Teipball Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 For å gjøre det jeg skrev tidligere litt tydligere. Dette er de 21 seriemesterskapene Rosenborg har i Tippeligaen. 1967, 1969, 1971, 1985, 1988, 1990, 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2006 og 2009. Rosenborg kvalifiserte seg til Champions League for første gang i sesongen 95/96. Da hadde de allerede vunnet 6 av de siste 8 sesongene. Så kan vi legge til at Rosenborg slo Milan på San Siro og vant mot Valencia 2-0, 0-2 i Champions League. Dette er lag som har enkeltspillere som tjener mer enn alle spillerne på Lerkendal til sammen. Likevel har Rosenborg på merkelig vis klart å kjempe mot de store høvdingene, mens andre lag fra Norge får grisebank. Rosenborg klarte KVARTFINALE i sitt andre forsøk i Champions League. Vålerenga fikk slettet gjelden sin med hjelp av John Fredriksen, mens Rosenborg har skaffet sine midler gjennom sportslig suksess. Den som tror at det er bare å kjøpe seg til suksess kan ta seg en bolle. Noe John Fredriksens innskudd til Vålerenga burde bevise. Brann har 3. kvalifiseringsrunde som beste i CL. Molde kom til 1. gruppespill i 1999. Disse klubbene har hatt muligheten til å skaffe seg penger via spill i CL. Noen må ha ødslet ut penger på ett eller annet, andre har ødslet bort mulighetene. Rosenborg har tatt vare på mulighetene og ja, de har tjent penger på sin SPORTSLIGE suksess. Rosenborgs suksess i CL er altså bare en forlengelse av deres suksess i Tippeligaen. De var suverene i Tippeligaen, ved å vinne 6/8 på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet. Deretter vant de Tippeligaen 13 år på rad. Det var en tid hvor man som Rosenborg-supporter nesten håpet at noen andre skulle vinne et år, slik at man fikk litt spenning. Ja, Rosenborg fortjener å gjøre det bra og de har vært gode over lang tid, men som du selv sier i siste avsnitt. Man fikk ikke nok spenning, og har du lyst til at noe sånnt skal skje i 15 år til. Vi som heier på andre lag håper ikke på det, men mulig noen andre gjør det. Lenke til kommentar
Step_up Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Slik jeg ser det, så vil det nesten bare være positivt hvis de lykkes. TL får flere E-cup spots og man kan kreve mer penger for spillerne av RBK...Dermed holder RBK seg unna det norske spillermarkedet og man får ett lag mindre å konkurrere med hva gjelder spillere. De andre lagene som man kan kalle topplag har nå ett bra utgangspunkt å jobbe videre fra og ser ikke på det som noe problematisk hvis RBK kvalifiserer seg. Lenke til kommentar
Maefteda Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Hva er det som tilsier at RBK skal holde seg unna det norske markedet? John Carew gikk jo til RBK midt i storhetstiden for 23 millioner og ble senere solgt for 75 millioner. RBK fikk praktisk talt 50 millioner for å ha en kommende verdensstjerne på laget i et år. Lurer på hva du hadde sagt om RBK kommer til CL og kjøper PVM neste år... Uten at akkurat det kommer til å skje da Endret 25. august 2010 av Maefteda Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 EDIT: Tipper dere ble veldig skuffet over at vi ikke slo dere på målstreken og vant TL i 2004 ja... Det jeg ble skuffet over var deres cockyness. Start fortjente det det året. Lenke til kommentar
Maefteda Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Snakker ikke om 2005 hvor vi vant. Men 2004 der dere slo oss på flere scorede mål. Da var det vel strengt tatt vi som fortjente å vinne serien... Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Slik jeg ser det, så vil det nesten bare være positivt hvis de lykkes. TL får flere E-cup spots og man kan kreve mer penger for spillerne av RBK...Dermed holder RBK seg unna det norske spillermarkedet og man får ett lag mindre å konkurrere med hva gjelder spillere. De andre lagene som man kan kalle topplag har nå ett bra utgangspunkt å jobbe videre fra og ser ikke på det som noe problematisk hvis RBK kvalifiserer seg. Snakker om? Vi kommer da til å kjøpe norske spillere om vi vil ha noen. Lurer på hva du hadde sagt om RBK kommer til CL og kjøper PVM neste år... Uten at akkurat det kommer til å skje da Grøsser ved tanken. Lenke til kommentar
Step_up Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Selv priser som Marcus Pedersen og Mads Stokkelien 40 mill? Prøver RBK å gå etter norske toppspillere så er de millionene fort brukt opp! Maefteda:Overnevnte faktor tilsier at de kommer til å gjøre det. PVM kommer dere ikke å ha råd til uansett. At John Carew ble solgt for 75 blir bare å pisse på andre klassespillere som bør koste like mye. Tidenes overprising av Carew. Går Huseklepp for 75, da hadde den overgangen vært grei. Men den står fremdeles i minnet som en hårreisende pris! Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 RBK kommer aldri til å kjøpe norske spillere som blir priset til 40 mill. Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 At John Carew ble solgt for 75 blir bare å pisse på andre klassespillere som bør koste like mye. Tidenes overprising av Carew. Går Huseklepp for 75, da hadde den overgangen vært grei. Men den står fremdeles i minnet som en hårreisende pris! Nå kan du da vel virkelig ikke være seriøs? :!: 3 Lenke til kommentar
Maefteda Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Haha. Om RBK kommer til CL hadde de hatt mer enn nok til å handle PVM for det han ville kostet. Du snakker som om han skulle være verdt 40 millioner som du sier Pedersen og Stokkelien er verdt, noe som også er helt latterlig. Carew hadde bevist noe i CL og var nesten verdt de pengen. Mye mer enn det Huseklepp ville. Huseklepp har 1 hel knallbra sesong i TL. Carew hadde 2 veldig gode og noen ganske gode samt bra spill i TL. Når Moa går for 12 millioner kan ikke spillere som Pedersen og Stokkelien være verdt noe særlig mer enn 20 millioner. Og det har RBK vist at de kan handle for før(Carew) om de har grunnlag for det. Pr nå er det dog ingen spillere som er verdt noe i nærheten av det. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Igjen. Jeg bestrider ingen av de tingene, men saken er at vi diskuterer om hvorvidt nordmenn med andre lag enn Rosenborg skal føle seg pliktet til å håpe på at dere kvalifiserer dere. EDIT: Tipper dere ble veldig skuffet over at vi ikke slo dere på målstreken og vant TL i 2004 ja... Hvis Rosenborg klarer det, så sørger det for flere plasser til andre norske lag i de europeiske cupene, noe som vil føre til flere penger i kassa til de klubbene som havner der og faktisk klarer å gripe den muligheten de får, så for din egen klubb sin skyld, så er det positive sider ved at Rosenborg klarer seg også. Det vil i praksis si at det gir muligheter for å HEVE nivået på den norske ligaen, men det fordrer selvsagt at de andre norske klubbene klarer å hevde seg i Europeiske cuper når de får sjansen - noe de foreløpig ikke har hatt så stor suksess med. Jeg husker den serieavslutningen som om det var i går, det var så spennende at jeg holdt på å pisse på meg og jeg er ikke mer enn middels interessert i fotball. Jeg ville gjerne sett at vi fikk en slik situasjon igjen, selvsagt med Rosenborg som vinner. Ja, Rosenborg fortjener å gjøre det bra og de har vært gode over lang tid, men som du selv sier i siste avsnitt. Man fikk ikke nok spenning, og har du lyst til at noe sånnt skal skje i 15 år til. Vi som heier på andre lag håper ikke på det, men mulig noen andre gjør det. Det behøver ikke å være slik, men hvis de andre lagene faktisk ikke klarer å hevde seg i Europa, slik Rosenborg har gjort - så er det nok en fare for at pengene får noe å si. Rosenborg har også større utgifter enn noen annen klubb i Norge, nettopp på grunn av deres satsning og gambling for å lykkes i Europa. Snakker ikke om 2005 hvor vi vant. Men 2004 der dere slo oss på flere scorede mål. Da var det vel strengt tatt vi som fortjente å vinne serien... Det er vel strengt tatt den som vinner serien som fortjener det. For å si det på en annen måte, på hvilken måte mener du Rosenborg IKKE fortjente å vinne den gangen? Fordi at dere snublet i innspurten? Lenke til kommentar
Step_up Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Nå kan du da vel virkelig ikke være seriøs? :!: Jeg lurer på det samme hva gjelder ditt innlegg. Haha. Om RBK kommer til CL hadde de hatt mer enn nok til å handle PVM for det han ville kostet. Du snakker som om han skulle være verdt 40 millioner som du sier Pedersen og Stokkelien er verdt, noe som også er helt latterlig.Carew hadde bevist noe i CL og var nesten verdt de pengen. Mye mer enn det Huseklepp ville. Huseklepp har 1 hel knallbra sesong i TL. Carew hadde 2 veldig gode og noen ganske gode samt bra spill i TL.Når Moa går for 12 millioner kan ikke spillere som Pedersen og Stokkelien være verdt noe særlig mer enn 20 millioner. Og det har RBK vist at de kan handle for før(Carew) om de har grunnlag for det. Pr nå er det dog ingen spillere som er verdt noe i nærheten av det. Huseklepp har en helt fabelaktig teknikk og har x-faktoren og det "lille ekstra". Norge har vel ikke hatt en spiller med så god teknikk tror jeg. Han er alltid farlig og har dominert i nesten alle sesongene han har spilt i TL. Det sier det meste når han overskygget han "alle" var kommet for å se på mot Frankrike! Jeg sier ikke at Pedersen og Stokkelien er verdt det og hva Moa ble prissatt til(han er verdt mye mer enn 12), har ingenting å si når det gjelder dette. RBK kommer ikke til å få en spiller for det samme som andre TL-lag med over 100 mill på konto'n. Det ville vært veldig rart i så fall... Endret 25. august 2010 av Step_up Lenke til kommentar
Teipball Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Huseklepp den med best teknikk i landet, nå har jeg hørt det å. Nei, vi får da håpe ikke Rosenborg kommer til CL sånn at de kan kjøpe Huseklepp for da blir de uovervinnelige. Endret 25. august 2010 av Teipball Lenke til kommentar
Maefteda Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Jeg tror negativene utveier positivene og vel så det, om RBK kommer seg til CL. Klart jeg ser positiver med det, men vil heller at RBK skal stille på likere vilkår som resten, selv om dere klart fortjener forspranget om dere får det. Når det gjelder hvem som fortjener hva av seiere i TL så er jeg enig med deg, men jeg svarte på DJ_Dark sitt innlegg om at Start fortjente det mer enn VIF i 2005. Hvis jeg skal se en grunn til at VIF fortjente det mer er det at vi slo dere på innbyrdes som bør bety mer enn scorede mål, samt at dere møtte vår rival Lyn i siste kamp som slapp inn vel mange mål til å ha TLs beste forsvar og keeper på den tiden med supportere som jublet for det... Step_up: Tror Brannbrillene dine spiller deg et puss igjen. Huseklepp har ikke akkurat vært like målfarlig som ifjor, selv om han fortsatt er en veldig god spiller som fortjener bedre enn TL. Carew har forresten ekstremferdigheter som er mye enklere å gjøre det bra i utlandet. Han er stor, sterk og rask som passer bra inn i en hver liga, mens Huseklepp er god på teknikk, finter og den slags som ikke trenger å fungere like bra i større ligaer med høyere tempo. Tviler på at han har bedre teknikk enn Alanzinho eller Edu heller, som ikke akkurat har vært store suksesser i utlandet etter å ha herjet i TL. Forøvrig: Står 162cm høye Erik Soler på en krakk eller noe? Han lener seg hvertfall veldig på bordet :!: Endret 25. august 2010 av Maefteda Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Det er vel strengt tatt den som vinner serien som fortjener det. For å si det på en annen måte, på hvilken måte mener du Rosenborg IKKE fortjente å vinne den gangen? Fordi at dere snublet i innspurten? Den som vinner fortjener det ja, men akkurat denne sesongen så vant vålenga på innbyrdes oppgjør ift rosenborg, men reglene tilsa at de som skårer mest vinner. Altså, begge lagene hadde like mange poeng, men vålenga slo rosenborg borte og spilte uavgjort hjemme. I mine øyne så synes jeg vålerenga var det bedre laget den sesongen, men reglene tilsa noe annet. Hadde verden verdt rettferdig hadde vålenga vunnet seriegull i 2004, men vi vant året etter da vi egentlig ikke var gode Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Jeg tror negativene utveier positivene og vel så det, om RBK kommer seg til CL. Klart jeg ser positiver med det, men vil heller at RBK skal stille på likere vilkår som resten, selv om dere klart fortjener forspranget om dere får det. Så det du egentlig håper på er at ingen norske lag skal gjøre det i Europa, slik at den norske ligaen skal fortsette å være en søppelliga med middelmådige lag, så lenge alle er like dårlige? Det er den dagen norsk fotball blir enda mindre interessant spør du meg. Det er nemlig slik at norske lag trenger penger for å klare å holde på spillere med kvalitet. For å tjene disse pengene så må man til Europa, det er rimelig klart. Det hele denne debatten egentlig bunner ut i, er at supportere av andre lag ikke unner Rosenborg den sportslige suksessen de har hatt, siden deres egne lag ikke klarte det når de hadde sjansen. Det er forsåvidt forståelig nok, men det er ikke annet enn misunnelse. Jeg fulgte med da andre norske klubber spilte europacup og håpte virkelig at de skulle lykkes, slik at vi kunne se en heving av det generelle nivået i den norske serien, men dessverre så skjedde ikke det. Om det er på grunn av dårlig økonomisk styring og bruk av de midlene de klubbene tjente i Europa, vites ikke. Men det er nå en gang ikke slik at økonomi fører til suksess. Pengene kommer som et resultat av suksessen. Storlag i England og andre land, blir sponset av store selskaper som spytter inn "norske statsbudsjett" for at klubbene skal kunne gjøre som de vil. Lagene i Tippeligaen kjøper opp spillere fra de andre ligaene i Norge og "støvsuger" disse klubbene slik at de aldri kan hevde seg(?) og Rosenborg og noen andre klubber suger spillere fra resten av klubbene i Norge, mens England, Italia, Frankrike, Tyskland m.f støvsuger det norske markedet for spillere. Sånn er det med fotballen og verden forøvrig: "Money talks, bullshit walks." I Rosenborgs tilfelle så kom pengene som et resultat av suksess. Rosenborgspillerne hadde noen hundre tusen i lønninger og jobbet utenom, for å klare seg. Nå er det dog blitt slik at de fleste lønnes av klubben på en slik måte at de kan leve av fotballen. Lenke til kommentar
Maefteda Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Jeg ønsker mitt eget lag(VIF) i CL så fort som mulig. Du kan godt kalle det misunnelse, for jeg skulle gjerne hatt VIF i samme posisjon. Dette er vanskeligere å få til med RBK i CL. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Ja, men de klarte det jo ikke da de hadde muligheten, og da hadde situasjonen plutselig vært helt anderledes? Hvem vet, det får vi aldri vite, siden Vålerenga soset bort den muligheten ... Lenke til kommentar
Maefteda Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Joda, klar over det. Men det fjerner ikke muligheten for en ny CL-kvalikk for VIF senere. Og det er det større sjanse for om RBK ryker idag. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Sant nok. Jeg ønsker heller VIF lykke til med bygging av godt spill enn at RBK skal bli dårligere for å få spenning i ligaen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå