Gå til innhold

Får ikke liv i nybygd PC - trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Heisann,

har nettopp bygd min første PC, men har ikke fått liv i den. Trenger hjelp til å finne feilkilden:

Komponentene er som følger:

Kabinett:

Antec Three Hundred Midi Tower Sort

Prosessor:

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930

Quad Core, 2.8Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan

Hovedkort:

Gigabyte GA-X58A-UD3R, X58

Socket-1366, DDR3, ATX, USB3.0, SATA 6Gb/s, 2xPCI-Ex(2.0)x16,2.0

Minne:

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9

Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7

Skjermkort:

Sapphire Radeon HD 5770 1GB GDDR5

PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, Lite-Retail

Strømforsyning:

Corsair TX 650W PSU

ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard. 2x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 120mm Vifte

DVD-rom:

Samsung DVD-brenner SH-S222L/BEBE

Dual, Lightscribe, Black, IDE, OEM

Alle delene er kjøpt fra Komplett.no. De fleste delene var satt sammen i en pakke, men jeg endret kabinett og skjermkort fra pakken.

Jeg har nå koblet opp maskinen. Alle delene passet, og monteringen gikk fint. Har beskyttet meg mot statisk elektrisitet. Når jeg skrur på maskinen går alle viftene, også på hovedkort og skjermkort.

Problemet er som følger:

Jeg får ikke liv i DVD-rom'en. Jeg har koblet strøm til den, men den lyser ikke, og skuffen vil ikke åpne seg. Har forsøkt å skifte mellom ulike plugger fra strømforsyningen. Pluggen sitter godt.

Skjermkortet gir ikke bilde til skjermen. Har koblet den til en ny BenQ-skjerm med DVI. Har også forsøkt med HDMI. Men skjermen sier bare at det den ikke mottar signal. Vifta på skjermkortet går. I tillegg til at skjermkortet står i slot'en på hovedkortet får den også strøm fra strømforsyningen via en egen plugg på siden av kortet.

Hva kan problemet være?

Så vidt jeg ser er alt montert etter boka. Selvfølgelig kan DVD'romen være defekt, men virker ikke sannsynlig siden heller ikke skjermkortet sender signal ut...

På hovedkortet lyser det seks LED-lys i grønt, gult og rødt øverst til høyre på kortet. I manualen kan dette tyde på overklokking (men jeg er så fersk at jeg ikke egentlig vet hva dette er engang). Litt lengre nede på hovedkortet, til høre for minne-slot'ene lyser også fire LED-lys, annenhver grønt og gult. Ifølge manualen kan dette tyde på overspenning på minnet... Er disse LED-lysene faresignaler?

Setter utrolig pris på om dere har noen råd om hva problemet kan være. Har jeg oversett noe? Er det noen av komponentene som ikke passer sammen? Er strømforsyningen på 650W nok?

Gi beskjed om dere trenger ekstra informasjon.

Mvh Lars Storheim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant problemet ditt me en gang. Se på bilde av hk ditt, oppe til venstre der, skal det ver en 8pins strømkontakt som gir strøm til cpu. Sett i den, så funker nok alt :)

Rett oppforbi kjøleren det står Ultra Durable på :)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...