Stoeyfritt Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Hei. Tenkte å kjøpe ny innmat til en maskin med tanke på lav støy! (denne postingen burde vel kanskje hatt subtitle "Hvilke komponenter kan konkurrere med vannkjøling hvis lav støy er viktig" eller noe slikt) Inntil nylig så bodde jeg i en leilighet hvor jeg kunne plassere maskinene i kottet (for å bli kvitt støyen), men de var allikevel nærme nok til at det gikk fint å legge et par DVI-kabler gjennom veggen til en KVM, og så til boksene. Nå har jeg flyttet, og her er det ingen slike muligheter, og jeg trenger dermed å kikke på å redusere støyen fra særlig en av maskinene (linuxburken som alltid står på..). Jeg har endel erfaring med å støydempe maskiner, men det begynner å bli noen år siden jeg trengte å tenke på det. Dermed så håpet jeg forumets ekspertise kunne gi litt up-to-date råd. Antall alternativer har hvertfall ikke gått ned. I flytteprosessen gikk innmaten til den ene boksen i stykker (ren latskap.. å flytte bokser med tunge zalman-vifter er aldri en god ide), så tanken var å oppgradere cpu o.l med det samme. Jeg er ingen gamer, så det vifteløse nvidia 9600-kortet jeg har er mer enn godt nok. Heller ikke så interessert i å overklokke, men stabilitet er veldig viktig. Selv om jeg ikke er gamer, så har jeg lyst på lokalt tilkoblede skjermer, siden å gjøre alt over ymse varianter av remote desktop/remote X11 av og til kan være !"#"!#"¤#! irriterende. Rask CPU vil jeg også helst ha, siden jeg hater å vente på at maskiner skal bli ferdig med ting (så ION Atom o.l er ikke så aktuelt). Så da kommer spørsmålet opp.. Vannkjøle eller ikke? Erfaringene jeg har med vannkjøling er hovedsaklig fra et zalman reserator-sett, og de var ikke bare positive. Etter noen år så sprakk cpublokken opp, og ble mye pes for å rydde opp. Selv med vannkjøling, så har man fortsatt igjen den irriterende viften i PSUen, så oppdatert forslag til fin og stille PSU hadde vært konge (hadde en vifteløs PSU på en boks engang.. Nydelig liten sak, men den ga bare 300W dessverre..). Prismessig er det viktig at bang-for-buck-ratio er ok (trenger ikke å være sinnsykt dyrt, men betaler for kvalitet hvis det trengs.. Liten vits å totalt overspekke kjøling o.l, siden det er støy som er prioritet og ikke overklokkbarhet). Hardware: - 1156-basert quad core cpu, f.eks i5-760 eller i7-870 - 2 1TB-disker i software-RAID1 (tenkte å gjenbruke de jeg har, de er nokså nye. Trenger ikke mer i boksen, det tar en NAS seg av. Da slipper jeg reinstallasjon også..) - passelig mengde med ram (boksen var AM2 eller AM3 før, så alt nytt sånn sett) - Vifteløst Asus EN9600GT (eksisterende, trenger ikke mer) Tenkt alternativ med vannkjøling: - MIST LL vannkjølingsett, 2x140, DeLuxe for Lian Li PC-P50BSCAND - (Da bytter jeg nok ut dagens Lian Li med et PC-PC50BSCAND også) - Alphacool SILENTstar Single Hard Drive Cooler - er det verdt å koble inn noe slikt i forhold til rene gummifester? Klarer man å koble inn denslags på ferdigsettet fra microplex? - Modulær PSU som er stiiiiille. Hvilken er best på støy? Tror dagens er en MIST 600 eller 650W, og den støyer alt for mye. Jeg liker tanken på 1400 rpm vifter. Hvis jeg kunne kjøre de på 600 RPM eller noe slikt, så burde det muligens være greit. Kan da ikke trenge stort av vifter i boksen ellers? Kanskje en ide å legge til en GPU-blokk og koble det inn også? Alternativt uten vannkjøling: - Noctua NH-C12P SE14 CPU-Kjøler - Beholde dagens Lian li-kabinett, men oppgradere viftene med noen nyere 120mm enn de mist-viftene som står i den. Er det Adda eller Papst som er Tingen nå om dagen? - Modulær PSU som er stiiiiille. Hvilken er best på støy? Tror dagens er en MIST 600 eller 650W, og den støyer alt for mye. Evt. så kan man bytte ut dagens kabinett. Hva er anbefalt støymessig? Trenger absolutt ikke stort av features, men få skarpe kanter og helst med mulighet til å montere 120mm eller 140mm vifter (siden jeg antar jeg ikke kommer meg unna uten noen..) er fint. Jeg husker Zalman før hadde en sånn helt insane boks med heatpipes som veide et tonn, men den var ganske dyr også.. Et problem med dagens lian li-kabinett er at jeg tror den ene døra er ørlite skeiv, og dette medfører vibrasjoner. Jeg hater vibrasjonslyder intenst... særlig de som er periodiske så de graver seg inn hjernen.. (Edgar Allan Poes Tell-Tale-Heart-aktig). Finnes det noen saklige SFF-løsninger for stille maskiner? Hvis man kunne lagt PSUen ut utenfor boksen.. men det blir vel fort fortsatt støyende som bare deT? Har ikke fulgt med så godt de siste årene (bortskjemt av å kunne gjemme maskinene), så føler meg litt lost blant alternativene. Bill. mrk: Hater Støy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå