Gå til innhold

(Netthandel utenlands) Sanskjoner hvis gaven er verdt over 1000kr?


Anbefalte innlegg

Hei og hopp :)

 

Skal til å bestille tollfrie varer (DVD) fra amazon.com.

Varene er verdt ca. 1300kr så da må jeg betale moms (i utgangspunktet iallefall).

 

Hvis jeg velger at dette er en gave (til samboeren min), vil jeg da bli sanksjonert (bøter) hvis de finner fakturaen i pakken?

 

Bestiller i kveld, så håper på kjappe svar :) All hjelp er god hjelp :)

 

 

Mvh Birger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gave i dette tilfellet er totalt irrelevant, da "gaven" er fra Amazon og til din samboer. Hadde du bodd i England og ekspedert gaven personlig, kunne det gått å importere uten behov for fortolling.

 

Så her må du iht. norsk lov fortolle varen/betale moms. Husk at varen koster over 1000kr, da mister du også muligheten for forenklet tollbehandling på Posten, og gebyret sniker seg opp til nesten 250kr istedetfor 110.

Du har ikke informert om hva slags varer pakken inneholder, men er det klær/tekstiler kommer det toll på rundt 10% i tillegg til moms og fortollingsgebyr.

Lenke til kommentar

De som fortetar fortollingen ser at varen kommer fra butikk/firma og vil fortolle som varekjøp uavhengig av hva som st,år på pakkseddelen. Er dette kjøpt fra amerikansk netthandel vil btuikken få problemer hvis de feilaktig oppgir at dette er en gave (De blir kontrollert av amerikanske myndigheter). Uansett er verdien ca 1300 kroner - langt over det du kan ta inn momsfritt som gave.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...