Gå til innhold

Har Fedora nå, men vil ha Windows XP med i dual boot. Hvordan går man fram?

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier så har jeg for øyeblikket Fedora 13 installert på min pc nå, men trenger Windows XP ved siden av som dual boot.

Noen så har tips til hvordan jeg skal gå frem? Bør jeg først partisjonere med Gparted og så installere Windows Xp, eller kan jeg partisjonere når jeg skal installere windows?

Det er dessverre to viktige ting som holder med tilbake med Linux:

- iPhone sync støtte

- Spotify fungerer halvveis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spotify i wine funker da fint? Er native spotifyklient om du har premium og. Såvidt jeg har skjønt har noen klart å lage iphone sync-software og (var masse prat om det en plass), men husker ikke hva den heter.

Ellers er det vel rådet å installere Windows først, da det sparer deg for mye problemer. Har en tendens til å drepe bootloaderen din etc.

Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt til å installere windows etter linux kan det være en god ide å lage plass til windows med partisjonerings verktøyer i linux. Da kan du resize de partisjonene du har for å gjøre plass og i samme slengen lage en ntfs partisjon til windows.

Etter du har installert windows vil mbr (master boot record) være overskrevet av windows sin bootloader, da er det greit å ha en liveCD liggende slik at du kan reinstallere grub. Kan være greit at liveCDen er av samme distro som du har installert, men det er ikke absolutt nødvendig. Når grub er fikset må du legge til Windows i bootmenyen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...