Zodihax Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Hei, jeg har en Volkswagen Polo 2003-modell med det stereoanlegget som fulgte med. Jeg skulle gjerne fått til å koble min iPhone 4 til dette - kanskje med en type dock som kobles i sigarettenneren. Problemet er at standard-stereoanlegget ikke har inngang for minijack, men det går fortsatt an å velge "AUX" som modus (de to andre er radio og cd) - så jeg regner med at dette skulle gå an å få til på en eller annen måte. Jeg ser enkelt og greit etter en bra dock med strømforsyning, samt en måte å få stereoanlegget til å ta imot en minijack fra iPhonen (alt dette helst uten at det blir for dyrt). Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Enkleste er å kjøpe seg en fm-sende som henter lyden ut digitalt fra ipoden. Den sender da "trådløst" til bilstereoen din, og lader ipoden samtidig. Alternativ to som er å finne aux-inngangen (ofte tilleggsutstyr ved kjøp av bil) fører uansett kun til at lyden hentes ut analogt fra ipod'en, med langt lavere lydkvalitet. Belkin og Philips har uansett slike fmsendere som jeg beskriver, de ligger på mellom 500,- og 1000,- Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 22. august 2010 Forfatter Del Skrevet 22. august 2010 Jeg hadde en fm-sender - dog mye billigere - som fungerte særdeles dårlig med forferdelig dårlig lyd. Etter den opplevelsen har jeg ikke mye tillit til FM-sendere. Jeg tenkte meg en tur til forhandleren for å se hvilke løsninger de har, og hvilken blodpris de krever for det. Tar gjerne imot flere tips, mulig jeg ser innom en litt dyrere fm-sender også. (men minijack-utgangen til iphone er vel like digital uansett om den går direkte til stereoanlegget eller om den går til en fm-sender - eller mener du at bilen er såpas gammel at stereoanlegget dermed bare tar analogt?) Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 (endret) Som sagt, de jeg nevner henter lyden ut via selve ipod-kontakten under ipoden, ikke jackutgangen. Minijack-utgangen på en ipod er beregnet på hodetelefoner, ikke et stereoanlegg . Mens å ta ut lyden via ipod-kontakten sender lyden digitalt, og forsterkingen skjer andre steder med bedre lydkvalitet. Og man får ladet ipoden samtidig. Dette er hvorfor digitale docker gir bedre lyd enn å bare kjøre jack-kabel ut fra hodetelefonutgangen. http://www.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id=505045 <-- feks. EDIT: Evt stikke til forhandleren og høre ja, tipper det koster 5000,- eller oppover. Så kan være verdt å prøve en skikkelig fm-sender først . Endret 22. august 2010 av Alastor Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 22. august 2010 Forfatter Del Skrevet 22. august 2010 (endret) Problemet mitt på forrige fm-sender var at det var nesten umulig å finne den på stereoanlegget, og når jeg først hadde funnet det var det sykt lav og dårlig lyd. Og hvis jeg ikke finner en fm-sender jeg liker, har jeg også sett at det finnes en TomTom-dock til iPhone som både lader og gir utgang til stereoanlegg - blir lyden fortsatt analog og ikke digital? Og tror du det hadde vært billigere å bare kjøpe en ny radio med aux-inngang og bare montere den? Endret 22. august 2010 av Zodiiac Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 (endret) Kan du ikke bare lese det jeg skriver og har linket til, og se at dette faktisk funker BRA? Den har tilogmed en funksjon som med 1 trykk finner en frekvens uten forstyrrelser, stort display som viser nevnte frekvens og god sender så du finner dne lett med radioen din? Og om du må bytte frekvens så bytter bilstereoen automatisk etter om den har RDS. Er som om du skulle si at alle bilstereoer er dårlige basert på en billig skvip-spiller du hadde back in the days . EDIT: Kjøp heller en bilstereo med digital ipod-inngang, feks Pioneer DEH4200, den får du til ca 1500,- tenker jeg. Da hentes lyden ut digitalt og du får knallyd fra ipoden. Kan tilogmed styre sangen du skal høre fra bilsteroen Endret 22. august 2010 av Alastor Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 22. august 2010 Forfatter Del Skrevet 22. august 2010 (endret) Beklager, er bare det at erfaringen min fra forrige fm-sender var så utrolig dårlig at jeg ikke klarte å se for meg at en FM-sender kunne være noe bra. Radioen min har ikke RDS, men jeg skal absolutt sjekke det ut. Tusen takk for tips. EDIT: I og med at jeg er grønn på alt dette - tror du jeg hadde klart å skifte bilstereo selv, eller måtte jeg gått på verksted for å få utført dette? Endret 22. august 2010 av Zodiiac Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 (endret) Enkleste er å kjøpe seg en fm-sende som henter lyden ut digitalt fra ipoden. Den sender da "trådløst" til bilstereoen din, og lader ipoden samtidig. Alternativ to som er å finne aux-inngangen (ofte tilleggsutstyr ved kjøp av bil) fører uansett kun til at lyden hentes ut analogt fra ipod'en, med langt lavere lydkvalitet. Dette er ikke korrekt. Lyden hentes ut analogt fra iPod'en uansett, men med en dock-tilkobling bruker man den vanlige linje-utgangen, og dermed unngår man hodetelefon-forsterkeren i iPoden, og bare dette alene gir langt bedre lydkvalitet ja. Når du så anbefaler FM-sender som noe med enda bedre lydkvalitet enn dock-tilkoblingen er du helt på jordet. En FM-sender kan ikke hente ut noe signal digitalt fra iPod/iPhone, da disse ikke sender ut noe digitalt signal til den! Når en FM-sender oppgis som digital, er det fordi sendefrekvensen står på et digitalt display... Og uansett; mener du på alvor at det skal sitte en D/A-konverter i alle "digitale" FM-sendere som er bedre enn den innebygde i iPod'en? Det har såvidt begynt å komme et par eksterne D/A-konvertere til iPods, og de koster litt mer enn 500,- for å si det slik... Kan du ikke bare lese det jeg skriver og har linket til, og se at dette faktisk funker BRA? Nei, han og alle andre som leser denne tråden kan heller GLEMME hva du skriver her, det er med minimal rot i virkeligheten. FM-sendere er simple nødløsninger med grunnleggende elendig lydkvalitet, og lydkvaliteten begrenses ytterligere av radioens kvalitet, som f.eks. at FM-båndets frekvensområde er begrenset til 30-15000Hz. Man får et noe bedre resultat med FM-modulatorer som skal kobles fysisk inn på bilradioen antennekabel. Det gjør det hele best mulig med FM-teknikken, men det slår overhodet ikke en dock-tilkobling over AUX-inngangen. Det TS må gjøre, er å opplyse om hvilken CD-radio han har i bilen nå. Navn/nummer, evt. bilde. Da er det lett å finne evt. nødvendig kabel for AUX-inngangen, og med en dock med audio-utgang er han i mål; Endret 24. august 2010 av transmedia.no Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 24. august 2010 Forfatter Del Skrevet 24. august 2010 Tusen takk for svar! Det var en slik løsning jeg hadde sett for meg på forhånd - uten noen kompetanse. Min cd-spiller er en Blaupunkt Alicante CD32: Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Da trenger du bare en slik til 125,-: og da den viste dock'en for iPhone 4 på bildet i posten over. Plug'n'Play hele veien. Dock'en kan f.eks. festes på en konsoll spesielt for Polo'en din. 1 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Godt å se at jeg fortsatt kan lære noe om ting, takk for oppklaring transmedia . Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 24. august 2010 Forfatter Del Skrevet 24. august 2010 Da trenger du bare en slik til 125,-: og da den viste dock'en for iPhone 4 på bildet i posten over. Plug'n'Play hele veien. Dock'en kan f.eks. festes på en konsoll spesielt for Polo'en din. Tusen takk for svar! Hvordan fester jeg den ledningen til radioen? Er det bak i radioen? Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Ja. Den blå kontakten passer bare ett sted, én vei. Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 26. august 2010 Forfatter Del Skrevet 26. august 2010 Tusen hjertelig, du har vært til stor hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå