500 og canons 100-400. 100-400 objektivet var riktignok gammel og brukt, kanskje derfor den ikke leverte maksimal skarphet siden jeg har lest mye bra om dette objektivet. Så jeg begynte derfor å lese litt og fant ut at de aller fleste objektiv er jo beregna for bruk på fullformat kameraer. Men jeg kan tenkte meg de fleste, ihvertfall her på forumet som har mange hobbyfotografer, bruker kameraer med cropsensor rett og slett fordi det er mye billigere enn fullformat og du får jo fortsatt et godt kamera! Er mine opplevelser med dårlig kvalitet grunnet det at jeg bruker kamera med cropsensor? Eller spiller det ingen rolle i det hele tatt og jeg har bare blitt altfor kresen når det gjelder skarphet? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Cropsensor er mer kresen på kvaliteten i midten av objektivet på grunn av høyere oppløsning pr. flateenhet - typisk skarphet og detaljnivå. Fullframesensor er mer kresen på kvaliteten i kantene på objektivet - det får med de vide hjørnene - og det er vanskelig å lage optikk som er skarp helt ut i hjørnene - typisk distorsjon, kromafeil og skarphet. Canons 70-200 er bortimot "as good as it gets" når det gjelder zoomoptikk. Det finnes, såvidt jeg vet, ingen zoomoptikk som dekker brennviddene på flere hundre millimeter med like god kvalitet. Hvis du vil ha like god kvalitet som 70-200-serien på lengre brennvidder så skal du rett og slett over på fastoptikk. Zoomoptikk gir stor fleksibilitet, men det går på bekostning av vekt, kvalitet og pris. Hva med en 400/5.6L? Se sammenligning med for eksempel Bigma her. Lenke til kommentar
Taters Skrevet 24. august 2010 Forfatter Del Skrevet 24. august 2010 Jaså så det har mer å si at det er et zoomobjektiv enn at det brukes på cropsensor? Ja jeg har faktisk sett veldig mye på den faste 400mm til canon, skulle bare ønske man kunne få med IS til ca samme pris, noe jeg vet er umulig. Takk for linken! Veldig hjelpsomt å kunne se forskjellen på objektiv slik! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå