Jockstrap Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Hei, jeg begynner på Bjørknes om 1 uke. Fagene jeg har meldt meg opp i er: -Historie -Engelsk -Markedsføring og Ledelse 1 + 2 -Psykologi -Matematikk 1p + 2 p Totalt blir dette 63 100,- kr. Spørsmålet er om jeg bør ta Matematikk R1 + R2 i samme slengen? Det koster 17 000,- men jeg får det for 3900,- siden Bjørknes har et pristak på 67 000,- Er "R" matematikken mest ingeniør-rettet eller er den også relevant for de som skal studere økonomi? Forkunnskapene mine i matte er så å si null, så er usikker på om jeg takler denne matematikken. Vil den være veldig vanskelig uten å kunne matematikken fra 1 P og 2 P? eller kan det gå greit å ta både "P" og "R" matte samtidig å løpet av et år? setter stor pris på svar! Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Det ville jeg ikke prøvd på, når du har så lite mttekunnskaper fra før. Konsentrer deg om p matten, så kan du ta r matten neste år. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 R-matten har veldig mange emner som skal forberede deg på ingeniør- og realfagsstudier. Du må nesten vurdere det opp mot hva du ønsker å studere videre. Matematikken på økonomistudier er veldig basic, og du trenger egentlig ikke matematikk utover P-matte for å henge med. På ingeniørstudier må du ha full fordypning i matematikk, samt ett år fysikk. Lenke til kommentar
Jockstrap Skrevet 22. august 2010 Forfatter Del Skrevet 22. august 2010 (endret) Takk for svar Tror du har rett. Men vil "P" matte være nok til å takle høyskolestudier i økonomi? Tenker da spesifikt på et studie som heter Innovasjonsledelse og Entreprenørskap. Endret 22. august 2010 av Jockstrap Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Jeg vil så absolutt ikke anbefale det. Om du vil ha R1+R2 bør du ta teoretisk matte først i stedet for praktisk. Den praktiske matematikken er tross alt for de som enten ikke liker matematikk eller som ikke trenger noe mer avansert. Lenke til kommentar
Jockstrap Skrevet 22. august 2010 Forfatter Del Skrevet 22. august 2010 Jade: jeg skrev forrige inlegg før jeg så ditt svar. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Ja. Det bør gå fint. Økonomi er ikke et veldig tungt studium mtp realfag, noe som gjør at det ikke stilles krav til fordypning innen matematikk på vgs.nivå. Lenke til kommentar
Jockstrap Skrevet 22. august 2010 Forfatter Del Skrevet 22. august 2010 Mange takk for svar Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 P matte er ikke tilstrekkelig for økonomi studier da trengs det S1 og gjerne S2 matte, P matte gir grunnlag for S matte, mens T matte gir grunnlag for R matte. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Det stilles ingen krav utover generell studiekompetanse (f.eks. 2P-matte) for å studere økonomi (unntatt siv.øk. som krever R1 evt. S1+S2) . Jeg har selv jobbet en del med matematikken på BI, da jeg kjenner en del som går der, og alle temaene man ikke får i praktisk matte (som diff.regning., funksjonsanalyse mm.) blir tatt fra begynnelsen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 (endret) Det stilles ingen krav utover generell studiekompetanse (f.eks. 2P-matte) for å studere økonomi (unntatt siv.øk. som krever R1 evt. S1+S2) . Jeg har selv jobbet en del med matematikken på BI, da jeg kjenner en del som går der, og alle temaene man ikke får i praktisk matte (som diff.regning., funksjonsanalyse mm.) blir tatt fra begynnelsen. Jeg tenkte langsiktig for å studere siviløkonom så trengs den matten som jeg nevnte, S1 og S2 matte for det er en matte som inneholder mye økonomi, statistikk og sannsynlighet osv. Endret 22. august 2010 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 P matte er ikke tilstrekkelig for økonomi studier da trengs det S1 og gjerne S2 matte, P matte gir grunnlag for S matte, mens T matte gir grunnlag for R matte. Jeg skal hoppe rett i fra p-matte til-r matte, burde jeg ha hatt t-matte først? for det har jeg ikke. Må da gå bra uten? P matte er ikke tilstrekkelig for økonomi studier da trengs det S1 og gjerne S2 matte, P matte gir grunnlag for S matte, mens T matte gir grunnlag for R matte. Jeg skal hoppe rett i fra p-matte til-r matte, burde jeg ha hatt t-matte først? for det har jeg ikke. Må da gå bra uten? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Hvis du skal ta R1 matte så burde du ha T1 matte slik at du får en fin overgang, men det kan fungere å ha P1 og P2 for å så hoppe på R1 matte. Jeg vil virkelig anbefale T matte før R matte. Men det er ikke umulig å klare R matte selv om man ikke har hatt T matte men da må du jobbe mye med R matten siden den vil ikke gli fint fremover det vil være en slags "streve" matte hele tiden hvor du må ligge til mye ekstrainnsats på fritiden. Du kan sjekke denne siden hvis du har Sinus matte: http://sinus.cappelendamm.no/ Her inne så ser du de forskjellige matte bøkene med full fasit og ekstra oppgaver som du da må bruke hvis du tar R1 samtidig at du må risikere å se litt på T matten mens du jobber med R matten for å lære begreper. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Takk, jeg er innstilt på at det er vanskelig å at jeg må jobbe beinhardt. Har ikke lyst å bruke 2 år på matten før jeg kan videre på utdanning, så prøver på dette. Kunne en privatlærer vært noe til oss som mangler t-matte? Lenke til kommentar
PrincepBaker Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 (endret) Takk, jeg er innstilt på at det er vanskelig å at jeg må jobbe beinhardt. Har ikke lyst å bruke 2 år på matten før jeg kan videre på utdanning, så prøver på dette. Kunne en privatlærer vært noe til oss som mangler t-matte? Du kan gjøre T-grunnboken uten lærer. Det står nemlig full og oversiktlig fasit/føring på bokens sitt gratis nettsted. Da ville du egentlig vært klar for r-matte, mener jeg. Men er jo absolutt best med et kurs, da..og i oppgaveboken finnes de vanskelige oppgavene hvor du sikkert trenger hjelp av og til. Endret 22. august 2010 av PrincepBaker Lenke til kommentar
makingFaces Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 P matte er ikke tilstrekkelig for økonomi studier da trengs det S1 og gjerne S2 matte, P matte gir grunnlag for S matte, mens T matte gir grunnlag for R matte. Jeg skal hoppe rett i fra p-matte til-r matte, burde jeg ha hatt t-matte først? for det har jeg ikke. Må da gå bra uten? Det må slett ikke gå bra. Vi som går vanlig løp får ikke LOV til å ta R uten å ha T. Dessuten er overgangen fra T til R mer enn hard nok, bare den. Det er alvorlig talt ordentlig vanskelig, og jeg fløt gjennom ungdomsskolen med kun toppkarakterer i matte. Var bare såvidt jeg klarte 4 i R2, og jeg hadde ikke klart det var det ikke for at jeg hadde fysikk 1+2 også, hvilket var til stor hjelp siden fysikk egentlig bare er anvendt matte. Uansett så trenger du ikke R-matte for dine studier, de eneste som trenger det er de som skal studere til siving senere. Tror ikke engang det er alle ingeniørstudiene som krever R2, bare R1. Gå heller for S du, men selv da må du nok være innstilt på å jobbe mye. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Matten på vgs. er absolutt ikke krevende, hvis du bare gidder å jobbe litt. Jeg tok selv matten og fysikken på ett år etter vgs. i tillegg til jobb. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 P matte er ikke tilstrekkelig for økonomi studier da trengs det S1 og gjerne S2 matte, P matte gir grunnlag for S matte, mens T matte gir grunnlag for R matte. Jeg skal hoppe rett i fra p-matte til-r matte, burde jeg ha hatt t-matte først? for det har jeg ikke. Må da gå bra uten? Det må slett ikke gå bra. Vi som går vanlig løp får ikke LOV til å ta R uten å ha T. Dessuten er overgangen fra T til R mer enn hard nok, bare den. Det er alvorlig talt ordentlig vanskelig, og jeg fløt gjennom ungdomsskolen med kun toppkarakterer i matte. Var bare såvidt jeg klarte 4 i R2, og jeg hadde ikke klart det var det ikke for at jeg hadde fysikk 1+2 også, hvilket var til stor hjelp siden fysikk egentlig bare er anvendt matte. Uansett så trenger du ikke R-matte for dine studier, de eneste som trenger det er de som skal studere til siving senere. Tror ikke engang det er alle ingeniørstudiene som krever R2, bare R1. Gå heller for S du, men selv da må du nok være innstilt på å jobbe mye. Vel, det er da mange som greier det uten t-matte, og da er det ikke umulig. Man trenger R-matte til mer og mer, ikke bare ingeniør. Jeg skal studere enten biologi eller geologi, og da må jeg ha r1 matte. Lenke til kommentar
makingFaces Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Er ikke de listet opp under ingeniørfagene/tekniske fag da? Siktet forøvrig mest til at nesten ingen behøver R2 (skrev R-matte, tenkte full fordypning i R-matte, ser det ble litt uklart). Trådstarter skal uansett studere økonomi, og da er vel S-matte bedre; har forstått det slik at den er mer samfunnsrettet. Og Ps, jeg sa aldri at noe var umulig. Sa bare at det ikke nødvendigvis går bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå