jirh Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Hei, eg har problem med att dataen kjører seg varm, høres ut som ett enkelt problem, men har funne ut att det ikke er det dei siste dagene, det er ikke ett kjøler problem det har eg blitt sikker på, vel for noen dagersiden hadde eg problem med dataen og fant ut eg skulle formatere, og re-installere men i mangel på en windows versjon valgte eg linux mint og dataen fungerte knirkefritt ikke tegn til ett eneste problem kunne spille og kjøre tyngre oppgaver. Men på grunn av mangel på støtte til spill, og eg er en gamer måtte eg bare få att ein win. versjon so eg kunne spille spilla mine. det som da skjer er att pc er installert windows på, kjører seg varm, selv når den står i bios blir den sakt men sikkert varmer den seg opp, i skrivende stund er tempraturen 80 grader, mens kopperen på cpu kjøleren bare er ein liten lunk i. mvh jirh Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Høers umiddelbart ut som dårlig "kontakt" mellom kjøleren og prosessoren. Det enkleste du kan gjøre er å ta av kjøleren, sjekke kontaktflata og om den termiske pastaen har tørket inn. Etterpå monterer du den og dobbeltsjekker at den sitter skikkelig. Opplevde selv det samme med min PC da soppen som bygde den for meg hadde glemt å fjerne beskyttelsesplasten under kjøleren Lenke til kommentar
jirh Skrevet 23. august 2010 Forfatter Del Skrevet 23. august 2010 jo eg har tenkt det samme selv, men pastaen er bare noen måneder gammel, i tilleg so når eg kjørte linux kjørte den seg ikke varm so eg tviler litt på att det er dårlig kontakt, men det er jo mulig so klart. med windows kjører den seg for varm selv på idel/i bios foreksempel eg bruker ikke den i det hele tatt akkurat nå, den kjører seg varmere over tid til den slår seg av. men med linux kunne eg kjøre cpu load på omtrent 100% på begge kjerner over lengere tid uten problem. det er også dette som får meg til og tvile att det er dårlig kontakt :S Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Høres merkelig ut. Det som fikk meg til å tenke på forbindelsen mellom kjøleribba og prosessoren var det du skrev om at CPU holdt 80 grader, mens kjøleren var lunken. Når den står i BIOS har den ikke en gang lastet operativsystemt, så da burde det ikke ha noe med det å gjøre. Det KAN hende at linuxversjonen din har "throtlet" ned prosessoren når temperaturen steg. Lenke til kommentar
jirh Skrevet 23. august 2010 Forfatter Del Skrevet 23. august 2010 det er merkelig for har selv kjent på kopperplaten nederst på kjøleren, den var heller ikke noe særlig varme i. vel vist linux har klokka ned cpuen skulle eg merka ytelsestap i spill og andre oppgaver og var absolutt ikke noe tegn til det heller blir bra galen av dette problemet. :o Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 det er merkelig for har selv kjent på kopperplaten nederst på kjøleren, den var heller ikke noe særlig varme i. At prosessoren går varm mens kjøleren er kald tyder fremdeles på dårlig termisk kontakt. Kan du sjekke at den er montert riktig, evt. ta den av og så montere den igjen? Lenke til kommentar
jirh Skrevet 23. august 2010 Forfatter Del Skrevet 23. august 2010 bare for sikerhetskyld tok eg av kjøleren for og sjekke pastaen som da var helt fin, det eg også gjorde var og kjenne på selve cpuen selv den var faktisk ikke varm, kan egentlig ikke si att det var mye lunk i den heller. skjønner ikkje noe som og helst av dette problemet her :S Lenke til kommentar
compus Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 det eg også gjorde var og kjenne på selve cpuen selv den var faktisk ikke varm, kan egentlig ikke si att det var mye lunk i den heller. skjønner ikkje noe som og helst av dette problemet her :S Dersom CPU-en virkelig er 800C er den varm å ta på. Det virker som om "varmen" er virtuell, event. et symptom på en annen feil. Merker du noe på ytelsen i Windows? Lenke til kommentar
jirh Skrevet 24. august 2010 Forfatter Del Skrevet 24. august 2010 nei egentlig ikke no merkelig med ytelsen heller, men eg har svært lite tid og teste det på. men av en eller annen merkelig grun kjører den no normalt virker det som. men har på følelsen av att problemet vil komme att i fremtiden vist eg ikke kan finne ut kva som gjere til det og får fikset det. Lenke til kommentar
jirh Skrevet 27. august 2010 Forfatter Del Skrevet 27. august 2010 Tusen takk til dere som har svart meg men er det noen som kan gi tips i forhold til problemet med virtuel varme, tilfelle dette dukker opp att som eg da antar att det gjerne vil gjere i fremtiden? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå