Gå til innhold

Ang lån med årsinntekt på ca 500k?

borninsin

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg og smaboeren har en samlet inntekt på ca litt over 500.000kr pr år og lurte på å ta opp ett lån på hus. Har satt opp utgifter for vår del pr mnd(litt i overkant):

Tv: 400kr

Internett: 500kr

Mobil: 1200kr

Mat: 5000kr

Bil lån: 1500kr

Bensin: 500kr

Penger å bruke på oss selv: 7000kr(3500kr på hver)

Vann og renovasjon: 900kr

Div(som tannlege, rep av bil osv): 3000kr

Strøm: 1000kr

Sum: 21.000, noe som tilsier at vi har mulighet til å betale ned 9000kr pr måned på ett lån i mnd og etter å ha sjekket ut lånekalkulatoren på postbanken så kom jeg frem til at ved ett lån på 1.600.000kr over 30år så må vi ut med ca 7000kr månedene. Noen som vet hvordan mulighetene for lån på 1,5-1,6 mill for oss?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann. Jeg og smaboeren har en samlet inntekt på ca litt over 500.000kr pr år og lurte på å ta opp ett lån på hus. Har satt opp utgifter for vår del pr mnd(litt i overkant):

Tv: 400kr

Internett: 500kr

Mobil: 1200kr

Mat: 5000kr

Bil lån: 1500kr

Bensin: 500kr

Penger å bruke på oss selv: 7000kr(3500kr på hver)

Vann og renovasjon: 900kr

Div(som tannlege, rep av bil osv): 3000kr

Strøm: 1000kr

Sum: 21.000, noe som tilsier at vi har mulighet til å betale ned 9000kr pr måned på ett lån i mnd og etter å ha sjekket ut lånekalkulatoren på postbanken så kom jeg frem til at ved ett lån på 1.600.000kr over 30år så må vi ut med ca 7000kr månedene. Noen som vet hvordan mulighetene for lån på 1,5-1,6 mill for oss?

Vanskelig å si... man må jo ha litt i egenandel også da. Er vel 2.4 eller 2.5% som utgjør denne såkalte dokumentavgiften... den får du tvilsomt dekt av banken.

Er endel faktorer som spiller inn da.....

Egenandel

BSU konto

etc...

Det beste er vel bare å bestille en time til en kundebehandler og prate med vedkommende. Bankene har også en tendens til å ta litt ekstra i på utgiftspostene for å være helt sikker.... når de plotter dette inn i "komputer'n" får de vel ut en resultat.... om det blir rødt lys eller grønt avhenger vel fra person til person... Betalingsanmerkninger, fast jobb/vikariat, hvor trygg jobben er +++++

Og en siste ting.... noe jeg har erfart personlig er jo at har man et godt forhold til banken, går det meste i boks ;)

Endret av CCCCyanide!
Lenke til kommentar

Du må huske på eventuelle renteøkninger, hva renten kommer opp i 8%?

Har dere noe egenkapital? Feks noe forskudd på arv ol?

Har dere vist aprevilje? Feks i Fond, BSU?

Og er det noen muligheter for økning i inntekt med tiden?

Og alderen deres?

Dette er faktorer som bankene vil lure på. Kan også være en fordel om dere har god kontakt med en bank, feks foreldrene deres bank. Det kan også telle positivt.

Lenke til kommentar

Okey, egenandel visste jeg ikke om. Eneste jeg og samboeren har er 25000kr tilsammen på BSU kontoer. Men vurderer å ta opp ett lavere lån og heller ha 150.000 av lånet igjen etter hus kjøp og pusse opp litt selv. Har en onkel som driver eget snekker firma! Men ang egenandelen.. det betyr altså at om jeg skal låne foreksempel 1 mil så må jeg ha 240-250.000 selv?

Lenke til kommentar

Nei, du må ikke ha egenandel. Du kan ha førstehjemslån som dekker 100%(Det hadde vi når vi startet, men igjen kommer det ann på banken. Vi brukte samme bank som foreldre og var ikke noe problem med 100% da, måtte sett noe av sikkerheten i huset til foreldre, vi hadde heller ingen egenandel). Vi var begge i starten av 20årene da.

Men et pluss at dere har 25.000kr på BSU. Hvor gamle er dere ?

Lenke til kommentar

Dette svarer banken deres på :) Det er det ingen her inne som kan svare helt sikkert på!

Men, forbered dere. Lag et budsjett som viser hva dere bruker penger på. Hvor mye dere har igjen sånn ca til lån. Og eventuelle rente helvelser. I dag ligger vel renten på rundt 3,5%.

Snakk også med foreldrene deres, hør om dem har mulighet til å stille som kausjonister for en periode.

Kommer dere forberedt så er det mye lettere å få en god avtale :)

Banken pleier også å ønske å se hva du tjente siste år(det står i selvangivelsen) og de 2 siste lønnslippene dine.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Førstehjemslån kan dere vel få, men dokumentutgifter som vel er en 2.4 eller 2.5% får du ikke lån til pr. dags dato (såvidt meg bekjent) Har en kompis som er i boligkjøpesituasjon og han har fått beskjed om at denne avgiften har de fleste banker sluttet å gi lån til fra og med i år.

Så 2.5% av 1.6 mill = 40.000 du må påregne å punge ut med av egen lomme. (men ikke ta det for 100% god fisk)

Endret av CCCCyanide!
Lenke til kommentar

Og en ting til.. jeg er bra sikker på at førstehjemslån bare går på en av dere.... dvs hvis lånet dere har idag står på din samboer.... kan du få førstehjemslån...

Correct me if i'm wrong....!

Google er uansett din venn....!

Endret av CCCCyanide!
Lenke til kommentar

Riktig. Har lån i sparebank1 nå, men når vi selger her og kvitter gjelda, går vi over til postbanken igjen hvor jeg hadde konto før jeg byttet til sparebank1. Rett å slett pga at postbanken er 10X bedre. Husker ikke om vi satt lånet på begge eller om vi satt det på bare en av oss:/ Men har to foreldre som kan stå som kausjonister, hvor svigermor har gjeldfritt hus til en del mill og far mi som også snart har gjeldfritt hus!

Takker for svar folkens.. Suverent;)

Endret av borninsin
Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan mulighetene for lån på 1,5-1,6 mill for oss?

Først så ser jeg at dere kan spare ganske mye ned på utgiftene uten at det går ut over livskvaliteten. Unødvendig høy mobilregning bl.a.

Selv har jeg som enslig med halvparten av deres samlede lønn fått innvilget husbanklån på 800k.

Dere bør klare en rentesats på 7-8 %. Er dere etablert med innbo ? Hvis ikke, ville jeg bedt om avdragsfrihet første året iallfall. Det går som regel problemfritt.

Gjør banken seg kostbar, er det bare å prøve videre. Finnes lånemeglere som også kan hjelpe (koster ikke dere noe).

Lenke til kommentar

Finanskrisa har desverre gjort det litt vanskeligere å få lån idag... spesiellt dette med dokumentavgiften og forsåvidt 100% finansiert førstehjemslån. Noen banker opererer med 80% førstehjemslån med noe bedre rentebetingelser enn vanlig lån. Dette varierer fra bank til bank, men jeg mener nå personlig at 80% førstehjemslån ikke gir noen mening når man er ung og ikke har noen engenandel å stille med....

Men dette med finanskrisa begynner vel å avta mer og mer....

Lykkke til! Alt ordner seg :thumbup:

Lenke til kommentar

Nei, du må ikke ha egenandel. Du kan ha førstehjemslån som dekker 100%(Det hadde vi når vi startet, men igjen kommer det ann på banken. Vi brukte samme bank som foreldre og var ikke noe problem med 100% da, måtte sett noe av sikkerheten i huset til foreldre, vi hadde heller ingen egenandel). Vi var begge i starten av 20årene da.

Men et pluss at dere har 25.000kr på BSU. Hvor gamle er dere ?

Velkommen til nye regler som kom for noen uker siden. :)

Med mindre du får pant i foreldres eiendom må du/dere stille opp med minst 10% egenkapital, da bankene har fått pålegg om å ikke lengre gi ut 100% lån pga frykt for boligboble/og annet økonomisk ræl.

Før fikk man penger kastet etter seg, nå må man grave opp en god del selv. Så i deres tilfelle er det fort egenkapitalen som bestemmer hva dere får låne.

Lenke til kommentar

Velkommen til nye regler som kom for noen uker siden. :)

Med mindre du får pant i foreldres eiendom må du/dere stille opp med minst 10% egenkapital, da bankene har fått pålegg om å ikke lengre gi ut 100% lån pga frykt for boligboble/og annet økonomisk ræl.

Før fikk man penger kastet etter seg, nå må man grave opp en god del selv. Så i deres tilfelle er det fort egenkapitalen som bestemmer hva dere får låne.

Correctumundo! Var det jeg hadde hørt rykter om ja....

Lenke til kommentar

Hei,

jeg og min samboer er like gamle som dere trådstarter. Vi kjøpte oss hus 1.desember i fjor. Dette betalte vi 2.4 mill for, + avgifter og sånn. Vi lånte 100%, til og med til avgiftene.

Fikk bare lånt 2 mill hos gjensidige bank, også resten (~465.000) i kommunen vi bor i.

Vi har fast inntekt begge to, samlet ca. 650.000 i året.

Gjensidige anbefalte sterkt å ikke ta så mye lån, men vi har hver måned penger til overs. Betaler 14.000 kr i måneden på huslån.

Våre faste utgifter:

Mat: 6000

Strøm: 1000

Internett: 400

TV: 300

Alarm: 400

Forsikringer: 1000

Hund: 1000

Bensin: 1500

Kommunale avgifter: 1100

Telefon: 600

Diverse: 2000

SUM: 15300

Ca. bare altså. Resten bruker vi på oss selv, eller sparer. Vi hadde tilsammen 135.000 på BSU (når vi kjøpte), som vi enda har og fyller hvert år.

Byttet bank til Gjensidige rett før vi kjøpte, så hadde ikke noe kundeforhold til banken overhodet.

Dere kan sikkert få lån på 1.5mill!

Endret av jale
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...