Gå til innhold

Fastobjektiv til nikon


Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på og kjøpe en ny linse, etter at jeg no har brukt 50mm f1,8 60mm f2,8 og 105 f2,8 en stund så har jeg blitt veldig glad i disse linsene, ikke minst på grunn av lyset eller den store blenderåpningen som de har.

 

Men så inne så har jeg et problem og det er at 50mm blir litt "smal" så jeg trenger noen linser mellom 20 og 35mm, jeg skal begynne med en så hvilken vil dere anbefale? blederen skal helst være bedre enn f2,8 og det skal ikke være zoom på den!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AF-S 35mm f/1.8 kan anbefales. Liten, lett og billig. Den er litt soft vidåpen, men absolutt ikke noe en ikke kan bruke. Dette objektivet var det første objektivet jeg kjøpte og jeg kommer aldri til å kvitte meg med det, med mindre jeg går over til fullformat (den passer ikke på FF).

Lenke til kommentar

AF-S 35mm f/1.8 kan anbefales. Liten, lett og billig. Den er litt soft vidåpen, men absolutt ikke noe en ikke kan bruke. Dette objektivet var det første objektivet jeg kjøpte og jeg kommer aldri til å kvitte meg med det, med mindre jeg går over til fullformat (den passer ikke på FF).

 

 

Jeg har prøvd denne på FX og vigneteringen var slett ikke så ille. Faktisk kledelig i rette settingen.

Lenke til kommentar

Så da blir Nikon AF-S DX Nikkor 35 mm f/1.8G et godt alternativ? likte den godt pga prisen, så er denne like god som nikon 50mm f/1.8 og 60 mm f/2.8 macro? i billedkvalitet altså?

 

Jeg mener hvertfall det. Mtp. pris og ytelse, så er min personlige mening at dette er en av objektivene til Nikon der en får mest bang for bucks. Andre kan selvfølgelig være uenige, men jeg er hvertfall meget fornøyd med min :)

 

Test av de tre objektivene du nevner:

Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

Nikkor AF 50mm f/1.8 D

Nikkor AF-S 60mm f/2.8 G

Lenke til kommentar

Jeg brukte AF-S 35/1.8 på DX en god stund, før jeg gikk over til fullformat(FX) og måtte selge den. Da kjøpte jeg en AF 50/1.8, som på FX blir akkurat samme bildeutsnittet. De to er så lik i skarphet, farger, ghost/flare, fokushastighet at det er skremmende. Det eneste som er dårligere med 35mm er en tydelig tønneforvrengning på 2-3%. Det synes når du har en rett linje i bildet ditt. 50mm'en har omtrent 0%

(Har senere skaffet med et lett DX kamera til turbruk, så nå angrer jeg litt på salget;)

Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke AF 35mm f/2 D nevnt? Den er da vitterlig bedre enn sin lillebror AD-S 35mm f/1.8 (DX) på flere områder.

 

- Fokusskala(!)

- Raskere autofokus, dog litt lyd

- Mindre distorsjon

- Mindre CA

- Noe mindre harsk bokeh

 

Til sist er objektivet også fullt brukbart på FX og analoge hus. Brennvidden på FX er et perfekt allround objektiv.

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar

Jeg har selv 24mm 2.8D - 28mm 2.8D - 35mm 1.8 AF-S - 50mm 1.8D og 105mm 2.8D

Kan varmt anbefale 24mm og 35mm av disse.

Jeg bruker vel mest 24, 50 og 105mm da det dekker mitt behov.

Eneste jeg kommer til å supplere med i fremtiden er en 180mm 2.8D

 

Edit: Hold deg unna 28mm 2.8 AF-D. Da ville jeg heller valgt en manuell utgave.....

Endret av Petteram
Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke AF 35mm f/2 D nevnt? Den er da vitterlig bedre enn sin lillebror AD-S 35mm f/1.8 (DX) på flere områder.

 

- Fokusskala(!)

- Raskere autofokus, dog litt lyd

- Mindre distorsjon

- Mindre CA

- Noe mindre harsk bokeh

 

Til sist er objektivet også fullt brukbart på FX og analoge hus. Brennvidden på FX er et perfekt allround objektiv.

Eg nemde det. Har det sjølv og er meget nøgd.

Lenke til kommentar
Hold deg unna 28mm 2.8 AF-D. Da ville jeg heller valgt en manuell utgave.....

Hvorfor? Er det noe du ikke liker med den?

 

Var fornøyd når jeg fikk det, men så svakhetene når jeg sammenlignet med de andre Nikkorene. Skarp i senter, jada, men får aldri hjørnene optimal. 24mm skal visstnok være lik denne ifølge tester, men den oppfører seg helt anderledes både på D70, D80 og D300.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...