Gå til innhold

Hvilket objektiv til fotografering av brudepar og forlovere?

Anbefalte innlegg

Jeg ville tatt med alt bortsett fra EF-S 18-200mm

50mm'en er så liten at den uansett bør være med. 18-50mm kan være fin til gruppeportretter. 70-200mm kan være fin i kirka når du typisk må holde god avstand. Dersom det er veldig dårlig lys i kirken (dårligere enn normalt i kirker) så kan 50mm'en være redningen. Det gjelder forøvrig også forøvrig fotografering i festlokalet.

Men Speedlite 580 EX (med en softboks eller diffuser) og 18-50mm og 70-200mm bør være nok. Med 50mm f/1.4 i reserve.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville prøvd 50/1.4 ved ƒ/4 eller 70-200 på 100mm og ƒ/4.

Hvorfor akkurat f/4? :)

De to objektivene er begge skarpest på ƒ/4, og sistnevnte på 100mm :)

Jeg hadde en anelse om at det var det du ville svare, vil oppfordre folk til å ikke være så panisk opptatt av maksimal skarphet, men heller velge objektiv utifra kvaliteten på bokeh når det kommer til portretter o.l. Mitt 85mm f/1.4 er i grunn ganske soft på f/1.4, men pga den fantastiske bokeh'en er det mitt mest brukte objektiv når jeg fotograferer bryllup. Ikke vær redde for å eksperimentere med store blenderåpninger, de fleste objektivene gir deg mer enn nok oppløsning til gode A4 utskrifter og vel så det :)

Endret av andrvas
Lenke til kommentar

Det hørtes ut som en kjedelig og kreativt begrensende måte å tenke på.

Tja, å bruke en zoom på en forhåndsbestemt brennvidde kan da ikke være verre enn å bruke et fastobjektiv, så da antar jeg du tenker på blenderåpningen. Jeg må innrømme at jeg ikke ville tenkt så fryktelig mye på blenderåpningen i en slik sammenheng, og mer på omgivelsene og bakgrunnen. Det er heldigvis ikke nok å vri på et blenderhjul for å være en god fotograf.

Jeg hadde en anelse om at det var det du ville svare, vil oppfordre folk til å ikke være så panisk opptatt av maksimal skarphet, men heller velge objektiv utifra kvaliteten på bokeh når det kommer til portretter o.l. Mitt 85mm f/1.4 er i grunn ganske soft på f/1.4, men pga den fantastiske bokeh'en er det mitt mest brukte objektiv når jeg fotograferer bryllup. Ikke vær redde for å eksperimentere med store blenderåpninger, de fleste objektivene gir deg mer enn nok oppløsning til gode A4 utskrifter og vel så det :)

Jeg må si jeg er mer opptatt av det jeg fotograferer enn det jeg jeg prøver å ikke fotografere. Selvfølgelig kan det være veldig flott med kraftig og jevn defokusering av bak- og forgrunn, særlig i situasjoner der man har liten mulighet til å påvirke motivet. Når det er sagt er jeg mer imponert når jeg ser fotografier der man har klart å bruke bakgrunnen og omgivelsene til å gi et bedre uttrykk eller tydeliggjøre en situasjon.

Men jeg er litt enig angående skarpheten. Bruker man ett blendertrinn større enn der objektivet er best er det sjelden noen krise i praksis, så lenge det som skal være i fokus blir det.

Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd 50/1.4 ved ƒ/4 eller 70-200 på 100mm og ƒ/4.

Hvorfor akkurat f/4? :)

De to objektivene er begge skarpest på ƒ/4, og sistnevnte på 100mm :)

Det hørtes ut som en kjedelig og kreativt begrensende måte å tenke på.

Har enda til gode å tenke på hvilken blender og brennvidde et objektiv er skarpest på når jeg gjennomfører en shoot. Brennvidde og blender velges på basis av hva jeg ønsker å oppnå (med en viss begrensning i hva som er mulig i tilgjengelig lys). F.eks f/16 på 200mm i dårlig belysning håndholdt er ikke det optimale :)

Edit:

Man skal her ta bilder av mennesker, ikke grafer og plansjer for å vise hvor skarp optikken er ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Man skal her ta bilder av mennesker, ikke grafer og plansjer for å vise hvor skarp optikken er ;)

Mennesker er da blant det mest detaljerte man fotograferer. Hvem er interessert i portretter med glatte, kjipe, tåkete ansikter? Det er med menneskelige motiver de skarpe objektivene kommer til sin rett. Jeg er redd jeg ikke er personen å diskutere tåkete fotografiers fortreffelighet med. Ikke får jeg harehjerte av vignettering heller.

Lenke til kommentar

Jeg har blitt meget mye klokere på bruk av blenderverdier etter endel studie av DOF

på ulike blenderverdier, brennvidder og avstand til objekt på denne siden...

Depth of Field Calculator

Henger meg definitivt på Cax sin argumentasjon, særlig med tanke på type shoot.

Kjedelig å brenne seg på bruk av for lave blenderverdier, da er det bedre å banke opp ISO'n

edit:leif

Endret av flu
Lenke til kommentar

Men jeg er litt enig angående skarpheten. Bruker man ett blendertrinn større enn der objektivet er best er det sjelden noen krise i praksis, så lenge det som skal være i fokus blir det.

Dette høres fortsatt ut som en fotografisk tvangstrøye i mine ører, om enn en anelse løsere i snippen enn den du begynte med. Selvfølgelig skal et fotoalbum fra et bryllup inneholde mange bilder som er teknisk godt gjennomførte. Men liten DOF, stor DOF, ISO-støy, vignettering, kuttede hoder, utbrente områder, uskarpe motiver, flare, osv. kan alle være kreative virkemidler for å få til noe "litt anderledes".

Lenke til kommentar

Dette høres fortsatt ut som en fotografisk tvangstrøye i mine ører, om enn en anelse løsere i snippen enn den du begynte med.

Vel, da foretrekker jeg en kvalitetsbasert tvangstrøye ved valg av blenderåpning fremfor selvbedrag og illusjoner om at jeg er en kunster fordi jeg velger ƒ/1.8 istedenfor ƒ/2.2, eller omvendt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...