Lami Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 God ettermiddag! Var i USA i Mars, der kjøpte jeg meg et Pentax K-x speilreflekskamera. De første dagene merket jeg noe rart som var på alle bildene jeg tok og førte til at jeg leverte det inn igjen til Walmart. Fikk igjen kameraet og har ikke hatt noen problem før nå. Ser på bildene her fra Spania i sommer, og da har jeg merket noe rart på alle bildene jeg har tatt. Jeg har noen bilder som viser problemet. Her, her og her. Hvis dere ser til venstre, litt nede der ser dere et buet merke, som enden av en "P" nesten.. Er dette et nytt problem? Er det linsen eller noe inne i "huset"? Har prøvd funksjonen "Dust Removal" i menyen for å fjerne rusk, støv o.l men det funket ikke. Finnes også "Lense Removal" eller hva den nå het, burde jeg prøve den? Da blir jeg nødt til å åpne linsen da.. Har også skjekket mellom linsen og huset for støv selv, men fant ingen støv, rusk, og tørket med mikrofiberklut samtidig så.. Så.. er det linsen eller hva? Noen idèer om hva jeg skal gjøre? Kjøpt i USA hos Walmart så vet ikke hvordan det blir med å levere den inn og slikt.. Hjelp? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Det er en såkalt camera-snake,et kryp som er veldig utbredt i USA. Neida,bare tuller Du har støv på sensoren,støv fremkommer veldig tydelig når du bruker liten blender "stort tall"og en relativ lys bakgrunn. Du har to muligheter,enten levere det inn til rens til en seriøs fotoforretning eller foreta en dyp-rens selv. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 (endret) Du kan starte med en rocket blower - en liten blåsebelg for å blåse sensoren ren for støv. Sett kameraet i rense sensor-modus og blås bort støvet. Det hjelper som regel. Eller du kan gå på apoteket - de heter ofte "øreskyller" eller lignende: ..Og så slipper du forhåpentligvis å rense sensoren. NB! Gjør dette i det mest støvfrie rommet i huset (som typisk pleier å være badet). Du vil ikke ha mer støv inn mens du blottlegger sensoren. Dette er i alle fall støv på sensoren, og ingen defekt med kameraet som sådan. Endret 22. august 2010 av Trondster Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 God ettermiddag! Var i USA i Mars, der kjøpte jeg meg et Pentax K-x speilreflekskamera. De første dagene merket jeg noe rart som var på alle bildene jeg tok og førte til at jeg leverte det inn igjen til Walmart. Fikk igjen kameraet og har ikke hatt noen problem før nå. Ser på bildene her fra Spania i sommer, og da har jeg merket noe rart på alle bildene jeg har tatt. Jeg har noen bilder som viser problemet. Her, her og her. Hvis dere ser til venstre, litt nede der ser dere et buet merke, som enden av en "P" nesten.. Er dette et nytt problem? Er det linsen eller noe inne i "huset"? Har prøvd funksjonen "Dust Removal" i menyen for å fjerne rusk, støv o.l men det funket ikke. Finnes også "Lense Removal" eller hva den nå het, burde jeg prøve den? Da blir jeg nødt til å åpne linsen da.. Har også skjekket mellom linsen og huset for støv selv, men fant ingen støv, rusk, og tørket med mikrofiberklut samtidig så.. Så.. er det linsen eller hva? Noen idèer om hva jeg skal gjøre? Kjøpt i USA hos Walmart så vet ikke hvordan det blir med å levere den inn og slikt.. Hjelp? Som andre har nevnt er det nok støv. Helt normalt og skjer desverre med alle kameraer der en kan ta av objektivet. Hvis du er helt blank på dette med å rense støv så finn gjerne noen som kan gjøre det for deg. Pentax har forresten et greit rensesett, men krever at du ikke har ti tommeltotter. http://fovi.no/productview/19419054/ Ja, dyrt. Men å levere inn på butikk kan godt koste mer. Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Rensesett er lurt, men prøv som sagt en "øreskyller" først. Koster en drøy femtilapp på apoteket - og har hittil klart alt av sensosrtøv jeg har pådratt meg i tre år Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå