Gå til innhold

Ekstern harddisk er tilsynelatende i ferd med å dø

Anbefalte innlegg

Ja, dessverre ser det slik ut. I går så jeg på en film som er lagret på min eksterne Maxtor-harddisk, og plutselig begynte det å hakke i filmen og så stoppet alt opp. Windows 7 hang seg til og med helt opp, så jeg trodde det kunne være virus eller liknende. Etter hvert kom jeg på tanken om at det kanskje kunne være harddisken, så jeg koplet den ut og vips, så fungerte alt som normalt igjen. Prøvde å kople den til igjen, men jeg fikk ikke tilgang. Etter å ha lest litt rundt på nettet så jeg noen som skrev at man kunne putte den i fryseren for da var det en mulighet for at den kunne fungere en stakket stund igjen. Jeg satte den i kjøleskapet over natta og koplet den til igjen i dag, og da fungerte den i, tja, 5-10 minutter eller noe sånt. Den synger nok på sitt siste vers.

Noen tips om hva jeg kan gjøre for å redde data som ligger på den? Er en del viktige ting lagret der som det hadde vært meget ergerlig om gikk tapt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dataene veldig viktige så sender du den inn til IBAS, det kan koste dyrt men er den eneste sikkre løsningen.

Andre ting du kan prøve er jo å skru ut disken og koble den internt på pcen, kan være rett og slett en feil med selve boksen den sitter i.

Du kan også ta fryser trikset igjen, men dette kan ofte ta livet av disken, sørg i såfall for å få ut viktige data med en gang den er koblet til.

Lenke til kommentar

Har hørt om IBAS, ja, men vet ikke om jeg har råd til å punge ut flere tusen kroner akkurat nå. Skru den internt på pc-en? Er det SATA-kontakter inni boksen (det er snakk om en USB-disk her)?

Det er sannsynligvis enten et PATA eller et SATA opplegg innvendig.

Har du modellnavn så kan man jo sjekke på nett.

Lenke til kommentar

Det finnes også alternative / billigere selskaper man kan bruke til harddisk recovery.

Jeg opplevde en harddisk krasj for en tid siden, og da gjorde jeg litt research og fant ut at Ahlberg data gjorde akkurat det samme til en bedre pris. :) Sendte disken til de, og fikk tilbake alle mine bilder! :)

Dette hendte vel for ett års tid siden, men regner med at de holder på fortsatt.

Endret av Runar
Fjernet reklame.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...