Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Når lærer man om elektrisitet?

Anbefalte innlegg

Nå begynner det å bli alvorlig mange år siden jeg var innom den norske skolen, og har derfor glemt tilsynelatende uviktige ting. Så nå lurer jeg på når elevene utsettes for lærdom om elektrisitet. Tenker da på begreper som spenning og strøm, Ohms lov, formelen for effekt, o.l.

Saken er at jeg har høyere studier innen dette, men jobber med folk som ikke har samme bakgrunn. For meg er dette temmelig banalt, men jeg lurer litt på hva jeg kan forvente av andre. Det er rimelig frustrerende å diskutere relativt avanserte ting med personer som ikke vet forskjellen på strøm og effekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar så langt. "Ordentlig" er vel nokså relativt, og det er snakk om voksne mennesker så hva som ble undervist for en tid tilbake er nok relevant.

Det gjør for så vidt det som undervises i dag og; jeg tror dette er ting som er enkelt å forstå selv om man går i 9. klasse. Det man må forstå er ikke veldig kompliserte ting. F.eks:

- Kapasiteten til et batteri oppgis i Ah (Ampère-timer) og kan fortelle hvor lenge batteriet varer

- Hvis et elektrisk apparat har en gitt spenning er det direkte sammenheng mellom effekt og strømforbruk

- Betydningen av vanlige symboler: I, U (evt. V), R, s, h, P og enheter som m, M, µ, n.

Å slippe å forklare slike ting hadde gjort jobben min mye lettere. Greit og å kunne slå i bordet med at det fleste bør vite dette, og at det ikke er noe avanserte greier man lærer først under Master-studier.

Lenke til kommentar

Jeg fikk en innføring i det allerede på barneskolen og møtte det senere igjen på ungdomsskolen, men det var først på videregående (VG1 elektro) at det virkelig ble drillet inn. Da jeg senere gikk allmenn påbygg var det de færreste som visste hva f.eks. en seriekobling er, og de fleste av disse kan det sannsynligvis fortsatt ikke. At det er pensum betyr ikke at de fleste kan det.

Eg hugsar at me snakka litt om ohm òg, men klarte aldri å forstå det, det gjer eg framleis ikkje (merk at eg ikkje har hatt realfag i vidaregåande).

Ohm er måleenheten for motstand. Alle materialer har en viss motstand, men desto lavere motstand jo bedre ledeevne har materialet. En kobberledning har en relativt lav motstand, mens luft har en relativt høy motstand. Sistnevnte er grunnen til at strøm gjennom luft enda ikke har tatt helt av. Fordi noen komponenter i elektroniske kretser tåler så og så mye, så kan vi sette inn komponenter som gir høyere motstand i kretsen for å tilpasse strøm og spenning.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

I min tid lærte vi ikke en pøkk om slikt, og jeg startet elektrolinja grunnkurs i 1994 uten å vite hva en resistor eller kondensator var for noe, eller i og for seg ohms lov også.

Fordi jeg hadde ikke lyst å fortsette med realfag som alle de andre gjorde.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...