Gå til innhold

Maskinen støyer! Trenger jeg ny(e) vifte(r)?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har bygd noen maskiner selv, og den jeg sitter på nå (se i signaturen) støyer ganske mye synes jeg. Den overgår Playstation 2'n i støy.

CPU-vifta er boxed vifta fra Intel, og vifta på skjermkortet er standard den også. Er det noen sikker måte å vite hva det er som bråker? Jeg får liksom ikke inntrykk av hvilken vifte som bråker når jeg har opp maskinen :-?

Er det eventuelt noen BILLIGE, men bra vifter man kan bytte ut disse med? Nevner billig fordi jeg ikke skal bruke denne maskinen i mer enn 1 1/2 mnd til, før jeg selger den eller gir/låner den bort til lillebroren min.

Mvh

Kim André

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke så vanskelig å finne ut hva som er støykilden.

1. Hardisken kan du koble fra strømmen for å bekrefte at det ikke er den. Du trenger kun å kjøre maskinen i bios for å sjekke ut støykilder (unntagen spesilelle grafikkort).

2. Koble vekk ledningen til CPU viften. Så lenge du kun kjører noen titalls sekunder, så er ikke varmen noe problem.

PSU viften(e) pleier å være en av de største bråkmakerne. Det burde du lett kunne høre uten å åpne kabinettet.

Lenke til kommentar

Jeg har samme kabinett som deg, og på min maskin er det PSU-viften som støyer....

:( Prøver å finne en (billig) løsning på dette selv. Enten å bytte ut viften, eller å bytte hele PSU'en....

Mine specs:

Suntek TH-656 Kabinett

Asus A7N8X Deluxe v.2

AMD Athlon XP 2400+ (Thoroughbred B) 266

GlacialTech Igloo Silent Breeze 462 XP2700+ (19dBA)

TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 512MB CL2

Seagate Barracuda 7200.7 120GB S-ATA 8MB

nVIDIA GeForce4 Ti 4200 (Asus AGP-V8420)

Osv......

Lenke til kommentar

2. Koble vekk ledningen til CPU viften. Så lenge du kun kjører noen titalls sekunder, så er ikke varmen noe problem.

Eller han bare kan stoppe de med en finger el.l.

Venn av meg fikk et fint kuu i fingeren når han gjorde det :p

hadde han vært litt lur hadde han bare presset i midten

Lenke til kommentar

Venn av meg fikk et fint kuu i fingeren når han gjorde det :p

hadde han vært litt lur hadde han bare presset i midten

Han drev med noe annet i kabinettet når han holdt på, så kom han uheldigvis borti. Det var ikke meningen han skulle røre cpu-vifta.

Lenke til kommentar

Ville tatt ut 2gb harddisken. Gamle disker støyer ofte mye, og har uannsett dårlig ytelse.

Psuvifte, cpuvifte, grafikkortvifte(tviler på dette), harddisk og evt kabinettvifter er støykilder. Kjøp stillegående cpuvifte, gjør en 7V mod på psu'en (eller kjøp en nye støysvak en) og kjøp evt en ny kjøler til gpu (feks. Zalman heatpipem, den er lydløs). Vil annbefale å sette inn 2 stykk 80*80mm vifter på 19dB eller mindre slik at det ikke blir for varmt i kabinettet.

Lenke til kommentar

Gammelt "bilmekanikertriks" som også funker på PC- støykilder:

Finn en skrutrekker (gjerne en sånn litt lang elektikertrekker) og sett plasthåndtaket inn i øret. Brett vekk den "flappen" som dekker øregangen, da hører du bedre..

Så kan du bruke spissen på skrutrekkeren til å høre på viftene- sett den mot gods (plast e.l, ikke printkort eller rotoren på vifta) eller på selve HD- en. Skrutrekkeren funker som et stetoskop. Det virker helt flott.

Lenke til kommentar

Hmmm...ikke værst det derre skrutrekkertipset! Må nok ta ut den gamle disken uansett, for det tar jeg år og dag å starte opp maskinen :-? Tror det er fordi den leter etter den...I morgen kobler jeg ut den gamle hd'n og ser om jeg hører noe forskjell.

Lenke til kommentar

det er som oftest CPU vifte og PSU viften som bråker mye, hvis du stikker fingeren inn i viftegrillen bakpå pcen slik at du stopper viften så kan du høre hvordan støyen er når den står stille (det er en grunn til at den går rundt, gjør du det lenge blir PSU overopphetet), du kan åpne kabinettet og gjøre samme greie med CPU viften, stikk fingen nedi så den stopper og nyt stillheten.

den gamle pcen min bråker som en støvsuger, og den står innpå soverommet mitt og er på dag og natt, den nye er mye stillere men støyer mere enn ps2 :-? . jeg tenker å bytte ut vifter med noen tillegående så jeg blir kvitt litt støy.

Lenke til kommentar

Venn av meg fikk et fint kutt i fingeren når han gjorde det :p

kan ikke ha vært en standard pc vifte, isåfall er det sikkert mange i USA som har saksøkt vifteprodusenten :p .

Lenke til kommentar
jeg bruker fingeren det er klart best så hører man fort hva som er en stor støy kilde

vær forsiktig!!

jeg fikk fingeren inn i en black delta , ble et dypt kutt der ja... :-?

Vil ikke akkurat anbefale å stoppe en Deltavifte med fingeren, det kan gjøre vondt :)

Lenke til kommentar

Finn en skrutrekker (gjerne en sånn litt lang elektikertrekker) og sett plasthåndtaket inn i øret. Brett vekk den "flappen" som dekker øregangen, da hører du bedre..

Så kan du bruke spissen på skrutrekkeren til å høre på viftene- sett den mot gods (plast e.l, ikke printkort eller rotoren på vifta) eller på selve HD- en. Skrutrekkeren funker som et stetoskop. Det virker helt flott.

:lol: ..... genialt dette må jeg bare prøve en gang...

*prøve prøve*

Lenke til kommentar

:lol: ..... genialt dette må jeg bare prøve en gang...

*prøve prøve*

Hører man ikke godt nok sånn ellers da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...