Gå til innhold

Telezoom til Nikon D90


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Gikk for ikke så lenge siden til anskaffelse av et Nikon D90 sammen med en Tamron SP AF17-50mm F/2.8 og er veldig godt fornøyd med dette. Men merker meg at det er vanskelig å få tatt foto av folk uten at de legger merke til fotografen, noe som alt for ofte ødelegger det som i utgangspunktet var et veldig fint øyeblikk som man ønsker å fange. Har fått muligheten til å leke meg litt med et telezoom ved en sammenkomst, og fikk umiddelbart tatt en hel rekke foto som jeg aldri har kunne fanget med mitt eget.

 

Spørsmålet blir da, hvilket objektiv skal man gå for? Som nybegynner føles det som en enorm jungel av objektiver med Nikkor, Sigma, Tamron og Tokina. Og jo mer jeg søker, jo flere spørsmål sitter man igjen med.

 

17-50mm er dekt opp, og det har ingenting å si at det eventuelt blir et lite hull opp til telezoom.

 

Når det gjelder prisklasse så er budsjettet stramt, men kan nok få strekt meg til 5000.

 

I den billigste enden av skalaen så ser jeg at Netshop har superweekend med salg på Sigma 70-300 4.0-5.6 DG som er oppgitt til å ha OS, men ble veldig i tvil på om det er OS utgaven. http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=142581

 

Deretter har jo Tamron et objektiv i samme prisklasse, men som jeg ikke har klart å finne sammenligninger på.

 

Er disse noe å hele tatt vurdere?

 

Så her må jeg nesten spørre eksperter om råd. Alle innspill, råd og forslag mottas med stor takk.

Endret av ShadowMaster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å droppe zoom, og prøve en AF 85mm f/1.8D? Du bør kunne få den pent brukt for rundt 2000,- på foto.no uten å vente lenge.

 

Det er et flott objektiv til mye, ikke minst til portretter. En fordel vil være at kamera/objektivkombinasjonen ikke virker så voldsom som hvis du setter på en telezoom, så blir ikke motivet så altfor opptatt av det. Som bonus får du på plass et objektiv som er enda raskere enn det du allerde har.

Lenke til kommentar

Du gjør trolig deg selv en tjeneste om du går for Nikon sin VR 70-300.

Kanskje en brukt en?

 

Et godt valg!

 

Hva med å droppe zoom, og prøve en AF 85mm f/1.8D? Du bør kunne få den pent brukt for rundt 2000,- på foto.no uten å vente lenge.

 

Det er et flott objektiv til mye, ikke minst til portretter. En fordel vil være at kamera/objektivkombinasjonen ikke virker så voldsom som hvis du setter på en telezoom, så blir ikke motivet så altfor opptatt av det. Som bonus får du på plass et objektiv som er enda raskere enn det du allerde har.

 

Også et godt valg.

Lenke til kommentar

Du gjør trolig deg selv en tjeneste om du går for Nikon sin VR 70-300.

Kanskje en brukt en?

 

Nikons 70-300mm (som arela foreslår) har fått generelt bra testresultat, og da spesielt på pris/ytelse. Ellers er jo 300mm ganske langt for foto av mennesker, og Nikon har en 55-200VR. Ikke samme kvalitet som 70-300, men mye billigere. De har også en helt ny 55-300VR som ikke er testet (eller i butkkene) ennå.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger.

 

85mm er et objektiv som står på ønskelisten til senere, men akkurat nå er telezoom mest aktuelt pga. de muligheter dette gir samt et sterkt ønske fra sambo om å kunne komme nærmere innpå ting i naturen.

 

55-300mm til Nikon så absolutt meget interessant ut. Tror jeg skal være tålmodig til denne har blitt testet opp mot 70-300 til Nikon.

 

Antar at Nikon sine telezoom er overlegen konkurrentene siden disse ikke bli nevnt

Lenke til kommentar

Når det gjelder 70-300 så ja. Ellers vil jo slikt variere.

Et poeng er det dog at selv om du betaler mer for en ny Nikon (eller Canon), så får du generelt mer igjen ved salg også.

Kjøper du en som er nesten ferdig "avskrevet", kan du kanskje selge for omtrent det du kjøpte den for.

Lenke til kommentar

Jeg ville nok også prøvd en 50-150 om hovedformålet er portretter. Fint objektiv med gode muligheter for å få bakgrunnen ut av fokus, og det har så vidt jeg husker fin boke. Det er også et veldig fint brennviddeområde på DX. Den er ikke FX-kompatibel, som kan være noe å huske på hvis du skal ha fullformat; i så fall er vel 70-200 bedre.

 

Dersom mer rekkevidde er ønskelig, er Nikkor 70-300 kjempefin. Bruker den mye, men kan aldri huske å ha brukt den på 300 for portretter :)

Lenke til kommentar

Takker igjen for innspill.

 

Etter en del lesing og testing av objektiv endte jeg opp med Nikon 70-300 som på min D90 i praksis er en 70-450.

 

"snik portrett" er som sagt kun ett moment. Og om dette var det eneste objektivet skulle brukes til ville jeg nok aldri ha gått for 70-300.

 

Foreløpig må jeg si meg meget godt fornøyd med objektivet, og sambo er helt i ekstase :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...