Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kobling av bredbåndskontakt

Anbefalte innlegg

Jeg har fått ruter fra nextgentel men venter fortsatt på montør. siden jeg har ledning som går rett inn i isdnboks uten plugg, mener ngt jeg må vente på montør for å opprette en bredbåndskontakt. Så jeg lurte bare på om noen vet hvordan jeg kan opprette denne på egenhand?

Kabelen fra telenettet har en blå, svart, grønn og rød ledning hvordan mikser jeg disse for å opprette bredbåndskontakten, noen som har koblingsskjema eller.no?

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabelen fra telenettet har en blå, svart, grønn og rød ledning hvordan mikser jeg disse for å opprette bredbåndskontakten, noen som har koblingsskjema eller.no?

Takker på forhånd.

Det går to ledninger inn til ISDN-boksen, disse kan du klupe en RJ-45 plugg på slik at du kan få de inn på splitteren.

Lenke til kommentar
får ikke splitter av ngt når du har isdnboks uten plugg.. Montør skal opprette egen kontakt før isdnboks. Jeg trenger egentlig bare koblingsskjema for bredbåndskontakten som ngt kaller den.

Da er det jo bare og koble seg innpå disse to ledningene.

Lenke til kommentar

Jeg jobber som telemontør i Bravida, kanskje jeg kan hjelpe deg :wink:

NB!

Hold tunga rett i munnen når du leser dette :yes:

Før du begynner:

Ungå å kortslutte ISDN linjen (blå og rød) da det kan føre til at ISDN utstyret på sentralen henger seg (du blir uten telefon)

Har du fått utstyret ditt fra Nextgentel (ADSL modem, splitter o.l.) tilsendt i posten ??

Hvis du har det og ADSL linjen går på samme trådpar som ISDN linjen (delt aksess) Vanligvis par 1 (blå og rød)

Da skal det koples slik:

Ta ut par 1 (blå og rød) som står koplet til "linje" på ISDN boksen (Du har det vi kaller en ISDN dobbeltlinjeboks, eldre type)

Trådparet (blå og rød) er sansynligvis festet med skrutilkopling til denne.

Terminer så par 1 (blå og rød) på en RJ-45 plugg (sett blå og rød på de to miderste pinnene på RJ-45 pluggen, pinne 4 og 5 )

Det kreves et spesielt verktøy til dette, vi kaller det krymptang, modulartang eller RJ- tang.

Når dette er gjort setter du RJ - 45 pluggen inn der det står "linje/line" på ADSL splitteren du har fått fra Nexgentel. Ut i fra ADSL splitteren der det står "Phone" eller er bilde av et telefonrør, kopler du en ledning til "linje" på ISDN boksen (RJ - 45 plugg -> skrutilkopling på ISDN boks)

Ut i fra splitteren der det står "DSL", "modem" eller er bilde av en datamaskin, kopler du til ADSL modemet ditt med en av de medfølgende kablene. Det står vanligvis "line" eller "DSL" bak på ADSL modemet der denne ledningen skal inn.

Noen ISP'er eller montører velger å sette opp det de kaller en "bredbåndskontakt"

Det er i dette tilfellet en telefonkontakt som står koplet til ADSL splitteren der det står "DSL" eller "modem"

De gjør dette for at det skal bli lettere for kunden å kople opp utstyret.

Hvis dette ble for innviklet for deg, foreslår jeg at du får en montør til å gjøre det for deg (slik som Nextgentel har anbefalt

deg)

Hilsen Zuul

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...