Gå til innhold

hvorfor ønsker ikke folk at RBK skal lykkes?!

Skribenten_

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så mye snakk om i media og hos andre fotball klubber at dem ikke ønsker at Rosenborg skal lykkes?!Fordi Rosenborg da ville blitt mer suverene og bedre enn de andre klubbene i tippeligaen.

Er det bare meg eller er dette helt på trynet. Altså det jeg føler folk sier er, for å øke kvaliteten på tippeligaen i Norge, så må Rosenborg bli dårligere. Det kan sammenlignes med at jeg får en 5'er i ett fag og min kompis får en 6'er i samme faget. Så sier jeg «nei kan vi ikke bare sette ned hans 6'er til en 5'er, så vil det sette meg i et bedre lys!»Altså det er jo ufattelig egoistisk og hårreisende å mene noe sånt noe.

Jeg forstår jo det økonomiske paradokset, at Rosenborg kan nærmest kjøpe hva de vil på det norske markedet. Men der må man jo selvfølgelig legge til at det er jo spillere selv som faktisk ønsker å ha Rosenborg som sin arbeidsgiver. Sier en spiller nei. Så er det jo nei.

Og når vi først er inne på det økonomiske aspektet her så vet vi jo alle at Rosenborg er en folkelig og ærlig klubb som holder til i en brakke i Trønderlag. Rosenborg har i alle år tjent sine penger på en ærlig og redelig måte.

Det er ingen store investorer her inne, ingen rike onkler som spytter inn penger...ingen korrupsjon, penger under bordet, og slikt tull vi finner i mange stor klubber i Europa.

Vis vi legger vekk Rosenborg hatet og at man skulle ønske sin egen klubb var Norges beste osv osv, så må vi jo egentlig være enig i det.. at vi er glade for å ha Rosenborg her i Norge.

Endret av janern21
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at noen ikke ønsker RBK Europa-suksess er knusende enkel: pengene Rosenborg tjener på spill i Champions League er så høye at det tallet alene utgjør andre klubbers totale budsjett og mere til, med andre ord vil slike penger føre til at dominansen i Tippeligaen blir enda større. Det er allerede lite spennende i Tippeligaen, når Rosenborg leder ligaen med 12 poeng. Dette er selvfølgelig kjempegreit for Rosenborg, men det er utrolig kjedelig for andre lag som opplever at det nærmest blir umulig å konkurrere med RBK, fordi de har så enormt mye mer penger. De kan kjøpe langt flere spillere enn andre klubber, og spillere av langt høyere klasse. Med de pengene vil de også kunne "støvsuge" det norske markedet for både talenter og etablerte norske stjerner i andre klubber, rett og slett fordi de har så mye penger at de andre klubbene ikke har råd til å si nei til høye bud på spillerne. Med andre ord, slik vi har sett Rosenborg drive i en årrekke. For all del, pengene er tjent på ærlig vis og det økonomiske aspektet er den store fordelen med Champions League-spill, men det hjelper lite på spenningen når Rosenborg midtveis i ligaen leder med 20 poeng.

Det blir som vi stort sett har sett de siste 20 årene i Tippeligaen. Det var en periode på noen år der Tippeligaen faktisk var engasjerende og spennende, og andre lag tok gullet, men let's face it, de siste 20 år har det vært ekstremt lite spennende totalt sett. Det er ikke bra verken for publikum, seerne, blesten rundt ligaen og klubbene at dominansen er så stor og spenningen så liten.

Det er flere positive ting for norsk fotball ved at RBK kommer til Champions League; vi gjør norsk fotball mer kjent og attraktiv ute i Europa, og vi kan få flere Europa-plasser ved å ha lag i europeiske turneringer. Men for Tippeligaen er det drepende når Rosenborg får 100+ millioner for spill i Champions League, og det er ganske lett å forstå at supportere og ledere av andre norske fotballklubber ikke holder med Rosenborg i Champions League-kvalifisering.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at noen ikke ønsker RBK Europa-suksess er knusende enkel: pengene Rosenborg tjener på spill i Champions League er så høye at det tallet alene utgjør andre klubbers totale budsjett og mere til, med andre ord vil slike penger føre til at dominansen i Tippeligaen blir enda større. Det er allerede lite spennende i Tippeligaen, når Rosenborg leder ligaen med 12 poeng. Dette er selvfølgelig kjempegreit for Rosenborg, men det er utrolig kjedelig for andre lag som opplever at det nærmest blir umulig å konkurrere med RBK, fordi de har så enormt mye mer penger. De kan kjøpe langt flere spillere enn andre klubber, og spillere av langt høyere klasse. Med de pengene vil de også kunne "støvsuge" det norske markedet for både talenter og etablerte norske stjerner i andre klubber, rett og slett fordi de har så mye penger at de andre klubbene ikke har råd til å si nei til høye bud på spillerne. Med andre ord, slik vi har sett Rosenborg drive i en årrekke. For all del, pengene er tjent på ærlig vis og det økonomiske aspektet er den store fordelen med Champions League-spill, men det hjelper lite på spenningen når Rosenborg midtveis i ligaen leder med 20 poeng.

Det blir som vi stort sett har sett de siste 20 årene i Tippeligaen. Det var en periode på noen år der Tippeligaen faktisk var engasjerende og spennende, og andre lag tok gullet, men let's face it, de siste 20 år har det vært ekstremt lite spennende totalt sett. Det er ikke bra verken for publikum, seerne, blesten rundt ligaen og klubbene at dominansen er så stor og spenningen så liten.

Det er flere positive ting for norsk fotball ved at RBK kommer til Champions League; vi gjør norsk fotball mer kjent og attraktiv ute i Europa, og vi kan få flere Europa-plasser ved å ha lag i europeiske turneringer. Men for Tippeligaen er det drepende når Rosenborg får 100+ millioner for spill i Champions League, og det er ganske lett å forstå at supportere og ledere av andre norske fotballklubber ikke holder med Rosenborg i Champions League-kvalifisering.

Alt handler ikke om penger...

RBK har en fortrinn sportslig, rett å slett pga fasiliteter og et meget stabilt og godt trenerapparat.

Ser man på NTNU som støttespiller på utviklings fronten så er kun det et stort forsprang.

Det som de fleste her ikke tenker på er at pengene RBK tjener også som oftest havner internt i tippeligaen.

Det som folk ofte missforstår er at "deres" lag ofte budsjetterer med salg, har det noe å si hvor den eventuelle spilleren havner? RBK henter uansett den spillerene de vil ha, innlands eller utlands.

RBK er en kontinuitetsbærer i Norge, skulle ønske det var flere (VIF, Viking, Brann)

Heier uansett på Norske lag i utlandet, om det så er Molde, Brann eller VIF så håper jeg på at de gjør det bra.

Andre lag må lære av RBK, ikke sats over evne så kan man utrette det meste.

Lenke til kommentar

Hvordan tror du RBK fikk gode fasiliteter og et godt trenerapparat. De har hatt penger til å bygge gode fasiliteter og til ansette folk i fulltid stillinger i lang tid. RBK er vel også den eneste klubben i Norge som har en fulltids ansatt speider eller tar jeg feil her?

For Tippeligaen hjelper det lite at bare RBK gjør det bra i Europa, vi trenger også at andre norske lag gjør de bra ute i Europa og landslaget gjør det bra i EM og VM. Selfølgelig kan ikke RBK noe for at de andre lagene ikke klarer dette, men hvis Rosenborg tar spillere som andre norske lag vil ha så vil de aldri klare å gjøre det bra i Europa. Hvis RBK kvalifiserer seg å får 100 millioner inn på konto for så å bruke de på å kjøpe Huseklepp fra Brann, Fillo fra Viking og Fellah fra VIF så svekker dette de andre lagene i Tippeligaen. Deriomot hvis Rosenborg går for spillere utenfor Norge så er ikke dette så ille, siden de norske klubbene da kan få bygge seg opp uten at de må selge spillerne sine unna til Rosenborg.

Og angående karakter pratet du hadde i åpningsposten, hvis det var slik at skoleplassen sto mellom deg og kameraten din. Og siden han får 6 og du får 5 så får han den fine skolen, du derimot får den dårlige dritt skolen som du aldri vil gå på. Hadde du da ønsket at han ikke hadde klart å få den 6ern slik at du hadde kunne fått den fine skoleplassen. Det er akkurat slik Vålerenga og Andresen tenker. De vil selvsagt ikke at Rosenborg skal bli bedre og være det beste laget i Norge hvert eneste år. De har da lyst til å vinne selv også.

Lenke til kommentar

Og angående karakter pratet du hadde i åpningsposten, hvis det var slik at skoleplassen sto mellom deg og kameraten din. Og siden han får 6 og du får 5 så får han den fine skolen, du derimot får den dårlige dritt skolen som du aldri vil gå på. Hadde du da ønsket at han ikke hadde klart å få den 6ern slik at du hadde kunne fått den fine skoleplassen. Det er akkurat slik Vålerenga og Andresen tenker. De vil selvsagt ikke at Rosenborg skal bli bedre og være det beste laget i Norge hvert eneste år. De har da lyst til å vinne selv også.

Ok så du mener at dersom VIF har lyst til å vinne de også..så skal dem ikke selv bli bedre, men RBK er nødt til å bli dårligere?!

Så fasiten er da at vi hadde 1 dårlig og 1 godt lag, men nå har vi altså da 2 dårlige lag, men siden ingen er bedre en de 2, så blir jo de alikavel best...

Er det virkelig sånn folk tenker?!

Det er jo mafiakynisk tenkte måte.

Det er jo som om jeg ønsker å bli "kvitt" gjenglederen vår, slik at jeg blir den nye gjenglederen... for å sette det litt på spissen.

BRA vålerenga!!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som irriterer meg i denne diskusjonen er det faktum at folk sier vi får 100 mill til å handle for. Det er rett og slett bare bullshit. Vi har et stort underskudd i budsjettet som må fjernes (-40M). Dermed er det bare 60M igjen. Mye av disse vil gå inn på konto som ikke er til spillerkjøp. Det er penger som "spares" til senere i tilfelle vi ikke kommer til Europa i år. Jeg vil tippe at vi trolig får rundt 15-20M av de 100M til å handle for. Mulig det er mye mindre og.

Lenke til kommentar

Enig med DJ. Vi har budsjettert med en sinnsvakt underskudd, og pri 1 er å komme i pluss.

Jeg ser argumentet at det blir en stor økonomisk forskjell i den norske ligaen, men det disse folka IKKE forstår, er at både sportslig og økonomisk kan dette være godt for norsk fotball. Jo bedre RBK gjør det i Europa, jo høyere kommer vi på rankingen. Tenk om både RBK og VIF hadde kunne kvalifisert seg for CL, som med RBK og Molde for 10 år siden. Da hadde jeg glatt heiet på VIF i kvalikkrundene, kun fordi det er bra for norsk fotball at vi hevder oss i Europa.

Martin Andresen, ta deg en bolle, helst sammen med den skalla dildoen i FCK.

Lenke til kommentar

Ok så du mener at dersom VIF har lyst til å vinne de også..så skal dem ikke selv bli bedre, men RBK er nødt til å bli dårligere?!

Så fasiten er da at vi hadde 1 dårlig og 1 godt lag, men nå har vi altså da 2 dårlige lag, men siden ingen er bedre en de 2, så blir jo de alikavel best...

Er det virkelig sånn folk tenker?!

Det er jo mafiakynisk tenkte måte.

Det er jo som om jeg ønsker å bli "kvitt" gjenglederen vår, slik at jeg blir den nye gjenglederen... for å sette det litt på spissen.

BRA vålerenga!!!!

Vålerenga har lyst til å være best, alle har et ønske om å bli best. Og Vålerenga har selfølgelig lyst til å bli bedre enn det RBK er i dag, enn at Rosenborg blir dårligere enn hva Vålerenga er i dag. Men når Champions League spill gjør Rosenborg til et bedre lag enn hva Champions League spill gjør Vålerenga til et bedre lag så må da folk skjønne at enkelte ikke ønsker at RBK skal komme til CL. Avstanden lagene imellom vil bli større hvis Rosenborg blir en gjenganger i CL, godt mulig lag som VIF og Brann blir bedre lag enn det de er nå, men de vil få det enda vanskligere med å vinne seriegull. Forskjellen kan bli mindre etter 5 + år, men det avhenger av at RBK, landslaget og klubblagene gjør det så bra at vi får med mer en ett lag til CL. Og selv om RBK skulle klare å gjøre det bra så tviler jeg på om de andre klarer dette hvis RBK rapper spillere fra disse lagene. Og dette er egentlig viktig at dere får med dere, hvis RBK ikke rapper andre topplags spillere i Tippeligaen så har jeg ikke noe imot at RBK kommer til CL, men jeg er redd at spillere som Huseklepp og Fellah blir kjøpt og fristet av RBK. Og dette skadet nivået på Tippeligaen.

Jeg tror at det er dumt hvis RBK kvalifiserer seg for Cl i år, mulig også neste år, men etter det så har nivået gjevnet seg litt ut i toppen og vi har forhåpentligvis fått 2-3 andre stabile topplag som har kvalifisert seg for Europa League, så er det helt greit at RBK skal få komme i CL. Har ikke norsk fotball stablet seg da klarer den det aldri. Selv om jeg selfølgelig ønsker at mitt eget lag heller skal få komme i CL, og det er her hovedpoenget mitt er. Jeg ønsker at mitt eget lag skal få en så lett og fin vei til toppen som mulig. Selfølgelig vil jeg ikke ha en konkurent som er i en egen klasse og som har midler og budsjetter som er mye høyere enn min egen klubb. Jeg ønsker at min klubb skal være den beste i Norge. Og det er den ikke hvis RBK presterer bedre enn VIF. Dagens selfølglighetskommentar, med det er akkurat det denne saken går ut på.

Lenke til kommentar

Martin står og klager på hvordan avstanden i tippeligaen blir større om RBK kommer til CL. Det ironiske er at de selger MOA halveis ut i sesongen når de er med og kjemper i toppen. Jeg har vanskelig for å tro at andre enn RBK noen gang kommer til å bli stabile topplag. De får bare håpe at RBK får enda en dårlig periode slik at de kan vinne seriegull, for noen ambisjoner i europa er det åpenbart ingen andre enn RBK som har.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan vel forklares med at Martin Andresen ikke er den skarpeste kniven i skuffen, og foretrekker å beskue sin egen navle fremfor å løfte blikket. De fleste med konveksjon i kraniet skjønner at RBK-deltakelse i CL stort sett er bra for Norge og bra for Tippeligaen. Med mindre det blir 0-7 i hver kamp da.

• Liker 1
Lenke til kommentar

RBK-suksess i Europa er bra for Norge som fotballand i Europa og fordi vi kan få flere lag til Europa. Men det er på ingen måte bra for Tippeligaen som eliteserie, dersom RBK bruker ressursene sine riktig vil det bare føre til enda mindre spenning og enda større avstand medllom RBK og de andre lagene, og fra et nøytralt ståsted kan jeg på ingen måte se noe positivt ved det. At folk har delte meninger om det skjønner jeg veldig godt. Man kan og burde unne andre suksess, men det er også helt fair at andre lag tenker på den enorme forskjellen mellom lagene som dermed bare blir større og større.

Slik jeg har forstått det så ble for øvrig Vålerenga "tvunget" til å selge Moa på grunn av spillerens eget ønske, og at klubben selv ikke ønsket å selge ham så billig. Det sier seg jo nesten selv når de noen år tidligere kunne fått tre ganger så mye for en mindre utviklet spiller.

Lenke til kommentar

Ikke bare Martin Andresen som er idiot:

http://fotball.adressa.no/mesterligaen/article177995.ece

Nils Skutle har også gode poeng:

- Jeg har sett diskusjonen. Den er ny, den har ikke vært der før. Jeg må akseptere at det er sånn, men når jeg hører Davy Wathne sitte og rølpe på et nachspiel på TV 2 midt på natten, så mener jeg at han har glemt fortiden og historien.

- Ja?

- Da vi var høyt oppe i Europa, var også andre norske lag veldig gode. Brann og Vålerenga var i kvartfinalen i cupvinnercupen. Viking og Tromsø spilte gruppespill i UEFA-cupen. Molde fikk sjansen til å kvalifisere seg til Champions League på grunn av våre prestasjoner, og klarte det. Dessuten har jeg fakta på hva vi førte tilbake til norsk fotball av penger.

- Fortell

- I løpet av en tiårsperiode tilførte vi andre klubber og lag 250 millioner kroner. Da snakker jeg om spillerkjøp, solidaritetspenger, baneanlegg og andre tiltak. Noen vil sikkert si «hvor dum går det an å bli?», men vi hadde en tanke bak det.

http://fotball.adressa.no/mesterligaen/article177978.ece

Endret av MartinF
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nils Skutle har også gode poeng:

- Jeg har sett diskusjonen. Den er ny, den har ikke vært der før. Jeg må akseptere at det er sånn, men når jeg hører Davy Wathne sitte og rølpe på et nachspiel på TV 2 midt på natten, så mener jeg at han har glemt fortiden og historien.

- Ja?

- Da vi var høyt oppe i Europa, var også andre norske lag veldig gode. Brann og Vålerenga var i kvartfinalen i cupvinnercupen. Viking og Tromsø spilte gruppespill i UEFA-cupen. Molde fikk sjansen til å kvalifisere seg til Champions League på grunn av våre prestasjoner, og klarte det. Dessuten har jeg fakta på hva vi førte tilbake til norsk fotball av penger.

- Fortell

- I løpet av en tiårsperiode tilførte vi andre klubber og lag 250 millioner kroner. Da snakker jeg om spillerkjøp, solidaritetspenger, baneanlegg og andre tiltak. Noen vil sikkert si «hvor dum går det an å bli?», men vi hadde en tanke bak det.

http://fotball.adressa.no/mesterligaen/article177978.ece

Very true!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...