Andreasfe Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 (endret) Jeg ville tatt med alt bortsett fra EF-S 18-200mm 50mm'en er så liten at den uansett bør være med. 18-50mm kan være fin til gruppeportretter. 70-200mm kan være fin i kirka når du typisk må holde god avstand. Dersom det er veldig dårlig lys i kirken (dårligere enn normalt i kirker) så kan 50mm'en være redningen. Det gjelder forøvrig også forøvrig fotografering i festlokalet. Men Speedlite 580 EX (med en softboks eller diffuser) og 18-50mm og 70-200mm bør være nok. Med 50mm f/1.4 i reserve. Endret 26. august 2010 av Andreasfe Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 har ikke lest tråden, men tror dette vil være av interesse: på http://creativelive.com/courses/jasmine_star/ så kan man følge en profesjonell bryllupsfotograf fotografere hele bryllupet live. Siden det er i usa, og på vestkanten tror jeg, så vil dette skje i natt Har fulgt med workshopen i par dager nå. Og har fått lært en god del. anbefales. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 (endret) Jeg ville prøvd 50/1.4 ved ƒ/4 eller 70-200 på 100mm og ƒ/4. Hvorfor akkurat f/4? De to objektivene er begge skarpest på ƒ/4, og sistnevnte på 100mm Jeg hadde en anelse om at det var det du ville svare, vil oppfordre folk til å ikke være så panisk opptatt av maksimal skarphet, men heller velge objektiv utifra kvaliteten på bokeh når det kommer til portretter o.l. Mitt 85mm f/1.4 er i grunn ganske soft på f/1.4, men pga den fantastiske bokeh'en er det mitt mest brukte objektiv når jeg fotograferer bryllup. Ikke vær redde for å eksperimentere med store blenderåpninger, de fleste objektivene gir deg mer enn nok oppløsning til gode A4 utskrifter og vel så det Endret 26. august 2010 av andrvas Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Bare å huske på at jo større blender, jo mer nøyaktig med fokusen. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Det hørtes ut som en kjedelig og kreativt begrensende måte å tenke på. Tja, å bruke en zoom på en forhåndsbestemt brennvidde kan da ikke være verre enn å bruke et fastobjektiv, så da antar jeg du tenker på blenderåpningen. Jeg må innrømme at jeg ikke ville tenkt så fryktelig mye på blenderåpningen i en slik sammenheng, og mer på omgivelsene og bakgrunnen. Det er heldigvis ikke nok å vri på et blenderhjul for å være en god fotograf. Jeg hadde en anelse om at det var det du ville svare, vil oppfordre folk til å ikke være så panisk opptatt av maksimal skarphet, men heller velge objektiv utifra kvaliteten på bokeh når det kommer til portretter o.l. Mitt 85mm f/1.4 er i grunn ganske soft på f/1.4, men pga den fantastiske bokeh'en er det mitt mest brukte objektiv når jeg fotograferer bryllup. Ikke vær redde for å eksperimentere med store blenderåpninger, de fleste objektivene gir deg mer enn nok oppløsning til gode A4 utskrifter og vel så det Jeg må si jeg er mer opptatt av det jeg fotograferer enn det jeg jeg prøver å ikke fotografere. Selvfølgelig kan det være veldig flott med kraftig og jevn defokusering av bak- og forgrunn, særlig i situasjoner der man har liten mulighet til å påvirke motivet. Når det er sagt er jeg mer imponert når jeg ser fotografier der man har klart å bruke bakgrunnen og omgivelsene til å gi et bedre uttrykk eller tydeliggjøre en situasjon. Men jeg er litt enig angående skarpheten. Bruker man ett blendertrinn større enn der objektivet er best er det sjelden noen krise i praksis, så lenge det som skal være i fokus blir det. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 (endret) Jeg ville prøvd 50/1.4 ved ƒ/4 eller 70-200 på 100mm og ƒ/4. Hvorfor akkurat f/4? De to objektivene er begge skarpest på ƒ/4, og sistnevnte på 100mm Det hørtes ut som en kjedelig og kreativt begrensende måte å tenke på. Har enda til gode å tenke på hvilken blender og brennvidde et objektiv er skarpest på når jeg gjennomfører en shoot. Brennvidde og blender velges på basis av hva jeg ønsker å oppnå (med en viss begrensning i hva som er mulig i tilgjengelig lys). F.eks f/16 på 200mm i dårlig belysning håndholdt er ikke det optimale Edit: Man skal her ta bilder av mennesker, ikke grafer og plansjer for å vise hvor skarp optikken er Endret 26. august 2010 av TGB Lenke til kommentar
Cax Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Man skal her ta bilder av mennesker, ikke grafer og plansjer for å vise hvor skarp optikken er Mennesker er da blant det mest detaljerte man fotograferer. Hvem er interessert i portretter med glatte, kjipe, tåkete ansikter? Det er med menneskelige motiver de skarpe objektivene kommer til sin rett. Jeg er redd jeg ikke er personen å diskutere tåkete fotografiers fortreffelighet med. Ikke får jeg harehjerte av vignettering heller. Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 (endret) Jeg har blitt meget mye klokere på bruk av blenderverdier etter endel studie av DOF på ulike blenderverdier, brennvidder og avstand til objekt på denne siden... Depth of Field Calculator Henger meg definitivt på Cax sin argumentasjon, særlig med tanke på type shoot. Kjedelig å brenne seg på bruk av for lave blenderverdier, da er det bedre å banke opp ISO'n edit:leif Endret 27. august 2010 av flu Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Men jeg er litt enig angående skarpheten. Bruker man ett blendertrinn større enn der objektivet er best er det sjelden noen krise i praksis, så lenge det som skal være i fokus blir det. Dette høres fortsatt ut som en fotografisk tvangstrøye i mine ører, om enn en anelse løsere i snippen enn den du begynte med. Selvfølgelig skal et fotoalbum fra et bryllup inneholde mange bilder som er teknisk godt gjennomførte. Men liten DOF, stor DOF, ISO-støy, vignettering, kuttede hoder, utbrente områder, uskarpe motiver, flare, osv. kan alle være kreative virkemidler for å få til noe "litt anderledes". Lenke til kommentar
Cax Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Dette høres fortsatt ut som en fotografisk tvangstrøye i mine ører, om enn en anelse løsere i snippen enn den du begynte med. Vel, da foretrekker jeg en kvalitetsbasert tvangstrøye ved valg av blenderåpning fremfor selvbedrag og illusjoner om at jeg er en kunster fordi jeg velger ƒ/1.8 istedenfor ƒ/2.2, eller omvendt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå