LunarG Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Noen som vet hvordan ytelsen på FX5900 er i forhold til Ultra versjona? Det er jo ganske mye billigere, og når 50MHz core frekvens er alt som skiller (okay da, så skiller det 128MB minne og da) så burde jo ytelsen være ganske bra. Og siden FX5900 Ultra later til å være raskere enn Radeon9800Pro, så kunne jo dette kanskje være noe å satse på. I tillegg burde det vel være mulig å klokke det opp til 5900 Ultra hastigheter... Lenke til kommentar
YpsiNine Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Noen som vet hvordan ytelsen på FX5900 er i forhold til Ultra versjona? Det er jo ganske mye billigere, og når 50MHz core frekvens er alt som skiller (okay da, så skiller det 128MB minne og da) så burde jo ytelsen være ganske bra. Og siden FX5900 Ultra later til å være raskere enn Radeon9800Pro, så kunne jo dette kanskje være noe å satse på.I tillegg burde det vel være mulig å klokke det opp til 5900 Ultra hastigheter... For starters, we’ll address the GeForce FX 5900 Ultra versus RADEON 9800 PRO debate. Is the GeForce FX 5900 Ultra faster than RADEON 9800 PRO? In some cases yes, and in some cases no. GeForce FX 5900 Ultra certainly improves NVIDIA’s position against ATI, as they’re finally offering a product to compete, but it isn’t the slam dunk it was hyped up to be. NVIDIA’s anti-aliasing, while improved, still doesn’t match the quality of RADEON 9800 PRO, but this may be an issue that will be addressed with an upcoming driver. Dette er tatt fra denne siden. Jeg synes at 5900 er skuffende, de skulle jo være sååå mye raskere enn ATi sine kort. Nvidia prøver å ta igjen ATi, og de prøver med å slippe kort som er raskere noen steder men som har dårligere bildekvalitet. Nå fant jeg ikke noen sammenligning mellom 128 MB 5900 og 128 MB Radeon 9800, du får prøve å søke litt rundt. Sjekk denne siden for å se forskjell mellom FX 5900 Ultra og Radeon 9800 sin Anti-aliasing, Radeon sin 4x er jo faktisk bedre enn 5900 sin 8x.... http://www.nvnews.net/reviews/sapphire_rad...omparison.shtml edit: glemte å nevne at jeg har et 9800 Pro kort selv og er storfornøyd. Lenke til kommentar
LunarG Skrevet 22. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2003 Er dette med de gamle eller nye FX driverne til nVidia? For FSAA kvaliteten ble nemlig kraftig forbedret da annen generasjons FX drivere ble lansert. GeForce 5900 Ultra viser i allefall MYE bedre resultater i de Doom3 testene som er gjort bla. hos Tom's Hardware (som jeg veit er forhatt av alle her på forumet fordi de er kjøpt og betalt og er dumme og alt sånt som ingen har noen beviser for, men liker å slenge om seg med bare forde de er uenige med dem) og hos Anandtech.com... Man kjøper ikke et nytt skjermkort nå for dagens og gårsdagens spill. Og om Doom 3 kan brukes som en indikator, så er FX5900 Ultra's ytelse i DX9 spill en del bedre enn Radeon 9800Pro. Det er desverre vanskelig å finne objektive uttalelser om slikt, da de aller fleste synes at enten det ene eller andre "rules" og at da er alt som tyder på at det ikke er best reinspikka løgn. Men for all del, både Radeon 9800 serien og FX5900 serien er jo såpass ekstreme kort, at de færreste vil klare å skille ytelsen med det blotte øye... Så ikke tolk det som at jeg mener det ene er bedre enn det andre. Jeg har ikke anledning til å teste begge selv, så jeg må bassere meg på det jeg ser/leser... Desverre Lenke til kommentar
bambam Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Nvidia har alltid vært bedre i spill f.eks. Ville satset på ULTRA versjonen. Lenke til kommentar
Aleksander- Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Nvidia har alltid vært bedre i spill f.eks. Ville satset på ULTRA versjonen. Tomme påstander! Nvidia har ikke alltid vært bedre! radeon 9700 pro har toppet grafikkfronten så lenge nå, så å si at nvidia alltid har vært bedre er bare tull! (Har ingenting i mot nvidia) Lenke til kommentar
