Gå til innhold

Skuffet over Asus-support

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig en Asus U45Jc, sammen med en SSD-disk jeg satt inn med en gang. Jeg oppdaget fort at ingen Windows-DVD fulgte med maskinen, men jeg tenkte som så at dette er jo i grunn ikke noe problem.

Idag ringte jeg rundt på forskjellige nummer, og jeg kom endelig fram til noen som kunne hjelpe meg. En utrivelig svenske kunne informere meg om at jeg kunne kjøpe den DVD'n jeg trengte for rundt 200-300 kr.

Er det slik at jeg er nødt til å betale for noe jeg allerede har kjøpt? Slik jeg ser det er det produktnøkkelen som har en verdi, og denne har jeg.

Jeg forklarte det samme til han i den andre enden av tråden, og han lirer av seg forklaringen om at det koster over 200kr å produsere en DVD og så sende den til meg. Det nekter jeg å tro. Jeg kunne fått det til 20 kr per DVD ut fra kjellerboden til fatter'n hadde jeg prøvd, stykkproduksjon.

Er det jeg som overreagerer, eller er dette dårlig service?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke hatt noe slikt problem, men tror kanskje at dette er ganske vanlig at Asus, Acer eller hvem det nå enn er forlanger 200 - 300 kroner for å send en DVD med OS. Jeg vet at Acer i mange tilfeller forlanger noe slikt, men på mange Acer har du også mulighet til å brenne DVDer med eRecovery for å ta backup av original programvare slik den kom fra fabrikken i tilfelle noe skulle gå galt.

Men har du den hard disken som var i laptopen da du fikk den, er det bare å sette inn den disken igjen, ta en backup til en USB disk og restore backup til SSD disken. Da burde du ha alt slikt det var da du fikk Asus U45Jc.

Lenke til kommentar

De kan iallfall ikke spare noe særlig på å ikke levere CD'n sammen med maskinen, med mindre de har en forferdelig dårlig avtale med Microsoft.

Heldigvis har jeg tilgang på to lisenser på professional gjennom studiene, så jeg har en løsning for de neste toårene.

Lenke til kommentar

Tja, i mange tilfeller har fabrikanter kanskje noen få DVDer med selve OS på, men derimot har de ørten lisenser. Når det gjelder fabrikanter, så er kanskje Dell en av de bedre slik sett. De leverer Windows OS på DVD sammen med PC så der er det ikke noe problem med å gjøre en clean install vil man det.

Når det er sagt, synes jeg det er kjipt av Asus, Acer, HP og andre som ikke leverer OS på DVD. Madamen har en Acer Aspire 5920G, og der fulgte det ikke med noen DVD i det hele tatt. Og som du sier, tviler på at Asus taper noe på å levere med OS på DVD.

Lenke til kommentar

Og som du sier, tviler på at Asus taper noe på å levere med OS på DVD.

Så vidt jeg vet betaler faktisk produsentene en god del mer for en lisens der de leverer med fysisk media, enn om de bare har harddisk-recovery løsning.

Og 2-300 for en slik dvd er vel ikke helt urimelig. - Husk at det er ikke bare produksjonen av selve DVD'en som skal dekkes, men hele apparatet som bruker tid på å behandle bestillinger, lagerhold av de forskjellige utgavene av disker/etc.

Lenke til kommentar

Jeg sa vel ikke at jeg synes det er dyrt at man må betale 2-300 kr for å bestille en OS DVD fra Asus, Acer eller hvem det nå måtte være. Men jeg synes fortsatt det er kjipt at det ikke leveres en OS DVD sammen med PCen man kjøper. Hvis man må betale 300 kr ekstra for det når en laptop koster 5-10 000 kr, helt i orden.

Jeg sa tidligere at Dell leverer OS DVD med PC, det mener jeg å huske at Toshiba gjorde også da jeg kjøpte en Qosmio for en del år siden. Men klart, de 3 siste laptopene jeg har hatt har vel ikke kostet under 20 store noen av dem. Så at de leveres med OS DVD, skulle jo bare mangle.

Lenke til kommentar

Er jo ikke noe værre enn å laste ned et valgfritt OS fra nettet, og benytte deg av produktnøkkelen under pcen, så lenge denne ikke er aktivert på den gamle hardisken så spiller det liten rolle.

Og 200-300,- for en cdplate er ikke urimelig, husk at det er kostnader i produksjon, i frakt, og lagerbeholdning, samt ha litt fortjeneste av det. Dette for å få prisen ned på pcen slik at du slipper å betale litt mer for maskinen.

Lenke til kommentar

Først og fremst er dette et ganske sikkert marked. La oss si at Acer, Asus, HP osv skal tilsammen produsere x antall maskiner i løpet av neste år. Disse maskinene skal også selges med OS. Og la oss si at de vil ha 4 forskjellige varianter av Windows 7.

Det vil si at det kan produseres x ekstra Windows-DVD som de vet at de skal selge. Disse DVDene masseproduseres, evt masseproduseres i batcher, uansett vil det si at prisen for å produsere x antall DVDer mer vil ikke gi noen særlig økning i kostnad. Dette er definisjonen av masseproduksjon. Produksjonen er allerede på plass, altså vil ikke produksjonen av de ekstra DVDene koste noe særlig.

Lagerhold av 10000 eksemplarer av hver versjonene av Windows ville ikke ha tatt opp mer enn én enkelt europall. Produsentene av disse maskinene har allerede lageret på plass, og det er neppe fylt til randen slik at de ikke kan avse denne plassen. Her er det heller ingen stor kostnad å snakke om.

