didak Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Hei, Den siste tiden har PCen min gått så fort varm - og har aldri hatt problemer med det før. Regnet med det var masse støv og gammel kjølepasta. Men da jeg hadde støvsugd, byttet kjølepasta og startet opp igjen ser jeg at kabinett viftene snurrer ikke... Jeg har et Arctic Cooling Silentium T2 Miditower1 - så jeg har vifter i front nede og oppe bak. ingen snurrer. Jeg har heldigvis en ganske stor Zalman på CPUen og på grafikk kortet, så den klarer å dytte luften ganske bra ut av kabinettet helt på egenhånd, men bare det blir litt tankevirksomhet så kommer den fort opp i 80 grader. Hva kan jeg gjøre for å få kabinettviftene tilbake? Er det noe håp? tror dette begynte etter at jeg lekte med Ubuntu dual boot. Men det er nok bare en tilfeldighet. Et os kan vel ikke koble ut kabinettvifter? Setter pris på all tilbakemelding;-) Takk! Lenke til kommentar
War Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Sjekket kontakten der de sitter på hovedkortet? Evt flyttet den til en av de andre 10 kontaktene? Støvsuge pc er ikke alltid like lurt pga statisk elektrisitet. 1 Lenke til kommentar
didak Skrevet 22. august 2010 Forfatter Del Skrevet 22. august 2010 Hei, Tusen takk for svaret. Takket være det virker alt nå. For neste søker beskriver jeg litt: De sitter ikke koblet til hovedkortet - kabinettviftene er koblet direkte til den innebygde psuen. Men to av viftene kunne jeg ganske lett flytte over til en vifte kontakt forgreining, som kommer fra en Ide strømforsyning, og da virket de to øverste viftene. De to andre viftene i bunn var litt vanskeligere. For å komme til pluggen deres måtte jeg ut med den innebyggede psuen- åpne opp og klippe noen strips før jeg kunne komme til vifte kontakten. Jeg prøvde å koble de to nederste på auxfan og en annen. Men det er sikkert bare nok strøm til en vifte der, for det virket ikke. Men så fant jeg en annen vifteforgreining fra ide strøm kontakt, og da virket det;-) (beklager terminologien, vet ikke hva de egentlig heter.) Ang støvsuging av datamaskin roter jeg ikke rundt med den store metall dingsen, men bruker en plastik forlengelse til å komme til rundomkring, og har funnet ut at en kombinasjon av blåsing og støvsuging er det mest effektive. Liker ikke å bruke mekanisk luft - den er så kraftig at den kan blåse støv inn i komponenter og transistorer der det ikke ville komme støv på naturlig vis. - Men jeg er helt enig - statisk elektrisitet er ikke gøy, og nøytralisere mot kabinett først er jo selvsagt. Men uansett: Takk for Tipset! Lenke til kommentar
War Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Når jeg støvsuger med plast så skaper all luften statisk el og det knitrer når jeg er nær slangen ol med hendene. Hvilken type kontakt er det på viftene? Er det de små kan de settes rett på hovedkortet. Er det de store kan man sette rett i psu eller med overgang sette rett på hovedkortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå