Gå til innhold

Hvilket objektiv til fotografering av brudepar og forlovere?

Anbefalte innlegg

Skal være fotograf i et bryllup snart og lurer litt på hvilket av objektivene mine dere ville brukt til fotografering av brudeparet og forloverene. Ser for meg at mesteparten at bildene blir i helfigur og flest mulig blir tatt ute (håp om fint vær ;)).

Kameraet eg bruker er en 40D og objektivene eg har er:

Canon 18-200mm f/3,5-5,6 IS

Canon 50mm f/1,4 USM

Canon 70-200mm f/2,8 L IS USM

Sigma 18-50mm f/2,8 EX

Har også: 430EX

580EX

ST-E2 blits-sender

Greit å høre litt hva andre tenker og mener ;) Vurderer også å kjøpe Canon EF 16-35mm f/2.8 L USM II.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

50mm'eren er sikkert ikke dum. Jeg pleier ihvertfall å bruke 85mm til det formålet, men på fullformat kamera. Men vidvinkel er sikkert ikke dumt det heller, dersom du er i det kreative hjørnet.

Er nok helt sant det, var vel egentlig det eg hadde tenkte i utgangspunktet ;) Vidvinkel kan hadde kanskje vert kjekt å prøve også.

Lenke til kommentar

Når vi fotograferer bryllupsbildene ute bruker vi noen ganger 70-200/2.8 om forholdene ligger til rette, men det går mye i 24-70, og da på den lange enden, ergo jeg ville vurdert 18-50mm'ern din, da det er FX vi bruker. Er du vant til fast og føler deg fortrolig med det er det bare å peise på med 50mm'ern, men jeg har aldri likt fastoptikk, og bruker det aldri, sett bort ifra makro.

Lenke til kommentar

50mm eller 70-200mm vil jeg tro blir optimal; ute har man gode muligheter til å stå litt unna også.

Vil 70-200mm fungere bra til helfigursbilder selv på et crop kamera? Blir ikke avstanden mellom fotograf og objekt utrolig stor? men som du sier, bildene skal jo taes ute, og har jo god plass.

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt/lånt ett ekstra kamerahus hvis jeg var deg....

Hvis kamerahuset ryker så er du ille ute ved bryllupsfotografering.

Hadde et ekstra hus, men solgte det. Vurderer å kjøpe med 5D mrk II, men det får mest sannsynlig vente :p Skal alltid klare å oppdrive et kamerahus hvis det eg har skulle ryke ;)

Jeg ville prøvd 50/1.4 ved ƒ/4 eller 70-200 på 100mm og ƒ/4.

70-200mm låst på 100mm selv på et crop-kamera? Hvorfor akkurat f/4 ?

Lenke til kommentar

Når du må stille alle disse spørsmålene, er du da HELT sikker på at du vil påta deg et slikt oppdrag?

Jeg antar at du skal være den "offisielle" fotografen...

hehe! :p Har nok en formening om hvordan eg skal gjøre det, er bare ute etter å høre hva andre mener. Kanskje eg får noen tips eg kan ta med meg.

Eg skal ta alle bildene i selv bryllupet, men brudeparet skal til fotograf for å ta bilder også.

Bilder skal eg nok klare å få til, og gode bilder også. Men mulig andre har tips som kan gjøre jobben min lettere.

Eg kjenner brudeparet godt, og de vet hvordan bilder eg tar og hva eg kan.

Lenke til kommentar

Når du må stille alle disse spørsmålene, er du da HELT sikker på at du vil påta deg et slikt oppdrag?

hehe! :p Har nok en formening om hvordan eg skal gjøre det, er bare ute etter å høre hva andre mener. Kanskje eg får noen tips eg kan ta med meg.

Eg skal ta alle bildene i selv bryllupet, men brudeparet skal til fotograf for å ta bilder også.

Bilder skal eg nok klare å få til, og gode bilder også. Men mulig andre har tips som kan gjøre jobben min lettere.

Jeg ser du er ung, men husk på et par ting, om du skal ta bilder i kirka (?) hold deg i bakgrund. Husk at kjolen er det viktigste, brenner du den ut er det ikke noe vits i å åpne PS engang.

Bryllup er vanskelig, og etter å ha vært med som assistent i 3 år nå, (15-16 bryllup) føler jeg meg langt ifra sikker på om jeg kunne klart det sjefen gjør, selv om jeg vet hva han gjør. Der og da blir man så stressa at man glemmer opplagte ting, så eneste tipset jeg kan gi er: "stress ned"

Lenke til kommentar

Jeg ser du er ung, men husk på et par ting, om du skal ta bilder i kirka (?) hold deg i bakgrund. Husk at kjolen er det viktigste, brenner du den ut er det ikke noe vits i å åpne PS engang.

Bryllup er vanskelig, og etter å ha vært med som assistent i 3 år nå, (15-16 bryllup) føler jeg meg langt ifra sikker på om jeg kunne klart det sjefen gjør, selv om jeg vet hva han gjør. Der og da blir man så stressa at man glemmer opplagte ting, så eneste tipset jeg kan gi er: "stress ned"

Takk for gode tips ;)

Det er nok vanskelig ja, men en gang må jo være den første. Kommer nok til å bli stressa, ja, men eg skal prøve å "stresse ned" som du sier.

Lenke til kommentar

...og så lenge paret skal til en annen fotograf for å ta de offisielle bildene så er det jo ikke så mye galt du kan gjøre.

Annet enn å gå i veien for presten, og det vil du vel ikke...

:tease:

Har vel egentlig bare fått ansvaret for å ta bilder av Brudeparet og forloverene sammen ;) og det tror eg skal gå bra :p

Får da håpe eg ikke går i veien for presten! :p

Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd 50/1.4 ved ƒ/4 eller 70-200 på 100mm og ƒ/4.

Hvorfor akkurat f/4? :)

De to objektivene er begge skarpest på ƒ/4, og sistnevnte på 100mm :)

Det er forøvrig blitt til at jeg har fotografert litt i noen bryllup, og jeg kan ikke huske at jeg har slitt med å brenne ut kjolen inne i kirken, men enkelte kirker er det rimelig vanskelige lysforhold i. Én ting er at det er lite lys, men noen kirker har små vinduer som avhengig av hvordan solen står slipper inn store mengder lys for eksempel bak alteret, mens menneskene står i skyggen, så man ender med alt for store kontraster. Kontrastene er også vanskelige på vei inn og ut når det er mørk kirke og ordentlig fint vær, og da har man ikke mange sekundene på seg til å gjøre tilpasninger. For å ikke svi av kjolen i sterkt sollys skader det ikke med litt undereksponering, eller å bruke highlighteksponering hvis kameraet har det. Om man undereksponerer ISO100 i godt lys skal det en del til før en mørk dress blir støyete.

Og så er det selvfølgelig balansen mellom å få gode bilder og å være irriterende og i veien :| Kanskje den kjipeste delen av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...