Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Registrering av .no - enhetsregister

Anbefalte innlegg

Bare lurer på dette med registrering av .no.

Det er jo meningen at kun firmaer skal kunne registrere .no.

Men jeg har lest om at det er mulig å registrere seg i enhetsregisteret, og få mulighet til å kjøpe .no domener. Denne registreringen er gratis.

Husker det var en tråd om dette, men søkefunksjonen funker dårlig. Har også blitt fortalt av en fyr fra Narviktelefonene at folk registrerte seg i enhetsregisteret kun for å få .no domene, og sa til meg at det kanskje kunne være lurt.

Kan noen fortelle hvordan det funker?

Må jeg levere inn regnskap etc. eller er det bare en registrering, uten at jeg har noen forpliktelser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare lurer på dette med registrering av .no.

Det er jo meningen at kun firmaer skal kunne registrere .no.

Men jeg har lest om at det er mulig å registrere seg i enhetsregisteret, og få mulighet til å kjøpe .no domener. Denne registreringen er gratis.  

Du får et organisasjonsnummer og er selvstendignæringsdrivende.

Hva du må og ikke må av papirer bør du sjekke med et regnskapskontor eller myndighetene.

Lenke til kommentar

Enhetsregisteret er et register som gjelder en del mer enn firmaer, selv om dette er hoveddelen av registrerte enheter. Andre typer er boligbyggelag, borettslag, offentlige foretak, stiftelse, lag og foreninger, m.m. Hensikten med enhetsregisteret er av juridisk art. Du finner mer detaljerte opplysninger finner du her.

Men i realiteten har du 2 muligheter til å registrere deg. Enkeltmannsforetak og lag/forening. Enkeltmannsforetak kan medføre at du må levere selvangivelse for næringsdrivende, så du bør sjekke opp eventuelle konsekvenser først. Selv har jeg enkeltmannsforetak, men det har såpass stor virksomhet at det var hovedgrunner for å registrere. Lag/forening kan du danne sammen med venner (litt på kanten kanskje, men ikke ulovlig etter deg jeg vet), f.eks en gamer-klubb. Men også her, få noen til å vurdere om det har konsekvenser.

Lenke til kommentar

For å registrere et eneeierforetak i Brønnøysundregsiteret trenger du i realiteten ikke å drive virksomhet, men du må oppgi en bransje for foretaket. Når dette er gjort blir du tildelt et organisasjonsnummer, som kreves ved registrering av .no-domener.

Hvis du ikke har noen aktivitet i eneeierforetaket ditt behøver du ikke levere noen næringsoppgave heller, slik at det ikke skaper noe ekstra arbeid for deg med tanke på selvangivelsen, og du får fortsatt evt. skattepenger igjen til St. Hans. (Ved økonomisk aktivitet og levering av næringsoppgave får du pengene i oktober)

Tror heller ikke Brønnøysundregisteret bryr seg om den økonimiske aktiviteten i firmaet. Skjemaer og info finner du på www.brreg.no .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...