Gå til innhold

Innspill til anskaffelse av hund


Anbefalte innlegg

Er ute etter litt innspill fra andre med hund med tanke på at jeg og min kone tenker å anskaffe oss en hund.

 

Litt om oss:

 

Jeg har hatt hund før, en blanding med mye border collie og chow chow i seg. Denne hunden var nok hva mange ville kalt veldig krevende med tanke på fysisk aktivitet og en del aggressivitet ovenfor andre hannhunder. Det var mye styr med denne hunden pga "rampete" oppførsel, da spesielt å stikke avgårde etter hunnhunder og å ta andre hannhuder.

 

Vi bor i en enebolig i utkanten av Oslo med veldig stort hageområde og slektninger som nærmeste naboer.

 

For tiden studerer vi begge to, i tillegg til litt deltidsarbeid hvor mesteparten av arbeidet gjøres hjemme.

 

Vi kommer til å fortsette å studere i et og et halvt år til. Etter dette er det mer eller mindre ca en vanlig 8 timers dag som venter, men med mange og lange ferier. Når den nå er hvalp til den er rundt 15-17 måneder gammel vil den maks være 2-3 timer hjemme ålene hver gang, og det er vil kun være en eller kanskje to dager i uken. Når hunden runder rundt 2,5-3,5 år tenker vi også at vi kommer til å få barn.

 

Vi tenker å anskaffe oss en border collie eller en golden retriever, evt blanding av de to.

 

Siden det nå er rundt 7 år siden jeg hadde hund selv, og situasjonen er litt annerledes så sitter jeg igjen med noen spørsmål jeg føler jeg må få løst før jeg tør å ta skrittet ut å anskaffe hund i denne omgang. Mest fordi at jeg ikke ønsker å anskaffe hund, for å så omplassere denne. Skaffer vi oss hund må vi være innstilt på å ha den i 10-15 år.

 

Det første jeg lurer på er hvor greit folk syntes det er med lufting i Oslo? (har ikke hatt hund her i Oslo før) Selv syntes jeg det virker kanskje litt vanskelig å få til her i byen, selv om vi bor godt i utkanten på fylkesgrensen til akershus. Det er gjerne ikke bare to minutter så er en tjukkeste skogen her i byen, og jeg vil helst starte tur fra døra, og ikke belage meg på å kjøre til skogs.

 

Når hunden er rundt 15-17 måneder, vil det kunne gå å ha den hjemme i 8 timer i strekk uten tilsyn? Jeg vet at dette var mulig med vår hund før, men samtidig var dette veldig sjeldent, vanligvis var det rundt 6-7 timer. Og i hundens "ungdomstid" fikk den mye tilsyn fra slekt som bodde nært.

 

(Vi har slekt som bor like ved, men vil ikke belage oss på at disse skal drive å avlaste oss med hunden, selv om det nok er fullt mulig at noen av dem mer enn gjerne ønsker å gjøre akkurat det.)

 

Hvor problematisk kan en 3 år gammel hund være rundt en nyfødt?

 

Hvor greit er det med hundegård for en hund som er hjemme alene i mange timer?

 

Vil rundt 1,5-2 timer trim/aktivitet hver dag (mer i helgene/andre anledninger) være nok for en slik hund?

 

Hva er vanlig pris for en border collie/golden blanding/renrase? Hvor mye er det med veterinærutgifter de første årene i dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke si hvordan det er i Oslo, men jeg kan gi litt innspill i dette.

 

Jeg ville IKKE hatt en border collie dersom den skal være hjemme alene lenge. Disse hundene er katagorisert som "Høy aktiv", og har tindens til å rebel i hus/leilighet (ikke alle selvfølgelig, men det skjer). Har dere hage som den han benytte, og ha et hundedør sånn at den kan fritt gå inn og ut, DA ville jeg vudert et høyaktivitets hund.

 

Golden derimot er en god hund, og er ganske fornøyd med å bare drive dank hjemme. Selvom disse har høy energi, så går de ikke "gal" av lav tempo dager.

 

Ikke gå etter en rase bare fordi du "liker" den hunden. Tenk deg GODT om og se på ditt livsstil og hvor mye tid dere realistisk kan gi den. Så begyn å se på raser som passer inn i deres livstil. Dette er mye lettere enn å må få hunden til å tilpasse deres....det vil garantert feile.

Jeg har hørt utallige historier der folk må kvitte seg med hunden fordi den passet ikke livstilen/tempoet til eierene.

 

Animal Planet har et genial "Dog Breed Selector", som hjelper deg å finne et hund som passer deg.

 

 

Ang 3år gml hund og valp. Om hunden er godt sosialisert, og har god temperment bør det gå bra. Valper utgir et lukt som gir beskjed til voksne at den er valp. Jeg har kunn sett en voksen hund angrepe en valp 2 ganger i mitt liv, og begge gangene viser det seg at de hundene var svært ustablie. Så om en voksen angreper et valp...det er IKKE et godt tegn.

 

Hundegård er bra det, spørs hvor stort osv. Som nevnt så synes jeg at å la hunden fritt gå inn og ut være et bedre løysning.

 

1,5-2 timer trim/aktivitet hver dag for en border colli er ikke bra nok i min meining. De jeg treffer med border collier er ute mye lenger enn så. Jeg ville tatt en titt på den Breed Selectoren jeg.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Kan ikke si hvordan det er i Oslo, men jeg kan gi litt innspill i dette.

 

Jeg ville IKKE hatt en border collie dersom den skal være hjemme alene lenge. Disse hundene er katagorisert som "Høy aktiv", og har tindens til å rebel i hus/leilighet (ikke alle selvfølgelig, men det skjer). Har dere hage som den han benytte, og ha et hundedør sånn at den kan fritt gå inn og ut, DA ville jeg vudert et høyaktivitets hund.

 

Golden derimot er en god hund, og er ganske fornøyd med å bare drive dank hjemme. Selvom disse har høy energi, så går de ikke "gal" av lav tempo dager.

 

Ikke gå etter en rase bare fordi du "liker" den hunden. Tenk deg GODT om og se på ditt livsstil og hvor mye tid dere realistisk kan gi den. Så begyn å se på raser som passer inn i deres livstil. Dette er mye lettere enn å må få hunden til å tilpasse deres....det vil garantert feile.

Jeg har hørt utallige historier der folk må kvitte seg med hunden fordi den passet ikke livstilen/tempoet til eierene.

 

Animal Planet har et genial "Dog Breed Selector", som hjelper deg å finne et hund som passer deg.

 

 

Ang 3år gml hund og valp. Om hunden er godt sosialisert, og har god temperment bør det gå bra. Valper utgir et lukt som gir beskjed til voksne at den er valp. Jeg har kunn sett en voksen hund angrepe en valp 2 ganger i mitt liv, og begge gangene viser det seg at de hundene var svært ustablie. Så om en voksen angreper et valp...det er IKKE et godt tegn.

 

Hundegård er bra det, spørs hvor stort osv. Som nevnt så synes jeg at å la hunden fritt gå inn og ut være et bedre løysning.

 

1,5-2 timer trim/aktivitet hver dag for en border colli er ikke bra nok i min meining. De jeg treffer med border collier er ute mye lenger enn så. Jeg ville tatt en titt på den Breed Selectoren jeg.

 

Fikk 96% på bordern på breed selectoren, selv om jeg mente den var litt i overkant lat i forhold til aktivitet og diverse...

 

Mest aktuelt for øyeblikket er en blanding av border og golden. 1,5-2 timer trim/aktivitet på en arbeidsdag tror jeg ikke er mulig mtp arbeid hjemmenfra på kveldstid samt en vanlig arbeidsdag, men det vil selvfølgelig være anledninger med mindre jobb hjemme, og kortere arbeidsdager.

 

Jeg vil forresten påstå at jeg sjeldent har møtt noen med border collie den gang jeg har hadde hund, som gjennomsnittlig var ute på lufting i mer enn ca 2 timer daglig med sin hund i løpet av året. De aller fleste jeg kjenner med hund går lengre turer noen dager i uken når det passer, gjerne i helgen og evt noe i uken og vanligvis rundt en 40-50 min om morgenen, en like lang om kvelden, samt en 20-30 min når en kommer hjem.

 

Vi har også begge to arbeid som gir oss gjerne mer fri enn andre, dvs når vi begynner 100% i jobben vi nå har om et og et halvt år.

 

Å ha enn ute/inne løsning er helt uaktuelt med tanke på forsikring og sikkerhet i boligen da med tanke på innbrudd og lignende. Vi har god plass til en stor hundegård dog.

Lenke til kommentar

Aktivitetsbehovet til en BC går ikke på antall timer tur per dag, men tid med mentale utfordringer. Det er ikke noen sledehund.

 

Jeg er helt klar over at hunden også skal ha mentale utfordringer. Dette kan vi mye lettere gi i nærhet til hjem i hage, hjemme osv, vi har blant annet lurt på å sette opp agility utstyr i en av delene av hagen (hagen er ca 10-15 ganger så stor som det en ville kalt en vanlig hage siden vi bor på en tidligere gårdseiendom). Mitt poeng var at ren trim i form av lufting blir rundt 1,5-2 timer hver dag, som hos de fleste med hund.

 

Men når en er inne på dette med mentale utfordringer, har du noe råd til hvilke aktiviteter en kan legge opp til av mental trening for en hund, rent utenfor ren lydighetstrening? Har tidligere brukt søk, og til dels noe bane med litt kompliserte hinder som hunden må finne løsning ut av.

Lenke til kommentar

1,5-2 timer med tur hver dag holder i massevis, hvis dere fortsatt har tid til hjernetrim oppå der igjen.

 

Men om det er realistisk, og den mentale treningen ikke sklir helt ut, det gjenstår å se. Litt skeptisk til BC om man ikke har noen hundesport-planer.

 

Jeg har ikke noen tips til hva dere kan drive med, men lydighet og agility er flott for en BC. Spor/søk også.

Lenke til kommentar

1,5-2 timer med tur hver dag holder i massevis, hvis dere fortsatt har tid til hjernetrim oppå der igjen.

 

Men om det er realistisk, og den mentale treningen ikke sklir helt ut, det gjenstår å se. Litt skeptisk til BC om man ikke har noen hundesport-planer.

 

Jeg har ikke noen tips til hva dere kan drive med, men lydighet og agility er flott for en BC. Spor/søk også.

 

Vi drev ikke med hundesport med vår BC/Chow blanding, ei heller var noen av de andre jeg kjente med BC noe aktiv med noe aktivitet for hunden, er dette noe som er nytt nå for tiden eller var vi folk som bodde på "landet" bare ikke opptatt av dette?

 

Forresten noen som har noe erfaring med BC/golden blanding?

Lenke til kommentar

1,5-2 timer med tur hver dag holder i massevis, hvis dere fortsatt har tid til hjernetrim oppå der igjen.

 

Men om det er realistisk, og den mentale treningen ikke sklir helt ut, det gjenstår å se. Litt skeptisk til BC om man ikke har noen hundesport-planer.

 

Jeg har ikke noen tips til hva dere kan drive med, men lydighet og agility er flott for en BC. Spor/søk også.

 

Vi drev ikke med hundesport med vår BC/Chow blanding, ei heller var noen av de andre jeg kjente med BC noe aktiv med noe aktivitet for hunden, er dette noe som er nytt nå for tiden eller var vi folk som bodde på "landet" bare ikke opptatt av dette?

 

Forresten noen som har noe erfaring med BC/golden blanding?

 

Ulempen med blandinger er at du aldri vet hva du får. Ellers anbefaler jeg deg forumet på canis.no og hundesonen.no.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ble en blanding av border og golden: Hatt han i litt over en måned nå og alt er bare fryd og gammen. Alt av papirer viste at det var en fin hund og de som vi kjøpte han av hadde drevet avl på foreldrene for å skape blandingen før også.

 

Har vært hos dyrlegen til sjekk og er ikke noe galt med han, fikk også papirer på det fra oppretter som også sjekket han hos dyrlege før salg.

Lenke til kommentar

Ble en blanding av border og golden: Hatt han i litt over en måned nå og alt er bare fryd og gammen. Alt av papirer viste at det var en fin hund og de som vi kjøpte han av hadde drevet avl på foreldrene for å skape blandingen før også.

 

Har vært hos dyrlegen til sjekk og er ikke noe galt med han, fikk også papirer på det fra oppretter som også sjekket han hos dyrlege før salg.

 

Får håpe at dere har fått en frisk og sunn hund, men jeg er veldig kritisk til avlen som disse menneskene driver med.

 

Man avler ikke bevisst på blandinger, det er allerede et overfylt marked hvor det er vanskelig å finne gode hjem til alle.

 

Jeg tviler også på at de nærmeste slektningene er helsetestet, "det er jo ikke så nøye når alle blandingshunder er friske".

 

På en måte er man med på å opprettholde markedet for avlen til disse menneskene, og det er ganske synd.

Lenke til kommentar

Foreldrene var begge testet for HD, og av alt vi fikk av informasjon og papirer var dette vel så seriøst som oppdrett på rasehunder, samt at vi fikk samme garanti. De hadde forøvrig drevet ren avl på samme hundene tidligere da som rene border og golden med henholdsvis en forskjellig forelder på hver. Hadde også vært tidligere kull på samme foreldrene før uten problem.

 

Min erfaring er faktisk det at de som kjøper rasehunder ofte får mer problemer med disse enn andre. Mye av dette er på grunn av at enkelte raser er det et enormt marked for og en avler rent uten tanke på sykdommer og problemer. Mange skal ha "sånn hund" og kjøper det og ender opp med hunder med problemer.

 

Forøvrig er jeg enig at en burde ikke ta store summene for blandingshunder, og det burde også være et tak for pris på rasehunder slik at en ikke gir kyniske oppdrettere og avlere et marked å operere i.

Lenke til kommentar

Disse menneskene driver med kritikkverdig avl, selv om de ikke er verst i klassen ettersom de HD-røntger foreldrene som et minimum.

 

Og det finnes ingen dokumentasjon på at det er mer sykdom på renraset. Skal man ha en frisk og forutsigbar hund, kjøper man renraset fra seriøse oppdrettere.

 

Ingenting registreres på blandinger, ingen helseresultater og du vet ingenting om hvor mange kull tispa har hatt. Du kan heller ikke søke opp andre nære slektninger.

 

De som avler renraset og driver rovdrift, og bare registrerer f.eks. annet hvert kull, vil fort bli fjernet fra raseklubbens oppdretterliste.

 

Det er fint om man kan ta til seg blandinger fra omplasseringssentre, men aldri kjøp blanding fra de som avler bevisst.

Endret av Lekr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...