Gå til innhold

Vil studere i Spania for å bli spansk lærer... er det en håp ?

Mohamed Ali

Anbefalte innlegg

akkurat nå ser jeg ingen mening med skolen min.. det er min 3 året på vgs..

jeg har 6 i spansk, 4 i medier og kominikasjon.. men ikke bestått i andre fag

jeg tror jeg vil få ut mye mer av disse 2 årene enn å skulke som andre to årene, jeg er ikke interesert i skole,jeg liker å lære språk og møte nye kulturer

og har stor innterese å bli spansk lærer og studere 1 eller 2 år i spania.. det er min drøm !

jeg har sett plakater av sånne tilbuder av lånekassen og lignende ting, men jeg vet ingenting om hvordan dette er, og jeg vet at jeg kan gjør det utrolig bra der nede.. men problemet er at jeg har ikke bestått i fag som norsk, historie, og matte

er det en håp eller en drøm ?? :roll: :roll:

Endret av Do It Now
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil ha studiepoeng for det må du nok ha vitnemål, ja.

Kjenner ei som jobbet som journalist, men flyttet til spania, tok et intensivkurs over 3 mnd og var sertifisert lærer i Spania, null problem sa hun så lenge man kan språket.

[/hva er det du mener med studiepoeng,

kan du forklare litt mer om vitnemål og studiepoeng og sånt.. som jeg nemnte øverst jeg har ikke bestått i hverken matte eller norsk

Lenke til kommentar

For å få vitnemål, ikke bare kompetansebevis som du har nå, må du ha bestått alle obligatoriske fag for det du har studert (media og komm?) :)

Hvis du ikke vil gå et år om igjen, kan du ta de fagene du mangler som privatist, som du kan melde deg opp på via privatistweb.no Da må du lese på disse fagene selv, utenfor skolen, og ta en eksamen i hvert fag, på høsten eller mot sommeren :)

Dette vil da kvalifisere deg for univ og høgskole.

Det jeg mente med studiepoeng, var om du vil ta studiene i Spania som en del av en høyere utdannelse, for å kunne gjøre det må du ha vitnemål, som forklart ovenfor.

Lenke til kommentar

For å få vitnemål, ikke bare kompetansebevis som du har nå, må du ha bestått alle obligatoriske fag for det du har studert (media og komm?) :)

Hvis du ikke vil gå et år om igjen, kan du ta de fagene du mangler som privatist, som du kan melde deg opp på via privatistweb.no Da må du lese på disse fagene selv, utenfor skolen, og ta en eksamen i hvert fag, på høsten eller mot sommeren :)

Det jeg mente med studiepoeng, var om du vil ta studiene i Spania som en del av en høyere utdannelse, for å kunne gjøre det må du ha vitnemål, som forklart ovenfor.

og hvilket fag er obligatoriske og evnt hvilket karakter må jeg ha for å komme til høgskole

uti fra det jeg kjønte, så er det sånn at jeg ført være bestått i de obligatoriske fagene, også starte på høgskole f.eks i Oslo, men jeg kan også studere i Spania..

men kan jeg ikke ta først studiepoeng, liksom studere i Spania først også komme å ta de fagene som privatist

Lenke til kommentar

og hvilket fag er obligatoriske og evnt hvilket karakter må jeg ha for å komme til høgskole

uti fra det jeg kjønte, så er det sånn at jeg ført være bestått i de obligatoriske fagene, også starte på høgskole f.eks i Oslo, men jeg kan også studere i Spania..

men kan jeg ikke ta først studiepoeng, liksom studere i Spania først også komme å ta de fagene som privatist

Du kan ikke komme inn på et studie på et universitet, en høyskole eller liknende uten å ha fått studiekompetanse, derfor kan du ikke studere først og så ta fagene som privatist. Det finnes sikkert muligheter for å gå på språkkurs i Spania og lære spansk, men det vil jo være noe som du må ta privat og da får du ingen støtte fra Lånekassen.

