Gjest .... Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Hei jeg er en gutt på 17, på skolen vår er det et veldig høyt drikkepress og røykepress. Så og si alle med unntak av meg og ett par stykker drikker eller røyker jevnlig, både i skoletida og på fritida. På mandagene snakkes det alltid om den ville festen som var i helga, hva som skjedde der, hvem som hadde seg med hvem, hvem som dreit seg ut. Ja slike ting. Og jeg som ikke deltar på festene blir jo skyvet vekk. Grunnen til at jeg ikke blir med på fest er fordi jeg ikke helt ser poenget med slike fester, jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så morsomt å drikke seg full hver eneste helg. Det går da ann å ha det morsomt selv om man er edru? En annen ting er jo at foreldra mine er veldig imot alkohol og slikt, og jeg får ikke lov til å gå ut i helgene. Er jeg en taper fordi jeg ikke fester? Lenke til kommentar
Gjest bruker1 Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Du er garantert ikke noe taper, selv om det kanskje føles sånn. Det er bare å gi fan i hva de andre tror, og gjør det du selv føler for. Jeg var akkurat samme som deg når jeg var på din alder. Bare at jeg syns alt sånn ble for dumt. Det var veldig høyt drikkepress på skolen min også. Spesielt ungdomskolen. Vet ikke hvor mange ganger jeg fikk det spørsmålet "Drikker du ikke!?" Og man føler de ser på deg som en taper. Jeg bare sa jeg var avholds-menneske, selv om jeg selv aldri følte det var det som var grunnen. Har bare hatt et annerledes syn på alkohol enn det fleste gjennom ungdomsårene. Jeg tenkte ofte, "Alle disse småtassene på 13-17 år drikker seg dritings hver helg". Jeg følte det var de som var taperne. Men jeg hadde også venner som tenkte det samme som meg, så jeg følte meg aldri alene sånn sett, som kanskje du gjør. De som drakk som jeg kjente hadde jeg ikke så veldig lyst til å være sammen med allikevel, så jeg så ikke på det som noe stort tap. For er det noe som høres helt tragisk ut er det vel fjortisser som snakker om "Jeg var så full/dritings i helga". Jeg synes fremdeles det høres helt latterlig ut, og blir direkte flau og irritert av å høre noe sånn. Jeg begynte vel å drikke når jeg var blitt 18-19, for det var da jeg selv følte det var greit. Komme ut av skolen og i jobb. Blir liksom en annerledes setting. Ikke de fjortissene på skolen. Må også nevne at ingen av foreldrene mine var veldig imot alkohol heller på den måten. Det er vel selvfølgelig ingen foreldre som vil at barna sine skal drikke. Det er vel bare det at foreldre har forskjellige meninger, og reagerer annerledes på det. De var vel egentlig vant med søsknene mine som drakk. Jeg bare valgte selv å ikke gjør det. Jeg er enig i at det går ann ha det morsomt edru. Men de fleste syns vel at man får det mer morsomt med alkohol, og det er nok ikke feil heller. Må nevne at jeg nå har et helt greit forhold til alkohol, nå som jeg er eldre. Aldri vært en person som er ute hver helg heller. Og jeg drikker fremdeles bare en gang i blant, og trives med det. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 (endret) Svarer på 17 år aldri festet eller drukket alkohol, bra eller dårlig? Hei jeg er en gutt på 17, på skolen vår er det et veldig høyt drikkepress og røykepress. Så og si alle med unntak av meg og ett par stykker drikker eller røyker jevnlig, både i skoletida og på fritida. På mandagene snakkes det alltid om den ville festen som var i helga, hva som skjedde der, hvem som hadde seg med hvem, hvem som dreit seg ut. Ja slike ting. Og jeg som ikke deltar på festene blir jo skyvet vekk. Grunnen til at jeg ikke blir med på fest er fordi jeg ikke helt ser poenget med slike fester, jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så morsomt å drikke seg full hver eneste helg. Det går da ann å ha det morsomt selv om man er edru? En annen ting er jo at foreldra mine er veldig imot alkohol og slikt, og jeg får ikke lov til å gå ut i helgene. Er jeg en taper fordi jeg ikke fester? Der har du det.Du vet ikke hvordan det er og vet dermed ikke hvordan det føles. Eneste måten du kan skjønne det på er rett og slett å teste det ut. De fleste liker det, men noen gjør det ikke, men det er greit nok, dem har ihvertfal testet det ut å vet at det er kjedelig. Jeg skjønner ikke at folk syns det er gøy å ri rundt på hester langs veien (det går da an og ha det gøy på andre måter en å ri på en hest?), men jeg har aldri gjort det, så for alt jeg vet er det kanskje kjempemorro. Endret 22. august 2010 av Dj_Evelen 1 Lenke til kommentar
atwater Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Jeg har vært på fest før og drukket meg ganske drita, det var morsomt der og da, men dagen etterpå var et reint helvette. Når jeg våknet da, jeg var så tørst og ante ikke hvordan jeg hadde klart å komme meg til senga osv. Så jeg har prøvd det, men syntes at det ikke var så gøy i etterkant. Men det å ta seg litt alkohol, f.eks noen øl syntes jeg er greit. Men ikke å være drita. Også er jeg enig i det Guest_bruker1_ sier. At man er ikke taper hvis man ikke drikker, man kan finne på masse sprell selvom man er edru Lenke til kommentar
Jonta Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Dj_Evelen: Har du noen gang prøvd heroin? Nei?"Du vet ikke hvordan det er og vet dermed ikke hvordan det føles. Eneste måten du kan skjønne det på er rett og slett å teste det ut. De fleste liker det, men noen gjør det ikke, men det er greit nok, dem har ihvertfal testet det ut å vet at det er kjedelig." Poenget mitt: Nei, man trenger ikke å teste ut noe for å finne ut om man liker det eller ikke. Trådstarter har tydeligvis en del forbehold mot å være med på slikt, og det er i dette tilfelle selvfølgelig grunn nok til ikke å gjøre det. Hesteeksempelet ditt funker ikke helt, da du sikkert kan finne grunner til hvorfor ridning er morsomt. 2 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Dj_Evelen: Har du noen gang prøvd heroin? Nei?"Du vet ikke hvordan det er og vet dermed ikke hvordan det føles. Eneste måten du kan skjønne det på er rett og slett å teste det ut. De fleste liker det, men noen gjør det ikke, men det er greit nok, dem har ihvertfal testet det ut å vet at det er kjedelig." Stemmer, jeg har ingen anelse, og hadde det ikke vert for dødsrissikoen hadde jeg garantert prøvd det for lenge siden. Poenget mitt: Nei, man trenger ikke å teste ut noe for å finne ut om man liker det eller ikke. Trådstarter har tydeligvis en del forbehold mot å være med på slikt, og det er i dette tilfelle selvfølgelig grunn nok til ikke å gjøre det. Hesteeksempelet ditt funker ikke helt, da du sikkert kan finne grunner til hvorfor ridning er morsomt. Vel, eneste grunnen jeg ser i TS's post er at han ikke ser poenget med det, det gjorde ikke jeg heller fra starten, men kan si at når jeg skjønte hvordan det føltes så var det ikke så galt. Dog er ikke jeg en person som er ute å feste hver helg, drikker svært skjedent. Så poenget er: Nei, ts trenger ikke prøve det ut, men hvis TS vil se poenget med det, da må han nesten teste det, og nei, jeg ser ikke ned på folk fordi dem ikke tester det ut. Lenke til kommentar
Zarfax Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Er jeg en taper fordi jeg ikke fester? Ja 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg Ideal Skrevet 22. august 2010 Populært innlegg Del Skrevet 22. august 2010 (endret) Er jeg en taper fordi jeg ikke fester? Nei! Jeg synes det er flott at du har ryggrad, og tør å stå for noe. Jeg har akkurat runda 30. Når jeg var ung var festingen noe jeg så på som sjarmerende og spennende. Nå er det bare uinteressant, kjedelig, og bortkastede penger. Mange andre på min alder har fortsatt med samme drikkemønster som de hadde når de var 18. Nå klarer de ikke å slutte. Hver gang de ringer meg er det kun fordi de vil drikke. Mange jeg kjenner klarer rett og slett ikke å ta kontakt med andre forslag enn å gå ut og ta en øl. De klarer bare ikke å snakke om, eller gjøre, andre ting enn å drikke. Det er veldig trist, de har bare ingenting annet å tilføre sosialt. Drikkingen har dermed blitt en slags sosial krykke for de. Nei, vet du hva, jeg synes du er en flott fyr du trådstarter. Fortsett sånn så får du et rikere liv enn de andre. Endret 22. august 2010 av Ideal 14 Lenke til kommentar
haswonit Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Hvis du trener seriøst og har dame: bra! Hvis du er datanerd og jomfru: dårlig! Lenke til kommentar
Populært innlegg Zeph Skrevet 22. august 2010 Populært innlegg Del Skrevet 22. august 2010 (endret) Hvis du trener seriøst og har dame: bra! Hvis du er datanerd og jomfru: dårlig! Fordi? Er det sånn her i verden at alle skal leve etter ein stereotypisk standard, og dei som bryt mønsteret er avvikere og tapere? Til trådstarter: Lev ditt eige liv som du sjølv vil. Gjerne eksperimenter for å finne ut kva du vil, men ikkje følg med saueflokken fordi du føler det er noko du må fordi samfunnet er sånn. Endret 22. august 2010 av Zeph 25 Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 (endret) Er jeg en taper fordi jeg ikke fester? Ja Dette er dessverre en vanlig holdning i dag. Trikset er å ikke bry seg om hva sånne folk mener om deg. De som mener det er som regel ikke de gløggeste uansett Bare gjør akkurat det du føler for. Om det er å være hjemme i helgene, gjør du det. Ikke la andres meninger påvirke deg. Endret 22. august 2010 av Vycan 6 Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Er jeg en taper fordi jeg ikke fester? Ja Hvis du trener seriøst og har dame: bra! Hvis du er datanerd og jomfru: dårlig! Trådstarter: Ikke la deg bli påvirket av slike folk, stå for det du vil, ikke bry deg at andre kanskje syns du er spesiell eller merkelig fordi du ikke liker festing. Du unngår mye som du kunne ha angret på, så det er ikke noe negativt å holde seg enten unna alkohol og/eller fester. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Er dette ditt valg? Eller egentlig noe foreldrene dine har valgt for deg? De jeg kjenner som har värt avholds-folk, er de som fester hardest når de först bryter ut av det. Lenke til kommentar
Erigon Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 (endret) De som drikker og røyker gjør det av flere årsaker. Ofte fordi de ikke klarer å stå imot gruppepress. Røyk er jo lagd for å være vanedannende, slik at du skal bruke pengene dine på det. Hvis du først starter er det vanskelig å slutte. Enkelte vil påstå at de bare festrøyker, men har ikke sett mange festrøykere som klarer å la vær å røyke fast etter en tid. Så hvis noen forsøker å pushe deg til å røyke er de ikke gode venner. Enkelte føler de har problemer med hemninger. Alkohol 'hjelper' en til å komme over det. Det mange glemmer er at man ikke trenger så mye alkohol for å komme over denne barriæren. Så drikker man mer en man burde/trenger, og gjør ting som man kan angre på. Bieffekter kan være at man blir voldelig, sovner, blir kranglete eller gjør andre ting som man egentlig ikke har lyst til. Enkelte liker jo det at de kan fraskrive seg ansvaret for egne handlinger. Et av problemene der er at politiet ikke er enig. Det er ingen unnskyldning at man er full. Så kjempebonus for deg at du har det moro uten alkohol. En bonus med å ikke drikke, er at man kan kjøre. Kanskje du kan få hjelp til lappen hvis du lar vær å drikke. Så står man ikke fast hvis festen viser seg å være kjedelig. Endret 22. august 2010 av Erigon 3 Lenke til kommentar
DMN Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Vel, de kompisene jeg kjente på vgs som ikke drakk var de som ikke drakk pga de satset hardt i ulike sportsgrener. Også hadde vi de som satt inne hele helga med pcen og/eller skole. Men de som satset på sport møtte fremdeles opp på festene i edru tilstand, og nøyt det sosiale. Lett og se hvem som er "tapere" og ikke i den situasjonen. 2 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Kan ikke skjønne det der med at folk blir voldelig av alcohol, har aldri blitt noe voldelig selv av det, ikke sint eller sur heller for den slags skyld. Lenke til kommentar
Analmeth Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Det er kjempeartig å drikke og røyke. Give it a shot! 9 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 tja, er jo ingen grunn til å ikke teste det ut liksom, dog ser jeg ikke selv poenget med røyk, aldri merket noe på det. Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Kan ikke skjønne det der med at folk blir voldelig av alcohol, har aldri blitt noe voldelig selv av det, ikke sint eller sur heller for den slags skyld. Du, folk er individuelle, selv om du ikke blir det, er det ikke slik at andre selv ikke blir det. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Er jeg en taper fordi jeg ikke fester? Ja Er dette liksom kriteriet for å bli stemplet som en taper i dagens samfunn? Seriøst, den slags stempling er for de feige og svaksinnede menneskene som bare forsøker å skjule sin egen usikkerhet. 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå