Gå til innhold

Brøt vikeplikt i rundkjøring

goggen92

Anbefalte innlegg

Jeg var ute og kjørte i kveld, og klarte å bryte vikeplikten i en rundkjøring. Bilen som kom hadde mye høyere fart enn det jeg trodde, og han måtte bremse for meg i rundkjøringa. Jeg kjørte videre, og han fulgte meg i to rundkjøringer og en strekning før han blinket til høyre og blinte en gang lyshornet.

Jeg ser nå at jeg selfølgelig burde ventet på mannen, men var litt for korttenkt da. Begge hadde forsåvidt for stor fart inn i rundkjøringa.

Er det fare for at han sender inn noe til politiet, eller at han var sivilpoliti, og kan ta saken videre?

Har jeg noe å bekymre meg for?

Er spessielt bekymret siden jeg fikk lappen på tirsdag.

Må bare beklage at jeg var den trafikanten som jeg selv irriterer meg over. :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis skjer det ikke noe. Folk bryter vikeplikten hele tiden, og de færreste tar seg bryet med å kontakte politiet. Hvis det hadde vært en sivil politibil ville de stoppet deg om de hadde brydd seg (les: hatt tid).

Ikke tenk så mye på det, men vær mer forsiktig neste gang. Husk at du ikke er utlært sjåfør fordi du har tatt lappen - du er bare kommet så langt at du ikke skal trenge å ha noen ved siden av deg som passer på.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis skjer det ikke noe. Folk bryter vikeplikten hele tiden, og de færreste tar seg bryet med å kontakte politiet. Hvis det hadde vært en sivil politibil ville de stoppet deg om de hadde brydd seg (les: hatt tid).

Ikke tenk så mye på det, men vær mer forsiktig neste gang. Husk at du ikke er utlært sjåfør fordi du har tatt lappen - du er bare kommet så langt at du ikke skal trenge å ha noen ved siden av deg som passer på.

Takk for svar ;) lettet en del vekt av skuldrene mine!

ja det er helt klart at jeg ikke er utlært, eller har hatt nok erfaring til å ta slike offansive avgjørelser. Kan ikke mer enn å beklage den der, og kjøre mer forsiktig i fremtiden.

Endret av goggen92
Lenke til kommentar

Bra at han bremset og ikke var en idiot som ville ha penger og du eventuelt måtte sitte i rollestol videre :).

Det må du huske det er alltid noen som prøver å finne en grunn på å få penger ved å krasje men at de vinner saken ettersom noen brøyt den og den regelen. I rundkjøringen er det ofte sånt :p.

Lenke til kommentar

Jeg brøt vikeplikten min "litt" en gang, jeg tolket antagelig situasjonen litt feil og bilen jeg brøt vikeplikten for måtte vist bråbremse.

Uten å bry meg nevneverdig da ser jeg personen inne i den andre bilen sitter med uniform, sivilpoliti :ohmy:

Han snur og kjører etter meg, og tar på blålysene, jeg kjører inn ved neste passende sted, går ut og tar en prat med han, han sier hva jeg gjorde feil osv, ønsker meg en god dag videre og kjører uten å gjøre noe som helst.

Så, når politiet ikke bryr seg nevneverdig om slike små feil når de selv er involvert vil jeg ikke tro at de bryr seg noe mer om noen skal melde ifra til dem om det samme...

Du har absolutt ingenting å bekymre deg over :)

Hadde noen blitt skadd hadde situasjonen plutselig vært en helt annen.

Lenke til kommentar

Jeg bor i Oslo og har brutt vikeplikt i rundkjøringer noen ganger...ikke noe å være stolt av, men det skjer som oftest når det er lange køer, da må man bare presse seg litt fram :p hehehe

faktisk så brøt en kar vikeplikten for meg i ryen rundkjøringen han kom fra ekeberg og jeg kom fra sentrum. Vel han snakkket i mobiltelefon, og det var litt glatt ute. Bilens hans sklei rett ut i veibanen og jeg bråbremset. det som faktisk irriterte meg var at han forsatte å snakke i mobiltelefon samtidig som han rygget tilbake...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...