Lenke til kommentar

Du kan ikke komme inn på et studie på et universitet, en høyskole eller liknende uten å ha fått studiekompetanse, derfor kan du ikke studere først og så ta fagene som privatist. Det finnes sikkert muligheter for å gå på språkkurs i Spania og lære spansk, men det vil jo være noe som du må ta privat og da får du ingen støtte fra Lånekassen.

jeg har gått på studiespesialisering i 2 år og dette er min 3 år, får jeg da studiekompetanse , og det bettyr at jeg kan søke om å bli spansk lærer på en høyskole og da skal isteden å studere her så vil jeg studere i spania.. etterpå kan jeg ta et år pedagogikk eller noe sånt,, for å lærer å undervise.. men jeg har ikke bestått i norsk, matte og historie og filosofi, må jeg bestå i alle fag jeg har hatt i disse 3 åra for å få studiekompetanse :w00t:

Lenke til kommentar

jeg har gått på studiespesialisering i 2 år og dette er min 3 år, får jeg da studiekompetanse , og det bettyr at jeg kan søke om å bli spansk lærer på en høyskole og da skal isteden å studere her så vil jeg studere i spania.. etterpå kan jeg ta et år pedagogikk eller noe sånt,, for å lærer å undervise.. men jeg har ikke bestått i norsk, matte og historie og filosofi, må jeg bestå i alle fag jeg har hatt i disse 3 åra for å få studiekompetanse :w00t:

Generelt så skal du bestå i alle fagene du har hatt for å få studiekompetanse. Norsk, matte og historie er du nødt til å bestå i, som er fellesfag. Alle fellesfagene må du bestå. Jeg vet ikke om filosofi var et fellesfag for deg, for hvis det ikke var det, så kan du ta et annet fag i stedet. Jeg foreslår at du snakker med rådgiver på skolen din som kan gi deg mer konkrete råd om hva du skal gjøre og hvordan du kan gå frem. Han eller hun vil kjenne til fagkombinasjonene dine og utgangspunktet ditt og vil kunne gi deg et mer utfyllende svar.

Ellers høres det ut som en veldig god idé å studere spansk i Spania for siden å ta pedagogikk i Norge. Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

akkurat nå ser jeg ingen mening med skolen min.. det er min 3 året på vgs..

jeg har 6 i spansk, 4 i medier og kominikasjon.. men ikke bestått i andre fag

jeg tror jeg vil få ut mye mer av disse 2 årene enn å skulke som andre to årene, jeg er ikke interesert i skole,jeg liker å lære språk og møte nye kulturer

og har stor innterese å bli spansk lærer og studere 1 eller 2 år i spania.. det er min drøm !

jeg har sett plakater av sånne tilbuder av lånekassen og lignende ting, men jeg vet ingenting om hvordan dette er, og jeg vet at jeg kan gjør det utrolig bra der nede.. men problemet er at jeg har ikke bestått i fag som norsk, historie, og matte

er det en håp eller en drøm ?? :roll: :roll:

Du må som sagt ha studiekompetanse for å kunne studere ved høgskole og universitet - selv i Spania. Du er nødt til å ta opp fag, dersom det er ønsket ditt. Kravene for å komme inn på lærerutdanningen på høgskolen og lektorutdannelsen på universitetet, er minst karakteren tre i matte og norsk. Etter det kommer jo poenggrensene.

Du kan selvfølgelig studere spansk i utlandet og søke om å få innpasset og godkjent emnene dine til lærerutdanningen i Norge, men det er ikke gitt at høyskolen eller universitet vil godkjenne dette. Dessuten er det vel krav om å ha både matte, historie, religion m.m. på lærerutdanningen ved høgskolen (correct me if I'm wrong) - mens på universitetet er du nødt til å ha to fag - et fag hvor du tar 80 studiepoeng (f.eks. spansk) og et fag hvor du tar 60 studiepoeng (f.eks. engelsk). Det kan vel variere fra universitet til universitet, og man kan vel gå pedagogikk eller PPU og kunne undervise i et bestemt fag, dersom universitet godkjenner det, uten å ha tittelen som f.eks. lektor.

Ville ha rådført meg med rådgiver på skolen. Det første du bør tenke på å gjøre er uansett å ta opp de fagene du har strøket i, ellers kommer du ingen vei.

Lenke til kommentar

Ved å ta en bachelor i spansk + et år med pedagogikk i Norge kan du være spansklærer. :) Jeg har spansklærer i bakhodet mitt, så kan hende jeg ender opp med det samme. Skal også studere i utlandet.

Men, jeg vil si at det beste er å bestå alle fag. Det er ikke en positiv ting å søke jobb og ikke ha bestått videregående; spesielt når du faktisk vil bli lærer!

Endret av Awah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...