Usikker123 Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Hei Ble i våres ferdig utdannet ingeniør, innenfor bygg - prosjektstyring ledelse. Sitter i dag med en enorm lyst til å jobbe offshore. Er det noen muligheter for å komme meg dit? Vurdere å starte på brønn og borekurs nå i midten av oktober. Har lest begge veier om dette!! Er dette en god ide??? Jeg takket nei til videre studier for å bli sivilingeniør - ingeniørdesign. Grunnen --> Ikke motivert for skole ved dette tidspunkt. Hvordan kan jeg komme meg inn i oljebransjen, helst offshore. En ingeniør utdannelse er vel noe av det bransjen søker?? Har lest flere diskusjoner --> det virker håpløst uten fagbrev!! Hvis det er tilfelle, SUKK!! Setter stor pris på hjelp og veiledning eller gode tips for hvordan jeg kan gå frem videre Mvh, 1 ingeniør som vil offshore!! Lenke til kommentar
V_B Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Problemet ditt blir egentlig at du ikke har noe særlig relevant erfaring for arbeidet som pågår offshore. Nyutdannede ingeniører kan bli sendt ut i trainee stillinger, men disse stillingene er det etter hva jeg har hørt,- stor kamp om. Brønn og boreteknikk er jo en mulighet for å komme seg ut, men det er fryktelig mye mennesker som går den veien. Jeg tror jeg ville prøvd å komme meg inn i ett selskap som er rettet mot oljeindustrien. Gjerne operatør, kontraktør eller konsulent firma, for så å gi ett forsøk. Lenke til kommentar
Usikker123 Skrevet 24. august 2010 Forfatter Del Skrevet 24. august 2010 Problemet ditt blir egentlig at du ikke har noe særlig relevant erfaring for arbeidet som pågår offshore. Nyutdannede ingeniører kan bli sendt ut i trainee stillinger, men disse stillingene er det etter hva jeg har hørt,- stor kamp om. Brønn og boreteknikk er jo en mulighet for å komme seg ut, men det er fryktelig mye mennesker som går den veien. Jeg tror jeg ville prøvd å komme meg inn i ett selskap som er rettet mot oljeindustrien. Gjerne operatør, kontraktør eller konsulent firma, for så å gi ett forsøk. Hei, takk for seriøst svar. Jeg har også vært inne på tanken ved å direkte ta kontakt med fimaer innenfor bransjen. Men jeg vet rett og slett ikke hvor jeg skal begynne --> er enormt med selskaper. Ved å fullføre bb-kurs så har jeg de nødvendige kursene og sertifikatene for å kunne reise offshore. Tanken er at jeg rett og slett blir klar for jobb offshore. Erfaring mangler og trainee stillinger er det STOR kamp om. Men et sted må man begynne, erfaring tillegnes over tid. Noen kjennskap til hvilke firmaer eller hvilken vei jeg burde undersøke nærmere?? Og hvordan er det med ingeniør utdannelse kontra fagbrev etter bb-kurs? De med fagbrev blir vel plassert på boredekk, etc --> dekksarbeidere! Lenke til kommentar
V_B Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Hei. Det er korrekt at ved ett "bb-kurs" så vil du ha alt som er nødvendig for å komme deg offshore. Så lenge du kan ta kostnadene til kurset og fremdeles leve greit, så er jo brønn og boreteknikk ett greit alternativ. Bare husk at det ikke finnes noe form for garanti at du får jobb, men skulle du få det så er det ingenting som er bedre enn det. Når det kommer til selskap som leverer tjeneste offshore, så er det som du sier - ett stort utvalg. Om du ønsker noen stalltips, så kan jeg nevne noen i farten. Jeg vet desverre lite om arbeidsområdet til bygg.ing så det er ikke sikkert at alt passer for deg. Aibel Berenberg (BBC) IKM Petrolink Semco Maritime Mollier Jeg har desverre ikke så veldig mye kunnskap om stillinger o.l innen drilling, men jeg vil tro at alle begynner på boredekk,- uavhengig av om man har fagbrev eller B.sc. Det er først når man begynner å klatre i hirarkiet at bachlorgraden vil komme til nytte. Tror de fleste kjører med ett ganske "amerikansk system", der man først hopper opp i systemet når det er ledig i stillingen over deg. Det er igjen derfor veldig variabelt hvor lenge enkelte jobber i hver stilling. (Ta dette med forbehold, aldri jobbet i drilling - kun pratet med dem ) Lenke til kommentar
Usikker123 Skrevet 25. august 2010 Forfatter Del Skrevet 25. august 2010 Hei. Det er korrekt at ved ett "bb-kurs" så vil du ha alt som er nødvendig for å komme deg offshore. Så lenge du kan ta kostnadene til kurset og fremdeles leve greit, så er jo brønn og boreteknikk ett greit alternativ. Bare husk at det ikke finnes noe form for garanti at du får jobb, men skulle du få det så er det ingenting som er bedre enn det. Når det kommer til selskap som leverer tjeneste offshore, så er det som du sier - ett stort utvalg. Om du ønsker noen stalltips, så kan jeg nevne noen i farten. Jeg vet desverre lite om arbeidsområdet til bygg.ing så det er ikke sikkert at alt passer for deg. Aibel Berenberg (BBC) IKM Petrolink Semco Maritime Mollier Jeg har desverre ikke så veldig mye kunnskap om stillinger o.l innen drilling, men jeg vil tro at alle begynner på boredekk,- uavhengig av om man har fagbrev eller B.sc. Det er først når man begynner å klatre i hirarkiet at bachlorgraden vil komme til nytte. Tror de fleste kjører med ett ganske "amerikansk system", der man først hopper opp i systemet når det er ledig i stillingen over deg. Det er igjen derfor veldig variabelt hvor lenge enkelte jobber i hver stilling. (Ta dette med forbehold, aldri jobbet i drilling - kun pratet med dem ) Hei:) setter enormt pris på hjelpen du gir. Så du tror at etter endt BB-kurs, så vil jeg starte på lik linje med andre dekkarbeidere for å tilegne meg erfaring. Etter en stund så vil ingeniørgraden min komme til nytte da det blir ledige stillinger i systemet?? (med forbehold, hehe) takker for stalltipsene, jeg har også klart å spore opp noen andre firmaer offshore. Ikke alle firmaer jeg har funnet lyser ut stillinger, men er vel en ide å presentere seg uansett? Nortrain er akademiet som tilbyr BB-kurs, jeg vet ikke hvordan sammarbeidet med bedrifter fungerer, men regner med at det må være en viss kontakt --> Tenker da på hjelp til å få jobb! Og sist men ikke minst, hvis det er slik at jeg starter på lik linje med andre med fagbrev i jobbsammenheng, så må det vel være slik at en ingeniør stiller sterkere ved jobbsøking? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Ettersom det er mange uten noen form for formell utdanning som tar brønn og boreteknikk, så kan jeg ikke tro annet enn at en b.sc vil telle i din favør. Har en kammerat som tar brønn og boreteknikk, så har forhørt meg litt med folk på arbeidsplassen. Det ble da nevnt at enkelte drillingsselskap ønker at personell skal ta teknisk fagskole, slik at de kan stige i gradene ettersom mulighetene tilbyr det. Jeg vil anbefale deg å i hvertfall ringe til de selskapene du kontakter. Enkelte selskaper kan få inn over 2000 søknader på 20 stillinger, så om man kun sender inn søknad - vil man bare være ett ark i bunken. Har lite kunnskap om skolene, men har mulighet til å ta brønn og boreteknikk undervisningen i Stavanger ? Vil tro at skolene der har bedre kontakt med selskaper (vil kun anta det) Hvem som stiller sterkest ved jobbsøking av ingeniører og fagarbeidere tørr jeg ikke si. Lenke til kommentar
Usikker123 Skrevet 26. august 2010 Forfatter Del Skrevet 26. august 2010 Ettersom det er mange uten noen form for formell utdanning som tar brønn og boreteknikk, så kan jeg ikke tro annet enn at en b.sc vil telle i din favør. Har en kammerat som tar brønn og boreteknikk, så har forhørt meg litt med folk på arbeidsplassen. Det ble da nevnt at enkelte drillingsselskap ønker at personell skal ta teknisk fagskole, slik at de kan stige i gradene ettersom mulighetene tilbyr det. Jeg vil anbefale deg å i hvertfall ringe til de selskapene du kontakter. Enkelte selskaper kan få inn over 2000 søknader på 20 stillinger, så om man kun sender inn søknad - vil man bare være ett ark i bunken. Har lite kunnskap om skolene, men har mulighet til å ta brønn og boreteknikk undervisningen i Stavanger ? Vil tro at skolene der har bedre kontakt med selskaper (vil kun anta det) Hvem som stiller sterkest ved jobbsøking av ingeniører og fagarbeidere tørr jeg ikke si. Takk for tips og at du har forhørt deg! Jeg har gjort en liten research over firmaer jeg sakl ta kontakt med --> ringe . Har snakket med kjentfolk i firmaet Aibel angående min situasjon og de sa med engang at det er gode muligheter for ingeniører. Hvem som stiller sterkest ved jobbsøking av ingeniører og fagarbeider er vel egentlig ikke et spørsmål med sammenligning. Ingeniører kontra fagarbeidere søker om to forskjellige jobber, med mindre man ikke har lyst til å starte som fagarbeider selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå