Gå til innhold

Ufrivillig medlemsskap - ziinga.com

motsjo

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

jeg registrerte meg for et par uker siden på http://www.ziinga.com/no, en såkalt tiøresauksjonsside (egentlig 8 øre, men uansett). På forsiden står det at registreringen er gratis (med en enorm skrift), så derfor tenkte jeg hvorfor ikke prøve.

I dag oppdaget jeg at det var trekt 529 kr fra kontoen min. Det er tydeligvis prisen på gull+medlemsskapet deres (les: det dyreste).

Jeg har ikke under noen omstendigheter bedt om noe betalt medlemsskap, og av reglene er det klart at det går an å by på auksjoner uten å betale for medlemsskap.

Dette kan umulig være lovlig, og jeg lurer på om noen vet hva jeg burde gjøre eller kan gi meg en adresse der man kan få eksperthjelp i sånne saker.

Endret av motsjo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei alle sammen,

jeg registrerte meg for et par uker siden på http://www.ziinga.com/no, en såkalt tiøresauksjonsside (egentlig 8 øre, men uansett). På forsiden står det at registreringen er gratis (med en enorm skrift), så derfor tenkte jeg hvorfor ikke prøve.

I dag oppdaget jeg at det var trekt 529 kr fra kontoen min. Det er tydeligvis prisen på gull+medlemsskapet deres (les: det dyreste).

Jeg har ikke under noen omstendigheter bedt om noe betalt medlemsskap, og av reglene er det klart at det går an å by på auksjoner uten å betale for medlemsskap.

Dette kan umulig være lovlig, og jeg lurer på om noen vet hva jeg burde gjøre eller kan gi meg en adresse der man kan få eksperthjelp i sånne saker.

hei, om du har kjøpt en tjeneste, må du vel betale.

Desverre blir mange lurt av de tiøres auksjonene.. Det ser ut som produktene selges latterlig billig, men om du regner på hva stakkars folk har betalt for budene sine, er det på grensen til kriminelt.

Det du må gjøre, er vel å kontakte forbrukerrådet. Kan tenkes du bør maile firmaet også, men de virker som noen "luringer", mtp. prismodellen.

Jeg hadde en gang et firma som krevde penger for medlemsskap av meg. De hadde aldri sendt meg noe faktura, men de hadde sendt meg reklamesmser i evigheter..

Det jeg gjorde, var å kreve å få se en signert kontrakt som viste at jeg hadde meldt meg inn i tjenesten. Men da sa de at de skulle slette fakturaen. he he.. Jeg hadde jo aldri meldt meg inn der.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen,

hei, om du har kjøpt en tjeneste, må du vel betale.

Desverre blir mange lurt av de tiøres auksjonene.. Det ser ut som produktene selges latterlig billig, men om du regner på hva stakkars folk har betalt for budene sine, er det på grensen til kriminelt.

Det du må gjøre, er vel å kontakte forbrukerrådet. Kan tenkes du bør maile firmaet også, men de virker som noen "luringer", mtp. prismodellen.

Jeg hadde en gang et firma som krevde penger for medlemsskap av meg. De hadde aldri sendt meg noe faktura, men de hadde sendt meg reklamesmser i evigheter..

Det jeg gjorde, var å kreve å få se en signert kontrakt som viste at jeg hadde meldt meg inn i tjenesten. Men da sa de at de skulle slette fakturaen. he he.. Jeg hadde jo aldri meldt meg inn der.

Ja, jeg vet jo at det koster å by, problemet er jo at det helt tydelig sto at registreringen var gratis.

Da jeg registrerte meg fikk jeg vite at jeg var "trukket ut" til å by gratis på noen auksjoner, nemlig auksjoner på flere bud. Jeg bydde på en pakke med 20 bud, og vant den for kr. 1.04. Jeg sendte en mail til dem med ca. det samme innholdet som jeg skrev her, og dette er hva de sa angående medlemsskapet:

Här har du texten från då du köpte budpaketet:

Ja, jag vill utnyttja gratis 7 dagars Guld-medlemskap. Det är inte bindande och du kan säga upp det när som helst. Den regelbundna kostnaden är 389 kr per månad.

Dette er jo bare tull. For det første har jeg blitt belastet 529 kr, og for det andre ville jeg aldri meldt meg inn her hvis jeg visste at det kostet noe for medlemsskapet i tillegg til hva budene koster.

Kanskje jeg skal be om å få se en skriftlig kontrakt slik som du gjorde?

Lenke til kommentar

Da jeg registrerte meg fikk jeg vite at jeg var "trukket ut" til å by gratis på noen auksjoner, nemlig auksjoner på flere bud. Jeg bydde på en pakke med 20 bud, og vant den for kr. 1.04.

Fantastisk, man kan til og med by på pakker med nye bud...

Kan noen snart stoppe disse svindelforetakene?

Lenke til kommentar

Da jeg registrerte meg fikk jeg vite at jeg var "trukket ut" til å by gratis på noen auksjoner, nemlig auksjoner på flere bud. Jeg bydde på en pakke med 20 bud, og vant den for kr. 1.04.

Ja man kan by på bud. Eller betale den flotte prisen på mellom kr. 3.93 og 6.99 per bud.

Lenke til kommentar

Tror de driver fra utlandet, så det kan være litt problematisk.

Dog., tror jeg at om de henvender seg på norsk, med norske priser, så må de følge norsk forbrukerkjøpslov.

Jeg vet ikke om man kan ha noen slags angrefrist på slike ting også, iom. at man ikke har kjøpt et produkt, men en tjeneste?

Ellers avvik i pris var litt rart ja.. Jeg tror egentlig saken kan være vanskelig å vinne frem på, men jeg ville prøvd... Selv om 500kr ikke er dødsmye, så er dette et firma som virker såpass useriøse at jeg håper de blir bannlyst i Norge. De lurer nok mange folk i fellen, spesielt yngre folk vil jeg tro faller for de "nå gikk iphone for 2kr!" annonsene man ser over alt på nettet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du har da blant annet godtatt dette når du registrerte deg:

"Medlemskap

Som medlem får du ulike fordeler. Disse fordelene inkluderer 10 % flere bud ved kjøp av budpakke, gratis levering og gratisbud hver dag. Det finnes også "By Gratis"-auksjoner, eksklusivt for medlemmer. Med 'By Gratis"-auksjonene kan du by uten at det blir brukt bud fra kontoen din. Du kan kun by på én "By Gratis"-auksjon samtidig, og du kan bare by én gang hvert 120. sekund. Som vinner av Ziingas gratisauksjoner skal du kun betale auksjonsprisen.

Med Gull-medlemskap, som koster 319 kr i måneden, mottar du automatisk to gratisbud hver dag, og ytterligere tre gratisbud for hver kalenderdag du logger inn. Med Gull+medlemskap, som koster 529 kr i måneden, mottar du automatisk fire gratisbud hver dag, og ytterligere fem gratisbud for hver kalenderdag du logger inn.

Medlemskontingent vil bli belastet ditt kredittkort på forhånd.

Du kan alltid avbryte ditt medlemskap ved å sende en mail til href='mailto:[email protected]'>[email protected].

Medlemskontingent kan ikke bli refundert.

Medlemskontingent og fordeler for Pluss- og Gold-medlemskap kan endres uten varsel."

Registreringen er nok gratis, men det å være medlem koster tydeligvis noe?

Mulig det automatisk blir valgt gull+medlemskap også må man endre dette selv? (Jeg bare spekulerer her).

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

for å unge å bli lurt i flere feller sånn som denne, så anbefaler jeg deg å nedlaste denne add-onen http://www.mywot.com/en/download (Fungerer på de fleste netlesere)

Fantastisk applikasjon som lar deg "rate" og kommentere sidere du syntes er trygg, eller bare se hvordan "rating" de forskjellige sidene du er innom har fått.

Viss f.eks du var innom Ziinga.com å hadde WOT instalert, så ville det ha poppet opp et vindu som advarte deg mot dårlig rykte og at siden var kjent for svindel.

Det er bare ett minus med WOT og det er at den er bare på Engelsk..

Men On-Topic: Er lett å gå i sånne feller, håper de snart blir utestengt fra Norge eller noe

EDIT: WOT fungerer desverre ikke så bra for Opera. Å WOT betyr *Web Of Trust*

Endret av Kakemonstere
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei alle sammen,

Jeg ble IGÅR trukket 319 kr fra min konto uten noe forvarsel. Jeg var dum nok til å registrere meg på ziinga for flere måneder siden (ca 3). Jeg var innlogget 1 gang og har ikke vært inne på ziinga siden den tid. Hvorfor i alle dager blir jeg trukker i dag? Det kan umulig være lov. I tillegg prøvde jeg å logge inn på kontoen min i dag for å sjekke men den eksistert ikke lengre. Det er helt utrolig at de idiotene får holde på å lure folk slik.

PS!Min lenke Her tjener det over 77 000,- per iphone! SYKT

Endret av r.giggs
Lenke til kommentar

Jeg kan si dere som har opplevd dette om denne www.ziinga.com siden, at dere er ikke alene om det nei, trenger ikke å nevne min sak, kort å konsist, jeg har også blitt trukket penger for andre gang her nå, uten noe samtykke fra meg på noe sett og vis :hrm: . Det jeg har gjort var å sende de en mail som dette:

Sier opp mitt medlemskap med øyeblikkelig virkning, altså, mitt såkalte medlemskap som dere har opprettet. Det er trukket pålydende 638 nok fra min bankkonto, tilbakefør disse pengene som er trukket fra min konto umiddelbart.

Jeg har nå tatt kontakt med Forbrukerrådet, Forbrukerombudet og Politiet i Norge og Sverige. Har også pratet med Forbrukerombudet i Danmark, og dere er der under oppsyn og utestengt for nye medlemmer der. Avsluttning av dette medlemskapet og overføring av beløpet skal skje umiddelbart!!

Svaret jeg fikk tilbake allerede kl 10:00 dagen etter var dette:

Hello,

Thank you for your email.

The Gold membership option has been deactivated from your account, no more charge. You will get the benefits of this option until: 2010-11-11

However our manager accepted to do an extra service and refund you 319 NOK. You will get your money back in few days.

Hälsningar

Gisel

Kundservice

Jeg kommer tilbake med svar om dette her på forumet når det skjer noe, noe jeg tviler sterkt på om det gjør!! :no:

Endret av MBDesign
Lenke til kommentar

Nå har dette også skjedd meg. Var inne på siden i august. Har nå sendt to mailer, en om at jeg vil ha tilbake pengene, og en om at jeg ikke fikk svar innen 48 timer, noe de lover, og jeg vil at de skal avslutte medlemsskapet mitt, samtidig som jeg får tilbake pengene. Noen som vet om det hjelper å sperre kortet, og skaffe et nytt et?

Lenke til kommentar

Ja leviatha, det hjelper å sperre kortet ditt, og få ett nytt, da er saken ute av verden, for det er ifra det gamle bankkortet ditt de sitter med opplysninger, så dette skal være løsningen, hører jeg ikke noe fra disse etterhvert her nå, så gjør jeg det samme.

Nå har dette også skjedd meg. Var inne på siden i august. Har nå sendt to mailer, en om at jeg vil ha tilbake pengene, og en om at jeg ikke fikk svar innen 48 timer, noe de lover, og jeg vil at de skal avslutte medlemsskapet mitt, samtidig som jeg får tilbake pengene. Noen som vet om det hjelper å sperre kortet, og skaffe et nytt et?

Lenke til kommentar

Dette er svaret jeg hadde fått fra de..

Hi xxx,

I can see in the system that on 21/8/2010 you signed up as a Gold member in connection with your purchase of a bid package. The first 7 days are FREE, then it costs 319 NOK per month, you got 10% more bids when you purchased your bid package and you can receive up to 5 FREE bids per day. You also receive free shipping and access to bid for free auctions.

If you look under "my account" you can see that you have purchased a bidpackage where you received 10% more bids.

Here is the text from when you bought your bidpackage:

Yes, I want to be a Gold member and receive 7 days for free. This is not binding and can always be cancelled. Afterwards, the price is 319 NOK per month.

I have deactivated this service for you so you will not see further charges but can continue to receive the benefits until 11/11/2010.

Best Wishes,

Shweta

Customer Service

Ja, jeg kjøpte en budpakke, jeg tenkte jeg kunne ta meg råd til det, og har aldri før hørt at nettauksjoner svindler folk for penger.. Jeg sjekket også mailen min nå, der er det bekreftelse på at jeg har kjøpt budpakke, ikke det hun skriver i mailen... Jeg håper de ikke trekker meg mer, men man vet jo aldri :( Sendte en ny mail, fordi jeg ikke visste de hadde svart, og ba de slette medlemsskapet mitt, og håper de gjør det. Hvis ikke sperrer jeg som sagt kortet mitt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, jeg har akkurat også blitt svindlet med trekk fra konto....sendte først en rasende mail hvor jeg forlangte pengene refundert. Begynte etterpå å google, og fant forumet her. Syns det var godt skrevet det som sto her, og har nå også brukt samme ordlyden i en ny mail.

I Danmark har jo virksomheten nå blitt nedlagt, etter bl.a DR`s forbrukerprogram på tv..

Se også

http://i.pol.dk/tjek/digitalt/internet/ECE1075722/suspekt-netauktion-styres-af-sky-bagmaend-i-dubai/

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2010/10/05172748.htm

Anser meg selv som hverken spesielt lettlurt eller naiv, men gikk altså likevel i fella...Nå får jeg ikke engang logget inn med brukernavn/passord...

Har akkurat mailet NRK og TV2, og lagt ved endel linker, håper de kan lage en sak på dette..på tide de blir stoppet....

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg registrerte meg for en gratis konto i sommer. Jeg kjøpte noen budpakker, og det viser seg at du får så så mange bud om dagen hvis du før har kjøpt en budpakke. Men det er ikke før nå at jeg har blitt trukket for noe jeg ikke vet hva er, og det var en dobbel belastning på 319,-. Jeg har ikke vært inne på nettstedet på flere måneder så jeg sendte en mail å spurte om hvorfor jeg hadde blitt trukket. Da fikk jeg svar på engelsk om at de beklagde feilen å at de ville gi meg én mnd gratis medlemskap for feilen. 1: Jeg har ikke betalt for medlemskap(Kun budpakker jeg hadde kjøpt) 2: Fikk ikke noe svar på hvorfor jeg hadde blitt belastet av dem.

Men det er vel sånn dumme folk som meg må bøte med, at man bare krysser av "lest å forstått vilkårene"?

Meldte meg også på netthandlen.no sine sider for å gjøre et "kupp". Bydde på en vare som jeg vant for 21 kr. Dagen etter fikk jeg mail på at jeg hadde vunnet varen. Jeg regnet selvfølgelig med at jeg måtte betale for frakt, men når de attpåtil kaster på en ekspedisjonsgebyr på 75 kr, da blir jeg lei. Jeg skjønner også at disse som driver den netthandlen.no må ha lønn for arbeidet. Kvaliteten på varen var ikke akkurat noe å skryte av, så derfor er det litt bittert.

Jeg har ennå ikke blitt ordentlig svindlet eller lurt(skikkelig) på nettet, men man må kanskje begynne å tenke at ting er aldri så bra som det ser ut som. Man får ikke noe gratis nå om dagen ass.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+127836

Hvis de har trukket kontoen din ved en feil får de overføre pengene tilbake, ikke gi deg 1 mdn gratis medlemskap. Hvor gratis er medlemskapet hvis du betaler 319 kr for det?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er lett å få stoppet disse fra å trekke penger fra telefonen. Ring kundeservice og stopp innholdstjenester. Da får de ikke et øre ut fra teleoperatøren din.

Hvis kredittkortet blir trukket,kan du slette kortet og få nytt kort med nytt nummer.

Noe tungvint men husk neste gang at ingen gir noe bort gratis. Kun Nigerianere. :dribble:

http://www.facebook.com/group.php?gid=104269496282066&v=wall#!/group.php?gid=104269496282066

Endret av Indian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...