Det du betaler for er lisensnøkkelen, det er denne som har en verdi. At Windows leverer produktet sitt på denne måten gir ingen verdiskapning, det er en nødvendighet.

Da er det kun frakten som står igjen. Med mindre de sender DVDene én og én er det ikke mulig at frakten utgjør så mye som 150kr per CD.

Så nei, de sparer ikke mange kroner på å ikke sende med OS-DVDen, og maskinen blir ikke mye billigere av den grunn. Isåfall har de en helt elendig logistikk.

Når jeg først har en lovlig Windows-lisens synes jeg det blir feil å måtte enten betale for å få DVDen, evt. laste ned en ulovlig piratkopi, gudene måtte vite hva noen kunne ha gjort med den kopien.

Lenke til kommentar

Først og fremst er dette et ganske sikkert marked. La oss si at Acer, Asus, HP osv skal tilsammen produsere x antall maskiner i løpet av neste år. Disse maskinene skal også selges med OS. Og la oss si at de vil ha 4 forskjellige varianter av Windows 7.

Vel, tenk på at de må ha et eget image for hver modell. - Har en modell en variant med og uten dedikert grafikk? - Da blir det to imager som skal lages.

Det vil si at det kan produseres x ekstra Windows-DVD som de vet at de skal selge. Disse DVDene masseproduseres, evt masseproduseres i batcher, uansett vil det si at prisen for å produsere x antall DVDer mer vil ikke gi noen særlig økning i kostnad. Dette er definisjonen av masseproduksjon. Produksjonen er allerede på plass, altså vil ikke produksjonen av de ekstra DVDene koste noe særlig.

Hva mener du med "ekstra" ? - De produserer jo i utgangspunktet 0 stk. - Hvis du antar at det er superbillig å lage mastre 20 forskjellige DVD'er og få de masseprodusert i et visst antall så er du nok litt på ville veier allerede her. - Og jeg antar at det kan være vanskelig å beregne akkurat hvor mange DVD'er de kommer til å selge, da det kommer an på salget og livslengden på den spesifikke modellen. - Nå produserer de ganske sikkert en god del ekstra når de først setter i gang, men prisen av 1 stk vare må også ta høyde for at de kanskje må kjøre en batch til, og dekke inn denne risikoen.

Lagerhold av 10000 eksemplarer av hver versjonene av Windows ville ikke ha tatt opp mer enn én enkelt europall. Produsentene av disse maskinene har allerede lageret på plass, og det er neppe fylt til randen slik at de ikke kan avse denne plassen. Her er det heller ingen stor kostnad å snakke om.

Selv om det ikke er snakk om store lagerkostnader pr "serie" så må du tenke på at dette akkumuleres opp, så etter et visst antall år vil kanskje DVD'ene du snakker om for alle de forskjellige modellene dekke ganske mye lagerplass som ikke er gratis. - Men dette er sikkert ikke den største kostnadsandelen pr batch.

Da er det kun frakten som står igjen. Med mindre de sender DVDene én og én er det ikke mulig at frakten utgjør så mye som 150kr per CD.

Jeg ser det iallefall ikke som usannsynlig at den koster de en hundrelapp. - CD-KIT som jeg har bestilt blir sendt som registrert sending med DHL e.l.

Så nei, de sparer ikke mange kroner på å ikke sende med OS-DVDen, og maskinen blir ikke mye billigere av den grunn. Isåfall har de en helt elendig logistikk.

Nei så mange kronene sparer de nok ikke pr produsert enhet, men selve produksjonen og distribusjonen synes jeg det er helt greit at de som bestiller denne DVD'en skal betale for, og 2-300,- tror jeg nok ikke er noen upris ift kosnaden produsenten har.

Når jeg først har en lovlig Windows-lisens synes jeg det blir feil å måtte enten betale for å få DVDen, evt. laste ned en ulovlig piratkopi, gudene måtte vite hva noen kunne ha gjort med den kopien.

Vel, jeg er usikker på hva du egentlig vil frem til her. - Du har som du sier over betalt for lisensen, - ikke et DVD-medie. - Programvaren lå på PC'en da du kjøpte den, og PC'en hadde sikkert funksjonalitet for å brenne ut en kopi du kan bruke til å reinstallere hvis du tror du kan få bruk for det senere. - Hva får deg til å tro at det er en menneskerett å få med en installasjonsplate for dette? - Jeg er enig i at det er en "hyggelig ekstra-service" når du får det med, men nå er det engang ikke slik de fleste PC'er blir distribuert i dagens marked.

Når det er sagt så vil jeg helst ikke ha med noen cd'er/etc i det hele tatt når jeg kjøper en PC selv, men jeg synes det er utrolig at man ikke kan gå inn og laste ned imaget hos produsenten (eller MS) hvis man trenger det. - men det kommer nok etterhvert bare MS blir litt mindre paranoide for å legge ut programvaren på dett. (man kan jo tildels gjøre dette i dag med volumlisenser og office) - det eneste "problemet" er at dette heller ikke er gratis for den som legger ut programvaren, da de må betale for båndbredden som brukes til nedlastingen, så får MS blir da igjen "dilemmaet" - skal de selge lisensene superbillig til produsentene av PC'er, og så senere betale for at alle som har reformatert pc'en eller av annen grunn vil ha et image laster ned dette - kun som en ekstraservice?

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...