Gå til innhold

Trenger hjelp til feilsøking på ny maskin

Oxford

Anbefalte innlegg

Jeg har en nybygd maskin med deler fra PS som jeg har store problemer med, den låser seg hele tiden! I løpet av installeringa av windows XP låste den seg 4-5 ganger, og nå som det er installert låser den seg annethvert minutt.... ca.... :(

Har satt sammen følgende oppsett:

H600B Case ATX Tower Black 350W PSU USB 2.0 Silent PSU

MS8352 CD-RW 52X/24X/52X ATAPI Internal Bulk With SW

WD1200JB "Harddisk 120.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5"" 8MB"

GE2562700 256MB DDR PC2700 333MHz Value CL2,5 6ns 2,5-2,8V

MK-79G-N Mainboard Socket-A nForce2 Crush 18G mATX Audio VGA LAN USB2.0

IGLO 2410 Cooling Fan Socket-A 26dB For All AMD (Up To XP2700/MP2100)

AXDA2400DKV3C "CPU Athlon XP 2400 2.0GHz Socket-A 0.13u 266MHz Tray "Thoroughbred"

Kan noen hjelpe meg med forslag til hvordan dette problemet kan løses, og kanskje hva som kan være feil? Temperaturen på CPU ligger på 30-40 grader, så problemet ligger ikke der.... tror jeg...

Føler jeg har prøvd alt, men i fortvilelsen er det sikkert noe jeg har oversett, eller ikke har kunnskap om...

Er det noen som vet om noen hardware diagnose program som kan påvise feilen? Norton og Windows har ikke funnet noe på harddisken... prøvde å kjøre memtest 3.0, men det virket ikke.... er det noen som vet om det takler DDR minne??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke ekspert her, men da ingen andre svarer kan jeg bidra med mitt;

1- Ser du har innebygget VGA kort .... jeg hadde liknende problemer med min maskin. Da var det skjermkortet som hadde tatt kvelden (gammelt matrox). Kjente at det var litt vel varmt.... byttet det og vips ->Alt OK

Tror faktisk det er det som er galt hos deg og.... ikke nødvendigvis tatt kvelden, men feil inst. kanskje? Du merker at du kan være i dos eller bios uten at noe skjer... bruker ikke GK på samme måte da...

2-Forsøk å resette BIOS (gjøres med "jumper" ... se håndboka)

Ser ikke noe galt i oppsettet... tempen er jo veldig fin.

Kan du forklare dette;

med deler fra PS
?
Lenke til kommentar

Har forsøkt å resette bios, har også oppdatert til nyeste bios... Kjører bios på setup default...

deler fra PS -> deler fra PS-Data.

Har ikke noe annet skjermkort å prøve enn det som er på hovedkortet...

Maskinen detekterer CPU'en som XP1800 og kjører fsb på 100 med multiplier på 15 (til tross for at en XP2400 ble bestillt). Kan det være fordi PS har sendt feil prosessor, eller må dette virkelig settes manuelt? Er det kanskje et symptom på at noe er feil en plass?

Lenke til kommentar

Det er LENGE siden FSB på CPU skulle være 100.

Den du har skal ha 133.

Tviler på at det løser prob.-et

Tror nok det er skjermkortet, ja...

dersom det er vifte på sjekk at denne går rundt... sjekk også at alle ledninger sitter i som det skal.

Hvilket OS bruker du?

Lenke til kommentar

En bekjent med samme HK måtte også stille FSB selv. Virker ikke som om det stiller korrekt (I hans tilfelle skulle det være 166)

Sjekk ramen! Er det geil RAM?

Har selv problemer med et par brikker fra de. Eller, heller at de nekter å fungere skikkelig på de settingene de reklamere med :) Vil bare gå på de tregeste settingene. En måte å sjekke ram er å sette timingene på den til det tregeste, evt øke spenningen på RAM brikkene

PS Data anbefalte Doc Memory til å teste med. www.simmtester.com

Om mulig også teste med et annet gfx kort en det integrerte?

Lenke til kommentar

Takk for det siste innlegget.... Nå har jeg fått utelukket RAM'en.... den var helt i orden i følge programmet...

Nå er det bar CPU oh hovedkort igjen....har ikke noe mulighet til å prøve med nytt skjermkort pga manglende tilgang, får ta en prat med PS i morgen å finne ut hva som må gjøres... :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...