panikk! Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Tja det er jo heller ikke en hemmelighet at doom3 skal være optimalisert for fx kort da, mener jeg det har blitt sagt. Standpunktet mitt for tiden angående grafikkort er ganske klart : kommer til å vente til HL2 og Doom3 er ute og så finne ganske enkelt hva som fungerer best på disse spillene. Det er definitivt kortet jeg kommer til å kjøpe. Er forskjellen bare 5-10 fps går jeg for det kortet som har mest eye-candy og penest IQ (så lenge fps ikke er under den magiske grensen på 30) Lenke til kommentar
LunarG Skrevet 22. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2003 Såvidt jeg har hørt jobbes det med optimalisering for flest mulig kort i Doom 3. Var jo lenge en kjent sak at ATI's drivere var så ustabile at ID ikke ville bruke ATI kort til å demonstrere Doom 3 på. Dette endret seg da Radeon 9700 Pro for alvor slo igjennom, og "ryktebørsen" ville ha det til at ID faktisk valgte å demonstrere Doom 3 på Radeon kort på en eller annen messe (husker ikke hvilken det var snakk om). Derfor er det vel lov å anta at Doom 3 også har optimaliseringer for ATI. Desverre er det vel litt vanskelig å bevise dette med mindre man jobber i ID software... Lenke til kommentar
Raz Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Såvidt meg bekjent får du ikke benyttet de ekstra 128 mb på 256 mb versjonen av gf-fx 5900 før du kjører oppløsninger fra 1600*1200 og oppover. Det vil si at du ikke får noe ytelsesforbedring før du bruker de oppløsningene. Mulig du vil få bruk for dem en gang i fremtiden, men da har du vel ett annet kort Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Såvidt meg bekjent får du ikke benyttet de ekstra 128 mb på 256 mb versjonen av gf-fx 5900 før du kjører oppløsninger fra 1600*1200 og oppover. Det vil si at du ikke får noe ytelsesforbedring før du bruker de oppløsningene. Mulig du vil få bruk for dem en gang i fremtiden, men da har du vel ett annet kort Du kan lett kjøre 1600x1200 oppløsnng med 128 mb....jeg har Radeon 9800 pro og kjører glatt i 1600x1200 med 6xAA og 16xAF Og jeg er helt enig med alex503-....hittil har Radeon ligget på toppen av grafikk kort markede.....GFFX 5900 ultra skal være motstanderen ti lradeon 9800 pro, men så har jo 9800 pro vært en stund da.....det skal komme et nytt kort fra Radeon som skal være dobbelt så bra som radeon 9800 pro til vinteren......dessuten rasket spiller ikke så mye synest jeg når kortene kan kjøre max fps 7-8 mere enn et øya kan oppfatte Lenke til kommentar
LunarG Skrevet 22. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2003 Du kjører lett 1600x1200 med FSAA og AF i hvilket spill? Det kommer jo helt ann på hvilket spill du kjører, for hvor bra resultatet blir. Bruker spillet ekstremt store og mange teksturer, så kan selv et kort med 256MB få problemer. Men de færreste spillprodusenter går inn for å bruke så store mengder teksturer. Da ville jo ikke spillene bli brukbare for folk flest... Og selvsagt kan du kjøre ekstrem oppløsning med FSAA og AF når du har et "kongen i gata" kort som Radeon 9800Pro...hadde du ikke kunnet det, så mener jeg bestemt at du hadde blitt snytt av ATI. Selv kan jeg til nød kjøre SOF2 i 1280x1024 med 4xFSAA og 8xAF på mitt GeForce 4 Ti4400 (noe overklokket selvsagt)... Det flyter ikke suverent akkurat...men det går til nød, om jeg bare har lyst til å briefe med jevne kanter (synes ikke grafikken blir så revolusjonerende bedre som mange vil ha det til) men det funker nå best uten "kosmetiske" funksjoner Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Er dette med de gamle eller nye FX driverne til nVidia? For FSAA kvaliteten ble nemlig kraftig forbedret da annen generasjons FX drivere ble lansert. Nei det ble den ikke. Det som ble endret er slideren for kvalitet instillingene, istedet for "performance" "quality" og "application" har nå den nye driveren "high performance" "performance" og "quality", slik at quality instillingen på den nye driveren gir bedre kvalitet enn quality på den gamle driveren. GeForce 5900 Ultra viser i allefall MYE bedre resultater i de Doom3 testene som er gjort bla. hos Tom's Hardware (som jeg veit er forhatt av alle her på forumet fordi de er kjøpt og betalt og er dumme og alt sånt som ingen har noen beviser for, men liker å slenge om seg med bare forde de er uenige med dem) Tomshardware er ihvertfall en av de få som testet Doom3 med high quality, og her ser det ikke så dårlig ut for ATI. http://www.tomshardware.com/graphic/200305...fx_5900-12.html Man kjøper ikke et nytt skjermkort nå for dagens og gårsdagens spill. Og om Doom 3 kan brukes som en indikator, så er FX5900 Ultra's ytelse i DX9 spill en del bedre enn Radeon 9800Pro. Nå bruker ikke Doom3 DX, men OpenGL. Funksjonaliteten tilsvarer DX7 med noen shader instruksjoner for lyseffektene. Doom3 bruker dog to funksjoner som man finner i DX9, two-sided stencil og float point precision. Får å teste DX9 ytelsen må man bruke syntetiske benchmarks og her ser det ikke så bra ut for NV3x, ihvertfall når det kommer til full precsision. Er forskjellen bare 5-10 fps går jeg for det kortet som har mest eye-candy og penest IQ (så lenge fps ikke er under den magiske grensen på 30) Magiske grensen på 30? 30FPS er etter min mening ikke mye holdbart i spill som first person shooter. Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Du kjører lett 1600x1200 med FSAA og AF i hvilket spill?Det kommer jo helt ann på hvilket spill du kjører, for hvor bra resultatet blir. Bruker spillet ekstremt store og mange teksturer, så kan selv et kort med 256MB få problemer. Men de færreste spillprodusenter går inn for å bruke så store mengder teksturer. Da ville jo ikke spillene bli brukbare for folk flest... Og selvsagt kan du kjøre ekstrem oppløsning med FSAA og AF når du har et "kongen i gata" kort som Radeon 9800Pro...hadde du ikke kunnet det, så mener jeg bestemt at du hadde blitt snytt av ATI. Selv kan jeg til nød kjøre SOF2 i 1280x1024 med 4xFSAA og 8xAF på mitt GeForce 4 Ti4400 (noe overklokket selvsagt)... Det flyter ikke suverent akkurat...men det går til nød, om jeg bare har lyst til å briefe med jevne kanter (synes ikke grafikken blir så revolusjonerende bedre som mange vil ha det til) men det funker nå best uten "kosmetiske" funksjoner Counterstrike (og alle andre HL baserte spill) Seriuos Sam Generals Alien vs Predator 2 Unreal 2003 Freelancer SoF2 osv osv Har aldri slitt med grafikken og ytelsen noen steder....... :wink: Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Counterstrike (og alle andre HL baserte spill) Seriuos Sam Generals Alien vs Predator 2 Unreal 2003 Freelancer SoF2 osv osv Har aldri slitt med grafikken og ytelsen noen steder....... :wink: Du kan jo prøve ctf-face3 i UT2003 i 1600x1200*32 med full detaljer og 6xFSAA. Lenke til kommentar
Templar Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 www.ukgamer.com ATI 9800Pro er et sterkere kort en FX5900 når alt har vert tatt i betraktingen. www.abxzone.com og sjekk problemene som folk har med FX5900. Ati kommer og i sommer med R360 bare sånn at de meste fanboys kan ikke engan si at FX5900 er raskere en Ati i tross for at dem har jukset sitt på i driverene. ATI Radeon 9800 gjør meget mer arbeid en FX5900 på samme oppløsning og derfor er 9800 raskere. www.driverheaven.net og les om hvordån Nvidia har bennet Omega at utvikle drivere for Nvidia kort.. måtte ta ned logoene også LOL.. De vil sikkert ikke at noet er at sjekke driverene siden det har vist seg at de har så meget at gjemme der. Doom3.. C'mon.. dette var noet Alpha tull. Carmak kommer til at sette spesial Nvidia og VANLIG rendering i spillet.. sð at dette benchmark er ikke reletart i hele tatt. Simon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå