uberkvaal Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Hei. Min datamaskin har pådratt seg et større problem; den starter ikke. Enkelt og greit. Jeg skrur på strømforsyningen og dens av/på-knappen lyser bekreftende rødt, hvilket jeg vil annta i det minste betyr at strømforsyningen mottar strøm. Når jeg derimot skrur på "hele" maskinen, skjer det ingen ting. Har så godt jeg kan skjekket at alle ledninger sitter inn der de skal, hvilket de tilsynelatende gjør. De fleste delene i maskinen er halvannet år gammelt, med unntak av kabinett inkl vifter, harddisk (200gb yay) og strømforsyning, som straks fyller 5 år. Er det mulig at problemet ligger i strømforsyningen selv om dens av/på-knapp lyser når jeg kobler den til strømmen? Rett før jeg oppdaget at datamaskinen hadde tatt natta, skjedde det noe litt merkelig; strømmen i leiligheten var gått, selv om verken varmeovn, komfyr, eller andre elektriske apparater av betydning var skrudd på. Med andre ord; strømmen i leiligheten gikk "uten grunn", og deretter nektet maskinen å skru seg på. Kan dette ha en sammenheng? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Stod pcen på når strømmen gikk? I såfall kan det være en sikkring på psu som tok kvelden, enkleste er nok å prøve med en annen psu. Lenke til kommentar
uberkvaal Skrevet 22. august 2010 Forfatter Del Skrevet 22. august 2010 Rimelig sikker på at den var skrudd av da strømmen gikk. Mulig at strømforsyningen var på. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Nja, mulig at det har vært en overbelastning eller "spike" på en strømkrets som har sørget for at sikkringen gikk, har du ikke overspenningsvern koblet på PC'en så er det mulig at denne har fått en støyt og da kan psu ha fått problemer.Verdt å teste med en annen psu i alle fall. Lenke til kommentar
uberkvaal Skrevet 25. august 2010 Forfatter Del Skrevet 25. august 2010 Legger også merke til at lysdioden på hovedkortet ikke lyser selv om strømforsyningen gjør det, så da er det vel naturlig å tro at hovedkortet ikke mottar strøm, ergo ødelagt strømforsyning? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Ja. Lys i PSU er vel ikke helt vanlig, men jeg antar det er en glimlampe i selve bryteren. Altså direkte tilkoblet 220V. At PSU tar kvelden på en slik måte at sikringen går er ikke helt uvanlig. Da er det en komponent (kondensator eller diode) på 220V-siden som har knela. Lenke til kommentar
uberkvaal Skrevet 30. august 2010 Forfatter Del Skrevet 30. august 2010 Fikk lånt en PSU av en venn, og det var som dere anntok, en død PSU. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå