Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC: Sliter med.. strømproblemer?

Anbefalte innlegg

Siste to dagene har pcen skrudd seg av/rebootet av seg selv. Tilsynelatende mister den strømmer og starter igjen rett etterpå. Først skjedde det plutselig 2 ganger i løpet av en kveld, deretter har det skjedd regelmessig. Nå er jeg heldig om jeg kan være "online" i 20 min.

Får ingen blue screen eller lignende; alt blir bare svart. Virker som om strømmen forsvinner, bortsett fra at pcen prøver å reboote rett etter. Har relativt ny pc: x58, i7 920, hd8850, 6 gb ddr3.

Har prøvd å boote etter å ha koblet ut alle ledning bortsett fra strøm, i tillegg har jeg koblet ut og tatt ut ledninger, ram, harddisk, skjermkort og cd-rom. Prøvde altså å boote med kun CPU, hovedkort og strømforsyning uten forskjell. Har også tatt inn og ut HK-batteri for å resette evt. problemer forårsaket av mild overklokking.

Tilsynelatende fungerer det bedre om PCen står enn om den ligger, selv om den er ikke varm. I skrivende stund ligger den opp ned og fungerer utmerket (40 min så langt) - mistenker derfor noe som "kortslutter" hovedkortet (og derfor ikke er like destruktivt om pcen ligger på hodet, som en skrue fastsatt under) eller ødelagt strømforsyning eller hovedkort.

Har skrudd av "System failure - Automatically restart" for å motta debug informasjon i kenel memory dump, men mottok fortsatt igjen blue screen e.l.

Hjelp!

Endret av Nathan Sykes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan også være PSU som er dårlig. Om den f.eks. sliter med å lage høy nok spenning i forhold til det den skal nå så vil sånt kunne føre til spontan reboot som du beskriver. Det finnes jo andre ting som kan forårsake det også, men PSU er kanskje på toppen av listen over mistenkte i en slik situasjon.

-Stigma

Lenke til kommentar

Kan også være PSU som er dårlig. Om den f.eks. sliter med å lage høy nok spenning i forhold til det den skal nå så vil sånt kunne føre til spontan reboot som du beskriver. Det finnes jo andre ting som kan forårsake det også, men PSU er kanskje på toppen av listen over mistenkte i en slik situasjon.

-Stigma

Hva blir beste måte å troubleshoote PSUen min i såfall? Har ikke tilgang til andre PSU eller PCer for å bytte deler for øyeblikket. Noe jeg kan gjøre inne i windows 7 når pcen er oppe?

Lenke til kommentar

Kan det være noe i strømmen som kommer inn? Har andre ting som er koblet til strømmen problemer? Blunker lys? Skrur andre ting seg av og på?

Er det noen motorer/vifter eller andre ting som starter jevnlig på samme kurs og kan gi et midlertidig spenningsfall?

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke noe galt med strømmen, har prøvd å boote opp i et annet rom med en annen strømkabel.

Det er noe du kan prøve i Windows ja. Last ned OCCT, link nede på siden. Installer programmet og kjør Power supply stress testen. OBS, den testen er tøff med PCen og komponentene, men restarter PCen igjen eller slår seg av, kan du nok mistenke PSU.

Problemet er at pcen skrur seg av automatisk etter 1 min eller 40 min, jeg har ingen måte å vite hva som forårsaker boot. Ofte booter den 4-5 ganger før den kommer langt nok til at jeg får noe bilde på skjermen i det hele tatt

Lenke til kommentar

Meget mulig det er PSU som roter det til. Jeg hadde problemer med at PCen skrudde seg av helt plutselig flere ganger, og måtte vente en stund før jeg kunne slå den på igjen. Jeg trodde først dette var på grunn av høy CPU temp, men etter som CPU temp aldri oversteg 40 grader, og PCen fortsatt sluknet, begynte jeg å skule til PSU. Viste seg at kjøleviften i PSU hadde løsnet og dermed fikk PSU ikke kjøling og den innebygde temperatur beskyttelsen slo av strømmen for å unngå skade på PSU.

Mener også å huske at det varierte litt hvor lenge det gikk før PSU skrudde seg av, men tror det gikk opp til 20 minutter, andre ganger ble det svart etter 1 til 2 minutter. Hvilken PSU er det du har?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...