Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg føler noe av det samme. Jeg har så dårlig fantasi, så jeg kommer aldri på et kompliment å si noen. Men jeg takker for alle jeg får. Jeg må anstrenge meg for å vise interesse for andre personer. Hvis jeg, for eksempel, ser en person som drar på en stor og tung sekk, kunne jeg spurt "Har du mye skolearbeid du skulle ha gjort?" men jeg resonnerer meg ubevisst til at det stemmer at personen har mange skolebøker i sekken, og da gidder jeg ikke å spørre. Og selv om det ikke er 100% sikkert at jeg kjenner svaret, gir jeg egentlig blanke faen i hvorfor sekken er tung. Det er først etterpå jeg tenker at jeg kunne brukt spørsmålet som en åpning til en samtale. For jeg merker at jeg oppfattes som hyggelig bare ved å prate og virke interessert, selv om det bare er prat.

Jeg har begynt å si "hei, hvordan går det?" når jeg treffer folk. Jeg vet at det sannsynligvis går bra, og at folk vil svare "bra" uansett, men ved å gjøre det til en vane, får jeg et pluss hos andre mennesker. Hvis jeg ikke kommer på noe annet, kan jeg også bruke sarkasme. Men jeg gjør det ikke i en nedlatende tone, og jeg legger til et lite smil som tilsier at jeg barev tuller. Men man må være varsom. Man bruker ikke sarkasme hvis noen har dødd, og man må ikke bruke det for ofte.

Lenke til kommentar

Basisen for å være en snill person er jo at man faktisk bryr seg om andre og hvordan de har det.. Da kommer det automatisk.

Først så må du da spørre deg selv, bryr du deg om andre? Hvilke personer er viktige for deg?

Sarkasme kommer helt anpå holdning og intensjon.. Jeg er også sarkastisk, men bare på en leken måte hvor folk vet at jeg ikke mener det.

Det er fordi vi allerede har et forhold hvor vi stoler på hverandre og har en sosial dynamikk.

Det kommer også anpå hva slags tone og ansiktsutrykk du har, samt hva slags type person du prater med. Noen forstår og kan le av sarkasme med en gang, til og med fra ukjente, mens andre kan være mye mer sensitive.

Uansett, finn ut hvem du liker og hvem som betyr noe for deg, og arbeid med forholdene du har til dem.

Lenke til kommentar

Jeg sluttet å late som jeg bryr meg om ting jeg har null interesse for.

Bare fordi en person snakker om et eller annet som f.eks har skjedd betyr ikke det at jeg MÅ bry meg.

Og da går det rett inn det ene øret, og rett ut det andre.

På denne måten kan jeg faktisk ha noe å komme med når det kommer ting som er interessant.

Og folkene rundt meg merker det.

De snakker bare til meg hvis det er noe interessant.

Og ja, den eneste måten de kan vite om noe er interessant er hvordan de føler det selv. Så det betyr at de kommer med ting som betyr noe for dem, og ting som vil interessere meg. WIN / WIN.

Men jeg tror nesten ikke på gode personer lenger. Og det såkalte gode i mennesker.

Når jeg gjør gode handlinger finner jeg alltid meg selv i å tenke: "Jeg gjorde noe bra, nå får folk gode tanker om meg!"

Og folk som avbildes i avisa etter å ha f.eks reddet et liv. Gjorde de det egentlig for å bli hyllet som en helt?

Det er så egoistisk, og jeg lurer på om det er noe feil med meg, eller mennesker generelt.

Jeg har alltid vært snill og gjort ting for andre så lenge jeg kan huske.

Men hva var egentlig intensjonene? Å få dem til å like meg?

Om det jeg har gjort i livet har noe som helst betydning avhenger av svaret på det der.

Hva utgjør egentlig en genuint god person?

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Lær deg å lese folks reaksjoner og finn ut hvor grensene deres går. Da kan du fortsatt ha en fleipete tone og være deg selv uten å såre andre i prosessen. Skulle du tråkke over grensen til noen andre kommer du med en genuin unnskyldning og sier, som sant er, at du ikke mente å såre personen. Ikke fortsett å være douchebag, det er sånt som tærer på vennskap. Og å interessere seg for folk har nok mye med instilling å gjøre. Ikke tro at du er tøff fordi du ikke interesserer deg i andre, da er du bare drittsekk.

Forøvrig et bra initiativ du har her, er nok mange som kunne hatt godt av en sånn revurdering av seg selv som du har gjort.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Forøvrig et bra initiativ du har her, er nok mange som kunne hatt godt av en sånn revurdering av seg selv som du har gjort.

Enig.

En sånn innsikt kan jo bety at vedkommede har forutsetningene som trengs for å bli en genuint god person.

(Jeg er ikke så glad i ordet snill :p)

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...